Ska gå ner i vikt. Behöver lite råd ang utrustning.

Permalänk
Medlem

Ska gå ner i vikt. Behöver lite råd ang utrustning.

Jag ska gå ner i vikt har jag bestämt. Och jag är en redigt stor kille just nu, ca 200kg snackar vi om.

Har redan börjat med att gå och äta bättre, dragit ner socker nästan helt, slutat med läsk osv osv.

Min fråga är väl mest detta, Jag vill ha en träningscykel som jag kan hålla på med de dagar jag inte vill gå. De flesta spinningcyklar / motionscyklar har en maxvikt på 120kg och de för större är rätt jäkla dyra.

Hur pass viktig är denna maxvikten? tänker typ, hur stor är chansen att en spinningcykel går sönder om jag använder den om den har 120 maxvikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Jag ska gå ner i vikt har jag bestämt. Och jag är en redigt stor kille just nu, ca 200kg snackar vi om.

Har redan börjat med att gå och äta bättre, dragit ner socker nästan helt, slutat med läsk osv osv.

Min fråga är väl mest detta, Jag vill ha en träningscykel som jag kan hålla på med de dagar jag inte vill gå. De flesta spinningcyklar / motionscyklar har en maxvikt på 120kg och de för större är rätt jäkla dyra.

Hur pass viktig är denna maxvikten? tänker typ, hur stor är chansen att en spinningcykel går sönder om jag använder den om den har 120 maxvikt?

Ingen aning om cyklar och dess vikt, då "säkerhetsmarginalen" kan bero på märke/kvalitet.
Tänkte istället fråga om du funderat på att börja simma istället?
Alternativt kroppsövningar för att bygga styrka hemma, annars vill jag minnas att det finns roddmaskiner som klarar 200kg.

Permalänk
Jubileumsmästare

Begränsningen borde ju vara metallpinnen som man justerar höjden på sadeln med. Metallpinnen brukar ju inte vara så stor, så jag hade själv inte vågat lasta på ca 80 kg över maxvikten på den.

Om du inte hittar nån cykel med högre maxvikt, finns ju alltid träningsband som man kan använda hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Ingen aning om cyklar och dess vikt, då "säkerhetsmarginalen" kan bero på märke/kvalitet.
Tänkte istället fråga om du funderat på att börja simma istället?
Alternativt kroppsövningar för att bygga styrka hemma, annars vill jag minnas att det finns roddmaskiner som klarar 200kg.

Har simmat ett antal gånger i älven nu under sommaren faktiskt, Får utslag av klor så simhallen blir väldigt sällan.

Kroppsövningar är absolut ingen dum idé. Roddmaskin tror jag inte att jag får plats med dessvärre.

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur stor marginal de har, men jag skulle väl själv aldrig köpa något om jag ska gå över med 67% över deras maxgräns.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hörde något som lät klokt för en tid sedan. Om du väger mycket ska du inte underskatta hur många kalorier du förbränner bara genom att använda kroppen. Sådant som att gå i trappor, eller bara att promenera, kan vara fullt tillräckligt för att påbörja resan mot en lägre vikt. Sedan kan du successivt lägga till tyngre och mer utmanande träningsformer, men att börja för hårt ökar risken att ge upp.

Vad gäller viktgränsen på cyklar vågar jag inte spekulera. Kanske håller de, men jag vill inte att mitt råd ska vara anledningen till att du gör dig illa

Stavning. Omöjligt på mobilen ...
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hörde något som lät klokt för en tid sedan. Om du väger mycket ska du inte underskatta hur många kalorier du förbränner bara genom att använda kroppen. Sådant som att gå i trappor, eller bara att promenera, kan vara fullt tillräckligt för att påbörja resan mot en lägre vikt. Sedan kan du successivt lägga till tyngre och mer utmanande träningsformer, men att börja för hårt ökar risken att ge upp.

Vad gäller viktgränsen på cyklar vågar jag inte spekulera. Kanske håller de, men jag vill inte att mitt råd ska vara anledningen till att du gör dig illa

Ifall någon känner för att träna i trappor, kom ihåg att det är katastrof för knäna att gå nerför en trappa (speciellt med övervikt). Så hissen ner, gå upp som gäller då.

Jag hade väntat lite med träningscykeln om du inte hittar vilken del det är som har 120kg maxvikt (flesta vanliga cyklar har 80-120kg också).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kul att du börjat träna. Precis som andra skriver gör du nog av med rätt mycket energi i början genom vanlig vardagsmotion.
Men om du nu vill kolla på träningscykel så kollade jag lite snabbt på prisjakt och hittade dessa.

https://www.prisjakt.nu/c/motionscyklar?r_2971=190-256

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X670E-F GAMING WIFI | AMD Ryzen 9 7900X | ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming | 32GB Corsair Vengeance RGB DDR5 6000MHz | Kingston Fury Renegade M.2 1TB SSD + 2TB SSD | Corsair HX1200 V2 | Corsair H150i Elite Capellix | Lian Li PC-O11 Dynamic XL

Permalänk
Medlem

Jadu. Min träningscykel skulle jag nog våga belasta med 200kg, om den inte snedbelastas. Beroende på övrig fysisk form kan man diskutera vad som händer om de två golvstöden viker sig (vilket jag gissar att de kan om man belastar redigt snett. Är man inte speciellt rörlig, eller äldre, kan man ju slå sig duktigt om man ramlar åt sidan och inte kan parera.

Jag har väl själv inte vägt mer än bortemot 100, men då kändes cykeln hur stabil som helst. Skulle jag och en lika stor kompis få plats på cykeln tror jag inte det är själva "ramen" som är problemet, jag tror det är fotstödet om det snedbelastas som sagt samt utformningen av sadeln.

Sadeln kan justeras för höjd samt avstånd till styret. Skruvar man upp sadeln och drar den max bakåt skulle jag INTE vilja överbelasta den eftersom det känns som att det kan gå illa om något plötsligt går sönder. Har man den längst ner och centrerat så kraften riktas rakt ner när man sitter på den tål den säkerligen mycket mer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att skippa cykeln och istället fokusera på lite styrka för att varva promenaderna med, för att bibehålla muskelmassan. Du kommer långt med en motståndsband (och eventuellt en kettlebell), tar i princip ingen plats alls och går att använda till många olika övningar.

Jag gick själv ner rätt ordentligt i vikt för ett par år sen och det jag ångrar är att jag inte satte igång med styrketräning direkt. Musklerna ryker rätt fort på ett underskott om de inte blir aktiverade. Lycka till med din resa! Glöm inte att sätta upp delmål

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hörde något som lät klokt för en tid sedan. Om du väger mycket ska du inte underskatta hur många kalorier du förbränner bara genom att använda kroppen. Sådant som att gå i trappor, eller bara att promenera, kan vara fullt tillräckligt för att påbörja resan mot en lägre vikt. Sedan kan du successivt lägga till tyngre och mer utmanande träningsformer, men att börja för hårt ökar risken att ge upp.

Stämmer helt det du säger, att bara röra mig just nu är rätt bra träning. I arbetet går jag snittat 4-6 tusen steg om dagen, men det är mycket blandat med sittande där också, så därför går jag en del, efter schema, på fritiden också.

Skrivet av jOOc:

Kul att du börjat träna. Precis som andra skriver gör du nog av med rätt mycket energi i början genom vanlig vardagsmotion.
Men om du nu vill kolla på träningscykel så kollade jag lite snabbt på prisjakt och hittade dessa.

https://www.prisjakt.nu/c/motionscyklar?r_2971=190-256

Ah underbart! Där finns ju en som faktiskt är inom min prisgräns! Hittade inte den när jag sökte själv så Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna -> https://outl1.se/motionscykel-hopfallbar
O den funkade när jag vägde 165kg+ utan att vika ihop sig som ett korthus.
Inget du kör 3-timmar på i sträck om du inte vill hämta ut cykeln på akuten från bakdelen sen, men 30-60min, no problems.

I övrigt kan jag hålla med andra av egen erfarenhet nu 40kg lättare, använd cykeln som komplement inte som huvudlösning, bara promenad 30min om dagen kommer göra susen om du samtidigt lägger om kosten.
För min del var cykeln perfekt då jag aldrig behövde gå hem när jag va slut, utan kunde cykla tills det inte gick mer. Cyklar man utomhus eller promenerar kan de va knepigt att ta sig hem när kroppen säger stopp sen.

Föreslår även gymkort, kan va lite jobbigt i början att vara där innan man slutar bry sig om man är orolig att bli uttittad, men folk är inte så intresserade av en som man tror.

Fokusera på maten också, du kan aldrig träna dig ifrån dålig mat, oavsett maskiner.
Och ge fasen i att köpa kostscheman från div. influencers som finns på olika sociala medier, det är skit skit och bara skit.
Mindre in, mer ut - blir inte enklare.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

VR headset och beatsaber kommer du nog ganska långt med i början. Ta inte de där träningsprogrammen där man måste hoppa mycket i sidan till en början bara. Som någon sa, ta det ganska lungt och akta knäna.

Drar du ner på allt kalorimässigt på en gång blir det svårt att hålla sig i längden, ett tips är att försöka att inte dricka några kalorier, du blir inte mättare av det och det blir snabbt många kalorier. Finns många goda drycker med nästan noll kalori-inehåll nu och efter ett tag klarar man inte dricka socker-läsken längre ändå.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2123139

Denna klarar 200 kg och är riktigt stabil (har den själv, jag väger ca 120). Stort paket, tog ca 1,5 timme att sätta ihop själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Har simmat ett antal gånger i älven nu under sommaren faktiskt, Får utslag av klor så simhallen blir väldigt sällan.

Kroppsövningar är absolut ingen dum idé. Roddmaskin tror jag inte att jag får plats med dessvärre.

Push, pull och legs kommer man långt ned, bålen kommer på köpet när man gör dessa.
Som andra har skrivit, all träning är bra träning. Armhävningar mot väggen eller motståndsband.

Kan varmt rekommendera denna bok.
Eftersom någon kommer att reagera på 200kg och calisthenics, se delar av detta YT-klipp. Träning handlar om att göra det och regelbundet. Ibland är det jobbigt, träna lättare då och lyssna alltid på din kropp. Kroppen säger till om det känns fel, känns det fel ska du avbryta så du inte skadar dig.

Skrivet av Bader:

VR headset och beatsaber kommer du nog ganska långt med i början. Ta inte de där träningsprogrammen där man måste hoppa mycket i sidan till en början bara. Som någon sa, ta det ganska lungt och akta knäna.

Drar du ner på allt kalorimässigt på en gång blir det svårt att hålla sig i längden, ett tips är att försöka att inte dricka några kalorier, du blir inte mättare av det och det blir snabbt många kalorier. Finns många goda drycker med nästan noll kalori-inehåll nu och efter ett tag klarar man inte dricka socker-läsken längre ändå.

+1 på ovanstående.
Jag gick ner 4kg bara av att sluta med läsk, ändrade inget annat i min livsstil.
Grabben kör VR och han svettas en hel del av den pulshöjningen.

Permalänk
Medlem

Ett par bra skor och ut och gå i ur och skur kan räcka långt. Hantlar och "gummiband" för överkroppen.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ett antal träningsmaskiner i 5000kr klassen och jag tror inte någon av dem är tillräckligt stabila för att klara högre vikter.
Dessutom tröttnar på man på dem.
Promenad, styrketräning eller träna på gym bättre börja med tills man hittar vad man gillar.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta fördomsfull, höjer inte typ vilken aktivitet som helst pulsen om man väger 200 pannor? Tänker att det kanske inte behövs några redskap ännu, utan att det är fullt tillräckligt att du bara börjat röra dig mer i vardagen till en början?

Generellt gäller att träningen har marginell effekt på viktnedgången, det mesta har med kostvanorna att göra. När du lagt om de senare kommer du börja tappa kilon oavsett vad. En variant kan ju vara att fortsätta som du gör nu med motionsbiten, och köpa träningscyklar etc när du börjat närma dig de där 120 kilona som verkar vara övre gräns för så mycket sådant, om det fortfarande känns aktuellt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad spinningcykel av gymkvalitet. En snabb blocketsökning på Schwinn gav en del resultat. För 6500 kr kunde du få en ac performance. Max användarvikt 160 kg. Lätt att ställa in också ergonomiskt.

Billiga cyklar är svajiga från början, och är du tung kommer den vagga framåt tillbaka rejält.

Permalänk

Kontakta sjukvården om hjälp. Du kan komma till en dietist och lite annat. Sedan gå på ett gym, bad etc. Därefter promenera själv.

När det gäller maxvikt på träningsredskap och allt möjligt, så är maxvikt snarare i underkant. Detta märker jag mest på vanliga cyklar som jag fullkomligt sliter ut allt snabbt på dem trots att maxvikten var 20kg mer än min. Och risken är inte bara att slita ut redskapet utan att skada sig och bli sängliggande..

Sedan angående viktnedgång är maten A till O. Mer vanligt folk orkar inte förbränna så mycket kalorier, även om de orkade så skulle de slita ut leder etc. Så maten är det man främst bör tänka på, men röra sig är såklart bra.

Problem med gym är flera. Främst om man bor många mil därifrån. Sedan är det såklart dyrt, men kanske kan sjukvården sponsra om inte arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

Det fins en viktig skäl till att försöka gå ned i vikt - Diabetes II aka för hög insulintolerans där mycket fettdepåer i kroppen gör att man får det mycket tidigare i livet än annars när man håller vikten.

Eller som en galghuriskisk lite kraftig, äldre konsult sa att om han inte skötte sin insulin (med spruta för hans del) och sin kost noga så kommer det först bli nattsvart och senare en halvmeter ned och det krävdes några sekunder tanke innan man insåg att han pratade om blindhet pga. blödningar i ögonbotten och amputerade fötter först och hela ben senare pga blodcirkulationen inte längre fungerar - klassiska följdverkningar av diabetessjuka som inte följer kost och insulin-schema tillräckligt väl.

Har på nära håll sett processen för en kraftigare person när det börja visa misstänkt symtom av diabetes II och också personens förnekelse, för att inte säga ren trots, att det är ett problem trots mer och mer tydliga hintar från omgivningen (mig inkluderat - faktiskt ganska skarpt, då jag jobbat med en diabetes 1 tidigare och vet hur det blir när matmängden inte matchar insulinmängden då man ofta ligger i underkant av insulin-dosen för att inte istället få insulinkänning för att man tog en tugga för lite av maten) att det är nog dags att kolla blodsockret, och det börja med törst, och toalettbesök (för att pinka) i ökad täthet under ett halvår innan den drabbade själv börjar (motvilligt) inse att det är utanför normal mängd och först då börja söka...

Kroppen svälter i överflödet av socker i blodet för att insulinet inte längre får cellerna att ta in tillräckligt med socker/energi och det ökar på urinmängden för att pinka ut sockret för att hålla ned sockerhalten i blodet under katastrofal nivå och följaktligen också stark törst, inte sällan släcks med läsk i stora mängder, till en början, sedan sockerfritt när insikten till slut börja sjunka in.

Så ni som är kraftigare och det börja bli väl många vändor i kylskåp och muggen per dag - kolla er blodsocker, det handlar om för livet och framtidens livskvalitet!!

Permalänk
Medlem

Införskaffa ett par gångstavar, de gör en större skillnad än vad man kan tro. Måhända att man kanske ser lite "lustig" ut men använder man dem rätt finns det studier som visar på att förbränningen kan öka rejält, dvs 30%+ och man aktiverar mer av kroppen än bara benen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Med en vikt på 200kg skulle jag säga att du ganska enkelt/snabbt kan promenera + räkna kalorier tills du når ner till 150kg om inte ännu lägre.

Men du kanske tycker det e skoj med cykel?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Detta är lättare att säga när man är på 3/3-delen av livet än första 1/3-delen av livet - men skit i vad andra tycker och gör det som måste göras - och det är färre än vad många inbillar sig som faktiskt bryr sig vad man gör och istället fokuserar på sitt i motionerandet - även om det ser lite lustigt ut vid första anblicken.

Permalänk
Medlem

Skulle börja med maten när du tappat så du är under 140kg så är det motion för att få mer energi. Som det är nu så sliter du för hårt på hela kroppen. (Har hört någon prata om att man max bör gå ner 1kg/vecka i snitt)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen kunskap om maxvikt på cyklar, hur mycket dom klarar av etc.

Men mitt tips, gå inte all in, det är ingen quickfix. Du måste förändra ditt levande. Ser redan att du har börjat lägga om kosten. Skulle nog säga att 90% utav viktnedgången sitter i kosten? Men kan ha fel. Men det var när jag la om min kost, som jag såg kilona rinna bort.

Sen när du känner för det, börja slänga in lätta promenader, på tex 15min, sen så ökar du efter som. Beroende på hur kroppen din känns. Det kommer inte vara lätt, men fasiken va gött det känns när man ställer sig på vågen. och ser att man har lyckats med något.

Jag vet, har själv gått från 160-80kg, ligger just nu på 85 det känns stabilt. Fortfarande samma storlek etc på kläderna.

Önskar dig all lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Jag ska gå ner i vikt har jag bestämt. Och jag är en redigt stor kille just nu, ca 200kg snackar vi om.

Har redan börjat med att gå och äta bättre, dragit ner socker nästan helt, slutat med läsk osv osv.

Min fråga är väl mest detta, Jag vill ha en träningscykel som jag kan hålla på med de dagar jag inte vill gå. De flesta spinningcyklar / motionscyklar har en maxvikt på 120kg och de för större är rätt jäkla dyra.

Hur pass viktig är denna maxvikten? tänker typ, hur stor är chansen att en spinningcykel går sönder om jag använder den om den har 120 maxvikt?

Kört hårt mannen. Du har redan fått bra tips gällande cykeln, men det jag gjorde när jag ville komma i form efter covid var att använda myfitnesspal för tracka allt jag äter, köpte en Garminklocka att tracka aktivitet/sömn/osv (syncar med myfitnesspal också), och slutade precis som du med läsk och allt skit, inklusive skräpmaten och allt processerat. Nu lagar jag all mat själv från grunden, viktigt att komma ihåg att det du äter kommer vara 80% av resan och träning/sömn 20%. Kilorna rasade snabbt, lycka till!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Abilica Premium UB BT har 200KG maxspec, hade en sån tidigare men använde den såklart inte som det ofta blir. Men det kändes gedigen.

Problemet är att det är så. Jävla. Tråkigt. med träningscykel. Funkar inte alls för mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Begränsningen borde ju vara metallpinnen som man justerar höjden på sadeln med. Metallpinnen brukar ju inte vara så stor, så jag hade själv inte vågat lasta på ca 80 kg över maxvikten på den.

Skulle tro att kopplingen mellan trampa och vevarm också är en känslig punkt vad gäller belastning. För att vara extra försiktig med denna kan man undvika att belasta tramporna fullt ut vid på-/avstigning genom att lägga kroppsvikt på sadel och styre för att avlasta tramporna. Självklart bör man då inte heller stå upp och cykla.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Korize-:

Jag ska gå ner i vikt har jag bestämt. Och jag är en redigt stor kille just nu, ca 200kg snackar vi om.

Har redan börjat med att gå och äta bättre, dragit ner socker nästan helt, slutat med läsk osv osv.

Min fråga är väl mest detta, Jag vill ha en träningscykel som jag kan hålla på med de dagar jag inte vill gå. De flesta spinningcyklar / motionscyklar har en maxvikt på 120kg och de för större är rätt jäkla dyra.

Hur pass viktig är denna maxvikten? tänker typ, hur stor är chansen att en spinningcykel går sönder om jag använder den om den har 120 maxvikt?

Fokusera 100% på att tappa vikt gör enkla saker som att ut och gå i början, du tappar vikt genom att äta mindre och att få in steg om dagen. Droppa ner till mer normala vikter och börja träna mer kondition/styrka senare så du inte sliter ut leder osv, viktigt är att du gör saker du kan göra varje dag och att det inte blir en "uppgift"

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop