Lenovo Thinkpad X13s – fläktlös ARM-debut med lång batteritid

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Thinkpad X13s – fläktlös ARM-debut med lång batteritid

Thinkpad-serien blir första anhalt för Qualcomms nya Snapdragon 8cx Gen 3-systemkrets, som ska höja prestandan och ge batteritid om 28 timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt vettig dator faktiskt för många användningsmönster. Fast jag är fortfarande pessimistisk när det kommer till prestandan för ARM processorn, speciellt för en dator i det lägre lyx segmentet.

Permalänk
Medlem

Skulle ju varit Cortex-X2 kärnor, men men behövligt för Windows marknaden.

Permalänk
Medlem

Ekar @tankjunior, verkar vara en vettig dator för dem som behöver en laptop och inte behöver fullständig bakåtkompatibilitet med gamla x86 program. Just hur bra prestanda och kompatibilitet är med gammal kod skall bli väldigt intressant att se (liksom prestanda och batterilivslängd generellt).

Permalänk
Avstängd

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Låter som en riktigt vettig dator faktiskt för många användningsmönster. Fast jag är fortfarande pessimistisk när det kommer till prestandan för ARM processorn, speciellt för en dator i det lägre lyx segmentet.

Det är möjligt att ARM-processorer är vägen framåt, men jag har svårt att se det.

Varför ska jag köpa den här framför en "vanlig" X1:a?

Jag måste ändå ladda min telefon varje dygn, så en "modern människa" (eller vad man nu ska säga) klarar sig ändå inte längre än så utan att behöva ladda/re.

Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Svaret på den frågan är väl iofs. enklare än "Varför ska man välja den här framför en X1 med Intel/x86".

Windows, det finns människor som har åsikter om Apple som leverantör/tillverkare osv. osv.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se tester på denna processor och hur bra ställt det är med win-arm nu för tiden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tankjunior:

Låter som en riktigt vettig dator faktiskt för många användningsmönster. Fast jag är fortfarande pessimistisk när det kommer till prestandan för ARM processorn, speciellt för en dator i det lägre lyx segmentet.

Kollar man prestanda på förra årets topp-mobiler, som också använde Cortex X1 (dock bara en sådan kärna medan denna har 4 st), pekar det mesta på att Qualcomms ”upp till 85 % snabbare än föregående generation” är en riktigt bra beskrivning.

Det räcke inte för att komma upp i nivå med AMD/Intels senaste H-serie modeller, lär nog inte heller räcka för att nå Intels Alder Lake U-serie i prestanda per kärna. Men man kan nog hamna i nivå med U-varianten av AMDs 6000-serie.

Stora fördelen för Qualcomm är att den här kretsen lär kunna hålla sig till 15-25 W när alla kärnorna jobbar, d.v.s. under högre last på CPU-sidan kommer denna krets med stor sannolikhet ha klart högre prestanda per kärna än både Intel och AMD då deras U-kretsar klockar ned sig rejält efter någon sekund med högre last.

Skrivet av leafbranch:

Skulle ju varit Cortex-X2 kärnor, men men behövligt för Windows marknaden.

Hade helt klart varit trevligt med detta. Inte så mycket för prestanda, Cortex X2 är tyvärr en rejäl side-grade jämfört med Cortex X1. Resultaten från Samsung Galaxy S21 (Cortex X1/A78) mot S22 (Cortex X2/A710) pekar på runt 10 % bättre prestanda fast med samma eller möjligt något lägre perf/W

Vinsten med Cortex X2 hade varit att man redan nu fått ut ARMv9 baserade kretsar på Windows. Då existerande Arm-modeller inte sålt så bra hade då ARMv9 kunnat etablerats som standard.

Hoppas Samsung också kommer med något i detta segment. Precis som väntat (för min del, fattar inte riktigt hur Samsung tänkte här…) blev inte RDNA2 i mobil någon större hit, Exynos 2200 är långsammare än både Qualcomm och Apple på GPU-sidan. Det finns fundamentala skillnader i hur GPU-kretsar designas för mobil-marknaden och för PC, fördelen med mobil-GPUerna är att de har bättre perf/W och klart mindre beroende på RAM-bandbredd.

Problemet på Windows, specifikt med DX11/DX12, är att denna API är normalfallet för en klar majoritet av alla 3D-intensiva applikationer. DX11/DX12 saknar optimeringar för tekniken som mobil-GPUer använder, Qualcomm har i sin Adreno två olika driftlägen där ena är optimerat för mobiler och andra för modellen DX11/DX12 använder.

Så en ARM64-baserad systemkrets med RDNA2 grafik skulle kunna bli riktigt bra!!! Med lite högre TDP kommer RDNA2 långt bättre till sin rätt än i en mobil.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Inte alls fel att dessa kommer. Problemet för den aktuella modellen heter dock Apple.

Jag gör nu ett generellt påstående som jag anser stämmer. Ju mer likt en produkt är av en av Apples produkter ju större problem lär man få med konkurrensen. De tillverkare som säljer bra gör är inte att sälja samma produkter som Apple. Så t.ex android surfplattor som kostar som en iPad, ser ut och fungerar som en sådan får problem. Detsamma android tvboxen som i princip bara har samma funktioner som en AppleTv till samma pris.

När det gäller ultraportabla windows arm maskiner som kostar som en macbook air, så är frågan varför välja dessa för Apples? Vanliga x86 laptops finns det mängder med argument som det är helt olika produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är möjligt att ARM-processorer är vägen framåt, men jag har svårt att se det.

Varför ska jag köpa den här framför en "vanlig" X1:a?

Jag måste ändå ladda min telefon varje dygn, så en "modern människa" (eller vad man nu ska säga) klarar sig ändå inte längre än så utan att behöva ladda/re.

Svaret på den frågan är väl iofs. enklare än "Varför ska man välja den här framför en X1 med Intel/x86".

Windows, det finns människor som har åsikter om Apple som leverantör/tillverkare osv. osv.

Någon som vet om dessa ARM datorer är trevliga för IT folket. Tänker att det kan vara enklare eftersom allt är på en SOC och därför krånglar mindre.
Skulle isåfall vara en utmärkt jobbdator för de som inte jobbar med något tungt. (Typ Office och webmöten)
Fast Lenovo kanske inte har det bästa ryktet i sådana kretsar, där jag jobbar kör vi bara i undantagsfall annat än HP.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Någon som vet om dessa ARM datorer är trevliga för IT folket. Tänker att det kan vara enklare eftersom allt är på en SOC och därför krånglar mindre.
Skulle isåfall vara en utmärkt jobbdator för de som inte jobbar med något tungt. (Typ Office och webmöten)
Fast Lenovo kanske inte har det bästa ryktet i sådana kretsar, där jag jobbar kör vi bara i undantagsfall annat än HP.

Man brukar ha färdiga image som man laddar hem genom nätverket. Det är en av anledningarna till varför folk inte får välja laptops. Sedan brukar dock företag köpa workstation till It folk och dessa ultra tunna till projektledare och administrativ personal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Det är möjligt att ARM-processorer är vägen framåt, men jag har svårt att se det.

Varför ska jag köpa den här framför en "vanlig" X1:a?

Jag måste ändå ladda min telefon varje dygn, så en "modern människa" (eller vad man nu ska säga) klarar sig ändå inte längre än så utan att behöva ladda/re.

Svaret på den frågan är väl iofs. enklare än "Varför ska man välja den här framför en X1 med Intel/x86".

Windows, det finns människor som har åsikter om Apple som leverantör/tillverkare osv. osv.

Om man bortser från något så fjantigt som åsikter. Jag pratar självklart om värdet, prestandan och funktionalitet.

Det verkar ju inte vidare smart att köpa en dator, ARM, baserad på Windows som knappt har stöd för det.

Permalänk

Qualcomm undvik om du inte vill att din dator slutar få uppdateringar efter två år. Hade valt Apples alla dagar i veckan ja t om x86 från AMD eller Intel.

Tycker också Yoshman som är så teknisk kompetent borde ta upp Qualcomms värdelösa support för deras processorer istället för att ständigt berömma dem. Jag antar att folk här redan tar hans inlägg seriöst.

Permalänk
Medlem

Artikeln skriver att "emulering av x86-kod kan ha viss prestandapåverkan." Ska det tolkas som att emulering av x86 är inbyggd? Och i allmänhet funkar?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som flera redan skrivit, om det inte vore för att man får en Apple Air M1 för ungefär samma pris så hade detta varit riktigt intressant. Och hur som helt väldigt roligt att det händer lite på ARM-fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Artikeln skriver att "emulering av x86-kod kan ha viss prestandapåverkan." Ska det tolkas som att emulering av x86 är inbyggd? Och i allmänhet funkar?

Det är en rimlig tolkning. 😀
”Och i allmänhet funkar?” är också en rimlig beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte alls fel att dessa kommer. Problemet för den aktuella modellen heter dock Apple.

Jag gör nu ett generellt påstående som jag anser stämmer. Ju mer likt en produkt är av en av Apples produkter ju större problem lär man få med konkurrensen. De tillverkare som säljer bra gör är inte att sälja samma produkter som Apple. Så t.ex android surfplattor som kostar som en iPad, ser ut och fungerar som en sådan får problem. Detsamma android tvboxen som i princip bara har samma funktioner som en AppleTv till samma pris.

När det gäller ultraportabla windows arm maskiner som kostar som en macbook air, så är frågan varför välja dessa för Apples? Vanliga x86 laptops finns det mängder med argument som det är helt olika produkter

Det finns en hel del människor för vilka en Windows-PC är det enda tänkbara valet. (Se dig omkring på Sweclockers.) Liksom det t.o.m. finns de för vilka intel är enda CPU-tillverkaren man köper ifrån, nVidia enda GPU-tillverkaren osv bland folk som ju ändå måste ha färdigheter i att pyssla ihop en dator.
Världen blir enklare så. Man är en del av majoriteten - det kan väl inte vara helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det finns en hel del människor för vilka en Windows-PC är det enda tänkbara valet. (Se dig omkring på Sweclockers.) Liksom det t.o.m. finns de för vilka intel är enda CPU-tillverkaren man köper ifrån, nVidia enda GPU-tillverkaren osv bland folk som ju ändå måste ha färdigheter i att pyssla ihop en dator.
Världen blir enklare så. Man är en del av majoriteten - det kan väl inte vara helt fel?

Till viss del tror jag du har rätt, men om du tittar på just Swec-communityn så är Windows ofta enda alternativet just för att man vill spela, vilket man ändå inte kan här, så tycker inte det argumentet håller fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller ultraportabla windows arm maskiner som kostar som en macbook air, så är frågan varför välja dessa för Apples? Vanliga x86 laptops finns det mängder med argument som det är helt olika produkter

Man kanske söker något som har mer än 4 timmars batteritid vid högre last?

Jag vet att du är stark förespråkare av stationära datorer, men i vissa fall behöver man ha en laptop med prestanda som en iPhone 12/13. Både i ren beräkningskraft och batteriprestanda.

Själv vill jag kunna göra bild- och videoredigering "ute i fält" med batteriprestanda som räcker över en helg.

Hittills har risken varit hög att x86-laptops självurladdas innan de ens hinner användas.

Permalänk
Datavetare

Skulle vilja hävda att om man är OK med MacOS är frågan: varför skulle man i det läget välja något annat än M1-mac:arna i dagsläget om man är ute efter en ultratunn bärbara dator?

Råder inget tvivel om att denna systemkrets inte kommer kunna utmana M1-serien, men den kan mycket väl vara en stark utmanare till AMD/Intels U-serie kretsar. Stora frågetecknet där är hur bra/dåligt Intels Alder Lake big/little kommer fungera i segmentet "ultratunna" (d.v.s. där 15 W är vettigt och 25 W är "stretch-it"), fungerar det riktigt bra blir nog denna produkt lite poänglös.

För ultratunna är spel antaligen inte en relevant faktor. Windows on ARM64 har historiskt varit en väldigt sorglig historia, men det har hänt en hel del positiva saker de senaste åren (kanske inte helt frikopplat från Apple övergång...) och med Windows 11 tog man ett rejält kliv framåt i ARM64 stödet.

Program som MS Office, Visual Studio (och sedan .NET Core 6 finns "native" stöd även där), Photoshop, Lightroom, Zoom har alla ARM64 stöd på Windows. Så för "normalt" kontors/utvecklingsarbete börjar det se helt OK ut även på Windows m.a.p. ARM64 stöd.

Med Windows 11 kom också "emulering" av x86_64 (rent strikt är det samma lösning som på MacOS/Rosetta 2, d.v.s. binäröversättning av x86_64 till ARM64, något som är betydligt effektivare än emulering). Det är en nödlösning och erfarenheterna från Rosetta 2 är att prestanda är typiskt helt godkänt, men det drar klart mer systemresurser att köra ett program under Rosetta 2 än som "native" (drar mer RAM, mer CPU och tar lägre tid att starta sådana program).

Men på Windows finns gap kvar, även för utvecklare på produktstackar som på MacOS och Linux redan har ARM64 stöd. Ett viktigt exempel är NodeJS, som i.o.f.s. inte är ett jätteproblem då man kan köra det "native" på Windows via WSL2 (Windows Subsystem for Linux v2, som självklart i sig är ARM64 native och som fått en hel del trevliga nyheter i Windows 11).

Finns fler sådana exempel där Linux/MacOS redan nu har "native" ARM64 stöd, men sådant saknas på Windows. Positiva är att tröskeln att fixa dessa är låg då eventuella ARM64-specifika problem redan är lösta. Dessa program lär komma rätt till Windows om/när ARM64 får lite större andel av Windows-marknaden.

ARM64 på Windows är absolut fortfarande en nischprodukt. Men om MacOS inte är ett alternativ och man är ute efter en "ultratunn" formfaktor kan Snapdragon 8cx Gen 3 bli en bra produkt. Tror det hänger mycket på hur bra/dåligt Alder Lake kommer fungera i det här segmentet.

Sen är det kanske lite trist att köpa denna generation Snapdragon, allt pekar på att nästa års uppgradering från Qualcomm (första med Nuvia designade CPUn, systemkretsen väntas laseras mid/late 2022 med faktiskt produkter under 2023) kommer verkligen ge Apple en match. Så denna generations Snapdragon kommer nog inte åldras väl...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Horvendile:

Artikeln skriver att "emulering av x86-kod kan ha viss prestandapåverkan." Ska det tolkas som att emulering av x86 är inbyggd? Och i allmänhet funkar?

Skrivet av EntropyQ3:

Det är en rimlig tolkning. 😀
”Och i allmänhet funkar?” är också en rimlig beskrivning.

Skulle säga att det @EntropyQ3 säger här sammanfattar det rätt bra
Med Windows 11 har Microsoft byggt in emulering, men rent generellt kan emulering ge sämre prestanda jämfört med att köra något native som anpassats mer specifikt. Det måste inte ge märkbar prestandapåverkan i allt, men det kan göra det Microsoft har även introducerat ARM64EC i samband med W11, som ska underlätta att utveckla kompatibla programvaror genom att göra det möjligt att emulera bara vissa bitar (om jag minns det rätt, jag är inte utvecklare så ta det med en nypa salt). Jag vet inte hur mycket det används, men Lenovo antyder att prestanda vid emulering också förbättrats, även om de inte rent konkret pekade på varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Yeap helt fel prisnivå. För det priset väljer man apples eller en windows bärbar. Denna erbjuder inget som de andra två gör bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Skulle säga att det @EntropyQ3 säger här sammanfattar det rätt bra
Med Windows 11 har Microsoft byggt in emulering, men rent generellt kan emulering ge sämre prestanda jämfört med att köra något native som anpassats mer specifikt. Det måste inte ge märkbar prestandapåverkan i allt, men det kan göra det Microsoft har även introducerat ARM64EC i samband med W11, som ska underlätta att utveckla kompatibla programvaror genom att göra det möjligt att emulera bara vissa bitar (om jag minns det rätt, jag är inte utvecklare så ta det med en nypa salt). Jag vet inte hur mycket det används, men Lenovo antyder att prestanda vid emulering också förbättrats, även om de inte rent konkret pekade på varför.

Min uppfattning är att det inte spelar inte så stor roll hur mycket prestanda man förlorar på emuleringen utan om hur många x86 applikationer som faktiskt fungerar drägligt öht att emulera. Om Winamp startar 1 sekund långsammare men i övrigt inte har några problem så bryr sig nog inte gemeneman

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Om Winamp startar 1 sekund långsammare men i övrigt inte har några problem så bryr sig nog inte gemeneman

Nu har jag inte kört x86-applikationer på ARM64 sedan Windows 10 (strax innan Windows 11 släpptes). Men vill påstå att alla x86-appar jag testade fungerade felfritt om än lite långsammare. Körde dock på min MacBook M1, vilket utklassar min x86-laptop (Dell XPS 13) med råge i CPU-/GPU-prestanda.

Enda felet med Windows for ARM64 enligt mig är att kretsarna (bortsett från M1) är långsamma och ger noll i prestandavinst över motsvarande x86-maskin bortsett från just batteriprestanda.

Att köra Windows for ARM för att enbart köra x86-appar känns bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Främst för mig skulle vara utseendet och handhavandet.
Nu har jag inte provat just den här datorn såklart men om den använder samma sorts tangentbord och styrkula som tidigare så är handhavandet överlägset alla andra bärbara datorer (om man vill köra utan extern mus).
Och utseendet är ju oändligt mycket snyggare jämfört med Äppeldatorerna.
Enda anledningen att köpa en bärbar Mac över en Thinkpad är om du kör någon specifik programvara som kräver deras OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Thinkpad har alltid och som det verkar, kommer alltid ha ett visst kultfölje.
Det är fantastiskt bra datorer, och styrkulan är överlägsen än idag (för många).

Dessutom så skulle jag tro att många företag är anpassade bättre för en Windows-miljö, än en med OSX.
För att inte tala om reparationer, service etc där Apple inte ens är med och tävlar, jämfört med många andra "företagsdatortillverkare"

Edit*
Sedan tror jag att många företag kör på leasing av datorer snarare än köp, och där tror jag det är knepigt med Apple jämfört med leasingavtal direkt med tillverkaren

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har koll på hur den Adrenokretsen fungerar med mainline linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Av den enkla anledningen att en dator är mer än en processor och summan av benchmrkpoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför skulle man välja denna, framför en Apple M1 i samma prissegment?

Jag skulle kunna tänka mig en sådan här för att få batteritiden och samtidigt få behålla Windows. Förutsatt att mina program och spel fungerar på denna.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Härligt med en ThinkPad utan x86 😀️. Det har faktiskt funnits tidigare, sista PowePC versionen kom 1998. Det var om något en nischad produkt. Den här modellen kommer inte säljas slut i första taget men det är en början om tio år kommer majoriteten av av alla laptops vara ARM-baserade.