Var går gränsen för Sweclockers vegetarianer?

Permalänk
Medlem

Filosofiskt intressant fråga, inte för att ifrågasätta folks motiv eller kostval, men för att reda ut vad det är som gör att vi har de (olika) intuitioner vi har om vad som är rätt och inte.

Ett möjligen intressant fall för jämförelse är Jakmjölk - den är rosafärgad eftersom den innehåller en del blod, och folk dricker det. Hur resonerar tibetanska laktovegeterianer om jakmjölk?

Ironiskt nog så gav mig min googling på jakmjölk ett exempel som låg ännu närmare trådens frågeställning: https://en.wikipedia.org/wiki/Yak#Blood_drinking_festival (verkar vara rituellt och inte en del av någon mathållning)

Skrivet av m4gnify:

Varför är det just djur som det är synd om? För att dom har ögon och kan se ledsna ut?
Varför är växter helt ok att döda men inte djur?
Det har funnits köttätande djur sen urminnes tider, och det har funnits växtätande djur sen urminnes tider. Varför är det ena värre än det andra?

Sen att djurhållningen på stora industriella "gårdar" och slakterier osv inte är trevligt kan vi hålla oss utanför i just den här frågan.

Också en intressant fråga (varför vi resonerar som vi gör).

Jag har en vag minnesbild av att ha läst om en japansk poet, möjligen medeltida, som ansåg att växter var mer skyddsvärda än djur, eftersom djuren kan fly eller försvara sig medan växterna är helt försvarslösa.

Men jag hittar inte källan, så jag vet inte om jag minns korrekt, och i så fall, om det skrevs som ett debattinlägg eller mer som en poetisk/konstnärlig utvikning. Har heller ingen uppgift om poetens eventuella diet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Lite osäker på om du skämtar, men bara så det är sagt: Den analysen lämnar en del övrigt att önska. 😆

Ingen analys, bara ett konstaterande. Vi hade inte fött upp kor, kycklingar och grisar om vi inte hade velat äta dem, eller ens haft dessa arter. Kanske kor för mjölk, men de måste ju få kalvar med jämna mellanrum för att producera mjölk så då är det väl mer "etiskt" att äta kalvarna än att, jag vet inte, avliva dem direkt?

Citat:

Ur ett rent etiskt perspektiv: Om något kan uppleva dödsfruktan och smärta är det inte ett jättelångt tankehopp att jämföra industriell köttproduktion med utrotningsläger för människor; jag ser inte det löjliga i det. Och i allra minsta fall när vi pratar däggdjurshjärnor ligger bevisbördan snarast på dem som påstår att djuren inte upplever sådant.

Frågan är hur man definierar dödsångest? För kossorna som tränger sig in till slakteriet där det stinker blod och död borde inte ha så mycket dödsångest eller fruktan liksom, då hade de försökt ta sig därifrån. Sen kan man förstås diskutera hur humana våra avlivningsmetoder är, och det etiska i att över huvud taget föda upp andra levande varelser för konsumtion, men jag tror och hoppas att köttproducenterna i alla fall gör ett hyfsat jobb på det området.

Sen menar jag inte att köttproduktion är trevligt på något sätt, men det är heller inte annan industriell matproduktion. Det dröjde några månader innan jag käkade korv igen efter att ha besökt (och jobbat ett par dagar i) en korvfabrik exempelvis, men jag har inte ätit "tacokrydda" på nästan 20 år sedan jag jobbade extra i Santa Marias fabrik, eller ätit margarin med syntetisk smörsmak på typ femton år sedan jag hämtade ett paket i en essensfabrik som stank rejält. Industriell produktion av mat är osmakligt men så är det, hade vi inte haft det hade vi inte kunnat föda alls så många som vi nu gör.

Citat:

(Och ja: Jag inser att det är etiskt och filosofiskt inkonsekvent av mig att ha den åsikten och samtidig sukta efter en bra kebabpizza).

Det är klart. Hade jag inte gillat kött så hade det inte varit så svårt att avstå, men det gör jag. Det som tar emot mer för mig är miljöaspekten, den gör ju att jag har dragit ner på köttkonsumtionen och blivit noggrannare med vilket kött jag köper. Det har också påverkat mig på en massa andra sätt, allt ifrån att jag undviker att ta bilen till att jag inte har flugit privat på ganska många år nu, men vilka uppoffringar jag gör och av vilka orsaker får väl stå för mig liksom. Jag känner exempelvis många som åker till Thailand varje eller vartannat år, en flygresa dit orsakar lika mycket utsläpp av växthusgaser som en genomsnittlig svensks köttkonsumtion i 2,7 år, så jag känner mig inte så skyldig för min bråkdel av den konsumtionen som dessutom i allmänhet är ekokött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tror du verkligen det? För mig känns det inte alls så, snarare har matens hälsoeffekter blivit mycket mer diskuterade på senare tid, och konsumtionen av sämre saker borde därmed ha minskat. McD går ju bakåt på många marknader exempelvis, trots deras lansering av mer "hälsosamma" produkter. De har stängt restauranger i Sverige det senaste decenniet, vilket de knappt gjorde tidigare. 2020 backade deras försäljning globalt med 24% exempelvis, vilket säkert hade att göra med pandemin en del, å andra sidan verkar ju många restauranger med TA och "drive through" ha ökat generellt.

Ser jag till min son och hans kompisar så äter de väldigt mycket nyttigare än vad jag gjorde som liten. Godis är verkligen bara på lördagar nu (kanske julafton och liknande med visserligen) och mängden godis barnen får är ju mycket mindre idag. När jag var fem år, mitten på åttiotalet, fick jag en tia att köpa godis för på lördagarna, vilket gav ungefär 200g lösgodis, min son får kanske 30-50 gram max. När jag var liten var det också mycket mer kakor, bullar, saft, läsk, Oboy, pizza, söta flingor och liknande än vad det är idag. När jag gick på dagis var det glass varje fredag och när någon fyllde år, idag får de kanske lite frukt. Ser man till själva maten är det också hälsosammare idag. Mer vegetariskt både hemma och i skola/förskola, mer ekologiskt och så vidare.

Hela det där ämnet är kopplat till så mycket mer än en enskild maträtt och val av kost. Sömn, aktiverar du dig, din sociala situation, din yrkesmässiga situation, ärftliga sjukdomar osv är den grundande problematiken. Till att vi slammar igen, äter som vi gör, mår som vi gör osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Hela det där ämnet är kopplat till så mycket mer än en enskild maträtt och val av kost. Sömn, aktiverar du dig, din sociala situation, din yrkesmässiga situation, ärftliga sjukdomar osv är den grundande problematiken. Till att vi slammar igen, äter som vi gör, mår som vi gör osv.

Ja hälsa i allmänhet påverkas av massa saker. Barn är säkerligen mer stillasittande idag än när jag var liten exempelvis. Men när det gäller kost så har det i allmänhet blivit mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Frågan där är väl mest hur stressande det är för djuret. Har man sett ett barn som behöver stickas av läkare på regelbunden bas så tror jag de flesta skulle börja fundera på alternativ till den där "vegetarianvänliga" blodpuddingen om de över huvud taget har något val.

En tankesnurra jag funderat på (som ligger någonstans i tråden) är att man använder positiv förstärkning för att påvisa att det inte är någon fara och att det finns något gott i det för djuret också - Med resonnemanget att man använder liknande metoder på zoon etc där positiva förstärkningsbeteenden används för att träna inför ex läkarbesök just för att minska stress.

Visa signatur

Krusidullen är stulen