Placera en liten dator i ett förråd eller ej

Permalänk
Medlem

Placera en liten dator i ett förråd eller ej

Har en liten HP ElitDesk 800 och det enda den har är en liten fläkt.
Frågan är om det är ok att placera den i ett mellanförråd (Bara lite isolerat) utan den går sönder av exempelvis kondens?

Ex just nu är det 10,1 grader ute och förrådet är 19,9 grader låter en hel del men jag vet inte hur kallt det kan bli när vintern är här då det är inget man har tänkt på då

Hur lågt ner kan det går utan att elektroniken kan få problem?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av TheCazz:

Har en liten HP ElitDesk 800 och det enda den har är en liten fläkt.
Frågan är om det är ok att placera den i ett mellanförråd (Bara lite isolerat) utan den går sönder av exempelvis kondens?

Ex just nu är det 10,1 grader ute och förrådet är 19,9 grader låter en hel del men jag vet inte hur kallt det kan bli när vintern är här då det är inget man har tänkt på då

Hur lågt ner kan det går utan att elektroniken kan få problem?

Är tanken att den ska vara igång 24/7 så skulle jag våga påstå att det inte bör vara problem. Så länge man undviker många skiftningar i temperatur bör det väl inte uppstå någon direkt kondens i datorn, eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge datorn är i gång lär den vara varmare än omgivningen och då bildas det inte kondens på den, kör datorn varm, dvs inga onödiga lådfläktar utan tempstyr kylningen och håll den varm typ att du inte har lådfläktar igång alls om det inte är hett i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är tanken att den ska vara igång 24/7 så skulle jag våga påstå att det inte bör vara problem. Så länge man undviker många skiftningar i temperatur bör det väl inte uppstå någon direkt kondens i datorn, eller tänker jag helt fel?

Beror väl på hur varm luft den släpper ut, risk att det blir kondens ovanför

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är inga problem vintertid. Datorn kommer till och med värma upp förrådet.
Man har ju ofta larmteknik i utrymmen där tempen skiftar.
Däremot kan det säkert bli över 30 grader i utrymmet på sommaren om solen ligger på.
Du kanske ska skydda datorn/strömmen och sätta något skydd för insekter/djur däremot om det är dåligt isolerat.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar

Ja det tänkt den ska stå på 24/7. Jag kör proxmox på den med ett antal linuxservrar på.
Denna server ska ersätta min stora under vintern för att dra ner på strömförbrukningen.
Den kommer stå i min serverskåp så den kommer vara skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är inga problem vintertid. Datorn kommer till och med värma upp förrådet.
Man har ju ofta larmteknik i utrymmen där tempen skiftar.
Däremot kan det säkert bli över 30 grader i utrymmet på sommaren om solen ligger på.
Du kanske ska skydda datorn/strömmen och sätta något skydd för insekter/djur däremot om det är dåligt isolerat.

Nu alstrar inte teknikskåp speciellt mycket värme....
Jag skulle personligen stoppat den i ett skåp med fläktventiler om du vill vara på det säkra.

Vintern/hösten kommer den drag till sig djur.
Denna använder vi på jobbet iaf i varma teknikskåp.
1 in och 1 ut med fläktar för in ut.
https://www.stego-norden.se/products/cooling/hose-proof-hood/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är nog inte så rädd för att det ska bli för varmt utan mest att det kan bli för kallt.
Men bra tips och det tackar jag för

Jag ska ha den i en serverskåp som står i ett mellanförråd, hyffad isolerad så den borde inte gå så djupt ner i temperaturen men vet inte. Borde heller inte växla så mycket i temperaturskillnad.

Permalänk
Medlem

24/7 skall inte vara någon fara. Står det dessutom i serverskåp så värmer datorn ev. upp skåpet lite ytterligare.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

jo tänkte det med men HP ElitDesk är ju inte så stor men kanske tillräckligt