mitt 3070 blir bara varmare och varmare

Permalänk
Medlem

mitt 3070 blir bara varmare och varmare

Ja så under en senare tid så har kärnan börjat bli varmare och varmare. Jag kan inte ens köra på stock settings utan att spelen kraschar någonmer. Det kunde jag göra för ett år sedan då jag köpte datorn.

Jag har alltid kört den underclockad. Har mineat en hel del. Fläktarna funkar som dom ska.

Kan det vara kylpastan som börjat bli dålig?

Permalänk
Medlem

Det kan vara pastan, inte så troligt, men kan vara.
Det kan vara så lätt att kylaren inte helt sitter åt.

Hur som vore det på sin plats att ta av kylaren försiktigt i en dammfri miljö, Försiktigt så du inte förstör värmekuddarna.
Sen lägga på ny pasta.

Då får du både ny pasta och kylaren blir monterad rätt om du gör rätt.
Det borde sänka värmen.

Men du, hur varm blir den? Lite märkligt av dig att inte inkludera det i ditt inlägg.
Samt, har du kollat så den inte är full av damm och annat bös som tex katthår osv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Ja så under en senare tid så har kärnan börjat bli varmare och varmare. Jag kan inte ens köra på stock settings utan att spelen kraschar någonmer. Det kunde jag göra för ett år sedan då jag köpte datorn.

Jag har alltid kört den underclockad. Har mineat en hel del. Fläktarna funkar som dom ska.

Kan det vara kylpastan som börjat bli dålig?

Låter som du skulle behöva blåsa av datorn med tryckluft. Kanske öka på ventilationen med extra fläkt eller öppna upp chassit. Tror inte att kylpastan i ett 3070 skall ha blivit så dålig på så kort tid. Men klart att man kan ha otur och man klantat sig vid produktionen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kan vara pastan, inte så troligt, men kan vara.
Det kan vara så lätt att kylaren inte helt sitter åt.

Hur som vore det på sin plats att ta av kylaren försiktigt i en dammfri miljö, Försiktigt så du inte förstör värmekuddarna.
Sen lägga på ny pasta.

Då får du både ny pasta och kylaren blir monterad rätt om du gör rätt.
Det borde sänka värmen.

Men du, hur varm blir den? Lite märkligt av dig att inte inkludera det i ditt inlägg.
Samt, har du kollat så den inte är full av damm och annat bös som tex katthår osv?

Att jag glömde det, hade lite bråttom innan jag skrev inlägget. När jag minear så ligger core på 72c. För ett par månader sedan så låg den på runt 63-65c.

Skrivet av NightFred:

Låter som du skulle behöva blåsa av datorn med tryckluft. Kanske öka på ventilationen med extra fläkt eller öppna upp chassit. Tror inte att kylpastan i ett 3070 skall ha blivit så dålig på så kort tid. Men klart att man kan ha otur och man klantat sig vid produktionen.

Grejen är att jag öppnade upp sidochassit för ett par månader sedan för att jag märkte att den började gå varmare. Men nu är den ännu varmare trots att jag har chassit öppet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Att jag glömde det, hade lite bråttom innan jag skrev inlägget. När jag minear så ligger core på 72c. För ett par månader sedan så låg den på runt 63-65c.

Grejen är att jag öppnade upp sidochassit för ett par månader sedan för att jag märkte att den började gå varmare. Men nu är den ännu varmare trots att jag har chassit öppet!

Jahapp, 72c är inte varmt för ett grafikkort.
Samt vad hjälper det att du öppnar upp datorn om du inte rengör komponenterna?
Du hoppar över att svara på vad vi skriver.

Svara igen när du har blåst runt hela datorn och kylflänsar noga från damm, om du inte direkt vill ge dig på att göra det + byta pasta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Att jag glömde det, hade lite bråttom innan jag skrev inlägget. När jag minear så ligger core på 72c. För ett par månader sedan så låg den på runt 63-65c.

Grejen är att jag öppnade upp sidochassit för ett par månader sedan för att jag märkte att den började gå varmare. Men nu är den ännu varmare trots att jag har chassit öppet!

Risken är stor att din dator fylls med damm när du öppnar chassit. Tanken är att du skall skapa tryck i chassit med hjälp av fläktarna. Ex, två i fronten och en i botten med ny luft in medans du har en bak som släpper ut eller en extra i toppen ut. Då skapar du ett bra flöde i ditt chassi. Vad har du för chassi idag?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jahapp, 72c är inte varmt för ett grafikkort.
Samt vad hjälper det att du öppnar upp datorn om du inte rengör komponenterna?
Du hoppar över att svara på vad vi skriver.

Svara igen när du har blåst runt hela datorn och kylflänsar noga från damm, om du inte direkt vill ge dig på att göra det + byta pasta.

Skrivet av NightFred:

Risken är stor att din dator fylls med damm när du öppnar chassit. Tanken är att du skall skapa tryck i chassit med hjälp av fläktarna. Ex, två i fronten och en i botten med ny luft in medans du har en bak som släpper ut eller en extra i toppen ut. Då skapar du ett bra flöde i ditt chassi. Vad har du för chassi idag?

Körde med en sån där luftspray som ni rekommenderade och tempsen gick ner med typ 15c! Det hade jag aldrig kunnat tro för det såg inte så dammigt ut! Ska köra med chassit stängt hädanefter. Nu förstår jag varför tempsen började gå upp senaste månaderna för det var då jag öppnade upp chassit så massa damm måste ha flygit in där.