iMac 2017 låst firmware via icloud?

Permalänk
Medlem

iMac 2017 låst firmware via icloud?

Köpte en imac 2017 begagnad för ett tag sen och skulle sälja den idag på blocket och en kille kom förbi idag som kände och klämde.
Han bad mig ta bort min dator från icloud så jag tänke ja självklart tar jag bort allt på datorn osv innan försäljningen. Loggade in med mobilen och tog radera enhet eller ta bort enhet från clouden som man brukar?.
Datorn startades om per automatik via telefonen och hamnade i säkerhetsläge med firmwire pin kod läge och ville ha en kod som jag inte visste eller har.
Kunde inte ens starta den i recovery mode eller andra kommandon och var helt låst till den gråa skärmen med 6 pinkod som krav.
Blev galen efter tusen försök med att lägga till den igen och försöka pilla via icloude... Jag ringer support dom bad mig gå till verkstad med kvitto osv som jag inte har då den är 5 år gammal och köpt på blocket.
Så va fan händer jag klickar lite på telefonen så blev datorn låst som om den vore stulen.
Vilket jävla skit system så lämnade in skiten på Macforum då dom förmodligen kan lösa det!
Behövde skriva av mig!

Tips? Hade de gått lösa själv? Någon med liknande erfarenhet? Köpte den för 15.000:-, ska jag bara slänga skiten nu då? Hjälp!!!

Edit: fick tag i originalköparen som inte hade kvitto kvar någonstans men dock är den köpt på hans namn + med hans visa kort så det borde vara tillräckligt med bevis om apple kontaktar honom? Nu väntar jag bara på besked från Macforum på vad som händer härnäst.

uppdatering
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MuffeG:

Köpte en imac 2017 begagnad för ett tag sen och skulle sälja den idag på blocket och en kille kom förbi idag som kände och klämde.
Han bad mig ta bort min dator från icloud så jag tänke ja självklart tar bort allt på datorn osv. Loggade in med mobilen oh tog radera enhet eller ta bort enhet från clouden.
Datorn startades om och hamnade i säkerhetsläge med firmwire pin kod läge och ville ha en kod som jag inte visste eller har.
Kunde inte ens starta i recovery mode och var helt låst till den gråa skärmen.
Blev galen efter tusen försök med att lägga till den igen osv... Jag ringer support dom bad mig gå till verkstad med kvitto osv som jag inte har då den är 5 år gammal och köpt på blocket.
Så va fan händer jag klickar lite på telefonen så blev datorn låst som om den vore stulen.
Vilken jävla skit system så lämnade in skiten på macforum då dom förmodligen kan lösa det!
Behövde skriva av mig!

Tips? Hade de gått lösa själv? Någon med liknande erfarenhet? Köpte den för 15.000:-, ska jag bara slänga skiten nu då? Hjälp!!!

Om du har valt "erase" (brukar vara någon form av papperskorg som ikon) så raderas nog datorn och hamnar i låst läge. Dock bör du kunna få igång den igen via din icloud då koden antagligen är knuten dit.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du har valt "erase" (brukar vara någon form av papperskorg som ikon) så raderas nog datorn och hamnar i låst läge. Dock bör du kunna få igång den igen via din icloud då koden antagligen är knuten dit.

MacOS har alltså en feature inbyggd i OS för att bricka (låsa) datorn?
Vad är det jag inte förstår? Varför i hela friden skulle man nånsin vilja göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

MacOS har alltså en feature inbyggd i OS för att bricka (låsa) datorn?
Vad är det jag inte förstår? Varför i hela friden skulle man nånsin vilja göra det?

Om datorn blir stulen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du har valt "erase" (brukar vara någon form av papperskorg som ikon) så raderas nog datorn och hamnar i låst läge. Dock bör du kunna få igång den igen via din icloud då koden antagligen är knuten dit.

Problemet var att den var grå så kunde bara köra den där så datorn piper så var, inget i butiken eller supporten fattade varför den var så kallad greyed out. Så med andra blev jag helt stående jahopp..

Skrivet av guermantes:

MacOS har alltså en feature inbyggd i OS för att bricka (låsa) datorn?
Vad är det jag inte förstår? Varför i hela friden skulle man nånsin vilja göra det?

De dumma är att den tror att den är stulen därför hamnar den i säkerhetsläge men i själva verket lurar den sig själv och jag har ingen möjlighet att på något bypass det? Helt galet dåligt system

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit med om detta själv, men kan avsnittet "Stänga av aktiveringslåset på en enhet du inte längre har" vara något som kan hjälpa (längst ner på sidan): https://support.apple.com/sv-se/guide/findmy-mac/fmm2832fb8f0...

Aktiveringslåset finns där av säkerhetsskäl. För att radera all data på en Mac bör man öppna Systeminställningar, klicka på "Systeminställningar" i menyraden uppe till vänster och sedan välja "Radera allt innehåll och alla inställningar".

Det är ju dock tyvärr lätt att vara efterklok och om jag förstod det rätt så har du redan lämnat in datorn?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MuffeG:

Problemet var att den var grå så kunde bara köra den där så datorn piper så var, inget i butiken eller supporten fattade varför den var så kallad greyed out. Så med andra blev jag helt stående jahopp..

De dumma är att den tror att den är stulen därför hamnar den i säkerhetsläge men i själva verket lurar den sig själv och jag har ingen möjlighet att på något bypass det? Helt galet dåligt system

Hmmm, det låter mer som att den förra ägaren lagt in någon sorts firmware-lock men det är ju lite märkligt att det först går in nu.

Har du möjlighet att ta en bild på skärmen du är fast på och posta här?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har inte varit med om detta själv, men kan avsnittet "Stänga av aktiveringslåset på en enhet du inte längre har" vara något som kan hjälpa (längst ner på sidan): https://support.apple.com/sv-se/guide/findmy-mac/fmm2832fb8f0...

Aktiveringslåset finns där av säkerhetsskäl. För att radera all data på en Mac bör man öppna Systeminställningar, klicka på "Systeminställningar" i menyraden uppe till vänster och sedan välja "Radera allt innehåll och alla inställningar".

Det är ju dock tyvärr lätt att vara efterklok och om jag förstod det rätt så har du redan lämnat in datorn?

På datorn är jag helt låst och på mobilen är den helt grå på erase och lock då det stod kunde ej hitta platstjänster på din dator därför går det inte.
Eftersom jag inte kom in på datorn så var de kört.

Skrivet av NordhNet:

Hmmm, det låter mer som att den förra ägaren lagt in någon sorts firmware-lock men det är ju lite märkligt att det först går in nu.

Har du möjlighet att ta en bild på skärmen du är fast på och posta här?

Har lämnat in den men det är den grå skärmen med pinkod på 6. Så förmodligen får apple själva låsa upp den på sitt sätt men tack vare att dom låser ute mig och inte tillåter mig göra något kommer de kosta mig säkert en tusing för servicen pågrund av ett knapptryck… illa!