Permalänk
Medlem

Radeon RX580 med 8K60

Det var ju bra pris på Samsung Neo QLED QE55QN750A 55" just nu (9990 kr). Hur funkar den som skärm till datorn? Vill gärna ha "retina"-upplösning (dvs skalning 200 %) och min 43" 4K-skärm idag känns lite liten och har snäppet för liten text (med "100 % skalning") tycker jag så 55" borde kunna passa ganska bra.

Det går inte med HDMI från mitt grafikkort förstår jag eftersom det bara har HDMI 2.0, och man behöver 2.1 för att köra 8K60, vilket bara den nyaste generationen grafikkort har. Men konvertering till HDMI 2.1 från DisplayPort-utgångarna då? De ska ju vara DP 1.4 och borde väl teoretiskt klara 8K60?

Jag har inte tänkt spela i upplösningen, och jag tror inte datorn kommer klara video i 8K heller, men att surfa, kolla på 4K/5K-video, allmänt kontorsarbete etc är vad jag vill göra.

Permalänk
Medlem

DP 1.4 klarar inte 8K@60Hz utan kommer max upp i 30Hz i den upplösningen. För 8K@60Hz med DP 1.4 så skulle du behöva använda antingen DSC (vilket varken grafikkortet eller TVn har stöd för vad jag vet) eller använda reducerad färgdata som 4:2:0 (som fungerar för film men är inte roligt för vanlig skrivbordsanvändning).

DP 1.4 klarar dock 4K@120Hz, så det kan vara ett alternativ om du kan hitta en adapter som klarar det. Men vill du köra skärmen i full upplösning så behöver du ett grafikkort med HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Tur att jag frågade, tack!

Om jag köper ett RX6600-kort då? Kommer allt funka out-of-the-box med 4:4:4 så länge jag har en HDMI-kabel av bra kvalitet som klarar 8K60?