Bytte kylpasta på 3070, tempsen gick ner 20c men..

Permalänk
Medlem

Bytte kylpasta på 3070, tempsen gick ner 20c men..

Hotspotten gick från +15c delta till +30c. Så hotspotten är nu runt 96c med 100% gpu load i spel medan GPU tempsen är runt 66-67c. Några grader till och spelet kraschar så det är inte direkt hållbart.

Vad tror ni det kan bero på? Tyckte jag skruvade åt skruvarna tillräckligt hårt. Memory padsen va lite fettiga typ men det torkade jag av.

Permalänk
Sötast

Byt ut padsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Byt ut padsen?

Du tror det är dom som spökar? Har inga men då får jag inhandla nya! Kan ju säga att jag mineat väldigt mycket i nästan ett år så det kanske satte sina spår på dom.

Permalänk
Sötast

Det är den bästa gissning jag har.

Om du tagit av kylaren och satt tillbaka den och den inte längre gör sitt jobb så är det rätt sannolikt ja.

Om jag tolkat dig rätt ens, dvs. Att det är varmare där padsen sitter.

Permalänk
Medlem

Skriv här exakt vilket kort det är du har. Kan vara andra som haft samma problem samt vet vilka pads du ska köpa.
Problem med kylning på 3000 är tyvärr vanligt.

Tar du av kylningen igen så ta tydliga bilder och visa oss.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Hotspotten gick från +15c delta till +30c. Så hotspotten är nu runt 96c med 100% gpu load i spel medan GPU tempsen är runt 66-67c. Några grader till och spelet kraschar så det är inte direkt hållbart.

Vad tror ni det kan bero på? Tyckte jag skruvade åt skruvarna tillräckligt hårt. Memory padsen va lite fettiga typ men det torkade jag av.

Du min gode herre behöver införskaffa lite K5 pro (Finns tyvärr inte utanför Amazon, relativt nytt...)

Instruktioner .
* Ersätter alltså pads och inte kylpastan

Gjorde det på min 2070, den har aldrig varit gladare, men det är lite klibbigt och obehagligt att kleta på en massa gojs på ett grafikkort men det är mil bättre än pads både prestandamässigt och "servicemässigt" då du aldrig behöver byta denna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skriv här exakt vilket kort det är du har. Kan vara andra som haft samma problem samt vet vilka pads du ska köpa.
Problem med kylning på 3000 är tyvärr vanligt.

Tar du av kylningen igen så ta tydliga bilder och visa oss.

Det är inget märke på grafikkortet, jag köpte en förbyggd "gamingdator" från acer. Det är såhär den ser ut (scrolla ner lite) https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-series/predato...

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen alla svar jag fick, för jag bestämde mig för att öppna upp grafikkortet igen för att inspektera VRAMsen och mäta hur tjocka padsen var för att eventuellt köpa nya. Då såg jag att thermal pasten på gpun såg lite snål ut, så jag satte på mer.

Och helt plötsligt så gick hotspotten ner till enbart +12-13c delta! Samt att tempsen gick ner generellt. Så nu har jag kunnat sänka fläktkurvan ganska markand, där 100% load går på 68c samt hotspot på 81c!

Vad glad jag blev att det var ett sådant enkelt problem som kunde lösas.

Permalänk
Medlem

Vad bra. Då monterade du säkert kylaren på ett bättre sätt nu med som gjorde att du fick bättre kontakt yta mot yta.

Har du den kylaren på cpu fortfarande som följer med så har du nästa uppgradering där
För 300k får du en mycket bättre och tystare kylare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.