Veckans fråga: När brände du en skiva senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur visste ni att jag brände en skiva för första gången på flera år nu i veckan? Har ni övervakningskameror hos mig? Köper inte att det bara är ett sammanträffande att den här frågan dyker upp just idag.

Vi kollade din skattesats och såg att du köpte kassetband så vi antog att du även använde skivor. Men att du brände LP och EP visste vi inte.
Men då du jobbade med plaståtervinnings så ja... Var inte så svårt att klura ut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Cyloon:

Hej! Det du ska veta är att cd-rom inte är ett arkivbeständigt media. Det berättade en som jobbar på arkivavdelningen på mitt jobb. Hur länge dom faktiskt är beständiga har jag tyvärr ingen koll på.

Japp, har jag koll på, därav som jag byter
(läste dock runt 30 år någonstans, och då är jag nästan död ändå, men 10 kanske är rimligare)

Men dom är svåra att få kryptovirus på och man kan stoppa in dom i lite vad som helst.

Men sedan är också frågan, hur länge kommer man lätt ha bra gränssnitt för att kunna kolla på sina skivor. Hur länge kan min usb-dvdrw användas utan en gammal dator eller kommer det komma för framtida format.

Tror det är större problem.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var en jävla konst att bränna skivor. Rätt hastighet till rätt skiva så att det inte blev hack i låtarna.
Minns den första brännaren som jag har för mig man max fick köra 4x hastighet eller nåt sånt. Eller så klarade den inte högre hastigheter alls? En vacker dag fick jag nog och for in till den stora staden och dataprince där jag köpte mig en 16x-brännare. Ack så vi brände här hemma efter det. Man gjorde ju inget annat, morgon till kväll.

Ja du. Det var ju profiler för de kända märkena men inte no name. Jag har tillfällen då jag inte har tillgång till internet.
Kör sedan tiden med hastigheter repor med mera så gick jag över till Verbatime med Aluminium Oxid ovanpå, kör dem än i dag.
Minns några no name skivor som tappade färgen om man tappade dem på golvet, eller så gick inte skivan att läsa efteråt.
Var mycket strul i början. Har senaste åren testat 3st Sony Blueray spelare som inte klarar av DVD dual layer skivor korrekt.
1x bränningen och sedan verifiering. Vilken tid det tog. Nostalgi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag vill säga 2015 kanske? Har för mig att jag brände ett spel till någon gammal konsol, där originalskivan var så repig att den inte orkade mer och därmed fick ersättas med en mer hemgjord variant. Men jag kan säkerligen ha förträngt att jag gjort det på senare dar också

Permalänk
Medlem

När Xbox 360 var i farten och det bör vara 10 kanske 15år sedan.

Permalänk
Medlem

I år 2022 har jag bränt över 100 skivor. Bluray framförallt och det är ett utmärkt sätt att över lång tid lagra privata bilder och filmer. Molntjänster i all ära, men de är så små och ska man ha mycket utrymme kostar det därefter. Att bränna skivor för långtidslagring är därför en mycket bra idé.

Cd och dvd hör mer till retroavdelningen medans blueray inte gör det.

Utöver det använder jag fortfarande 5,25 disketter och 3,5 tums disketter till mina 80 och 90 tals datorer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det blir någon ibland, till retrodatorerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Säkert över 10 år sen. Men jag fortfarande min externa till hands när filmer ska digitaliseras.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Senast i fredags på jobbet.
Privat är det nog mer än 10 år sedan jag ens ägde en dvd-brännare.