Pipande element i hus med vattenburen värme

Permalänk
Medlem

Pipande element i hus med vattenburen värme

Hej Sweclockers!

Har ett problem hemma som gör mig galen. Huset är från 1948 med vattenburet värmesystem. Förr satt det en oljepanna i källaren men sedan typ 10 år tillbaka så är det fjärrvärme som gäller. Har ett gäng vattenburna element i huset, 4st på övervåningen och 3st i källaren. Utöver det så har jag en vattenburen handdukstork i badrummet på övervåningen och två vattenburna handdukstorkar i badrummet i källaren. Även vattenburen golvvärme i kök och hall. På elementen på övervåningen har jag Netatmo wifi-termostater medan resten av värmekällorna kör med vanliga gammeldags termostater. För kanske 1.5-2 år sedan började det pipa i elementen på övervåningen ibland. Det verkar vara när wifi-termostaterna öppnar lite grann bara. Går jag in i appen och drar ner eller upp värmen så försvinner ljudet när termostaten öppnar eller stänger mer. Pipandet är så pass högt att det väcker en på nätterna och det hörs i hela huset. Det piper inte hela tiden utan det brukar max vara någon eller ett par minuter innan termostaten rör sig igen och ljudet försvinner.

Har testat några saker själv. Har t.ex bytt packboxar i samtliga ventiler på övervåningen, utan resultat. Har provat att stänga av vattnet till handdukstorken i badrummet ifall att rörmokaren skulle ha kopplat den fel då när badrummet renoverades för ca 1.5-2 år sedan (ungefär nån gång då som pipandet började komma). Har luftat hela värmesystemet flera gånger och det kommer ingen luft någonstans men pipet kvarstår ändå. Har provat att ändra hastigheten på cirkulationspumpen och det ändrar visserligen karaktären på ljudet men det spelar ändå ingen roll. Finns tre olika hastigheter och jag brukar köra på lägsta på sommaren och på medel på höst/vinter/vår. Kör aldrig på max för medel räcker för att värma huset ändå.

Frågan är nu vad som är nästa steg i felsökandet. Ventilerna till elementen på övervåningen ser ut att vara bytta i samband med installation av fjärrvärmen för typ 8-10 år sedan. Ska man köpa hem ventilinsatser och prova byta eller är det bortkastade pengar? Eller är problemet att pumpen matar på för högt flöde i systemet, även på lägsta hastighet, så att det uppstår missljud i ventilerna av den anledningen? Finns ju t.ex Grundfos Alpha cirkulationspump som ska styra flödet automatiskt efter behov men den kostar ju en del i inköp och jag vet inte ifall jag är bekväm med att byta pump själv så då tillkommer kostnad för rörmokare också.

Är det någon här som är rörmokare och vet vad detta beror på eller är det någon här som varit med om något liknande?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Hej Sweclockers!

Har ett problem hemma som gör mig galen. Huset är från 1948 med vattenburet värmesystem. Förr satt det en oljepanna i källaren men sedan typ 10 år tillbaka så är det fjärrvärme som gäller. Har ett gäng vattenburna element i huset, 4st på övervåningen och 3st i källaren. Utöver det så har jag en vattenburen handdukstork i badrummet på övervåningen och två vattenburna handdukstorkar i badrummet i källaren. Även vattenburen golvvärme i kök och hall. På elementen på övervåningen har jag Netatmo wifi-termostater medan resten av värmekällorna kör med vanliga gammeldags termostater. För kanske 1.5-2 år sedan började det pipa i elementen på övervåningen ibland. Det verkar vara när wifi-termostaterna öppnar lite grann bara. Går jag in i appen och drar ner eller upp värmen så försvinner ljudet när termostaten öppnar eller stänger mer. Pipandet är så pass högt att det väcker en på nätterna och det hörs i hela huset. Det piper inte hela tiden utan det brukar max vara någon eller ett par minuter innan termostaten rör sig igen och ljudet försvinner.

Har testat några saker själv. Har t.ex bytt packboxar i samtliga ventiler på övervåningen, utan resultat. Har provat att stänga av vattnet till handdukstorken i badrummet ifall att rörmokaren skulle ha kopplat den fel då när badrummet renoverades för ca 1.5-2 år sedan (ungefär nån gång då som pipandet började komma). Har luftat hela värmesystemet flera gånger och det kommer ingen luft någonstans men pipet kvarstår ändå. Har provat att ändra hastigheten på cirkulationspumpen och det ändrar visserligen karaktären på ljudet men det spelar ändå ingen roll. Finns tre olika hastigheter och jag brukar köra på lägsta på sommaren och på medel på höst/vinter/vår. Kör aldrig på max för medel räcker för att värma huset ändå.

Frågan är nu vad som är nästa steg i felsökandet. Ventilerna till elementen på övervåningen ser ut att vara bytta i samband med installation av fjärrvärmen för typ 8-10 år sedan. Ska man köpa hem ventilinsatser och prova byta eller är det bortkastade pengar? Eller är problemet att pumpen matar på för högt flöde i systemet, även på lägsta hastighet, så att det uppstår missljud i ventilerna av den anledningen? Finns ju t.ex Grundfos Alpha cirkulationspump som ska styra flödet automatiskt efter behov men den kostar ju en del i inköp och jag vet inte ifall jag är bekväm med att byta pump själv så då tillkommer kostnad för rörmokare också.

Är det någon här som är rörmokare och vet vad detta beror på eller är det någon här som varit med om något liknande?

Finns väl 2 möjliga orsaker, strömningsljud av vattnet eller spoltjut i reglersystemet.
Kan du ställa in ventilen så att den tjuter och sedan stänga av cirkulationen utan att ändra ventilen och höra om det tjuter så vet du att det är styrningen som orsaker ljudet men blir det tyst är det vattenflödet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns väl 2 möjliga orsaker, strömningsljud av vattnet eller spoltjut i reglersystemet.
Kan du ställa in ventilen så att den tjuter och sedan stänga av cirkulationen utan att ändra ventilen och höra om det tjuter så vet du att det är styrningen som orsaker ljudet men blir det tyst är det vattenflödet.

Bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare. Ska prova att stänga pumpen en snabbis nästa gång det piper. Pumpen sitter nere i källaren och det brukar vara elementen på övervåningen som tjuter men ljudet brukar höras nere vid pumpen ändå. Antar att det fortplantar sig lätt genom rören och vattnet i rören.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vi har också vattenburna element med "fjärrvärme" från en vedpanna i en annan byggnad. Ibland hörs det ett ganska högt pipljud ur kranarna (även varmvattnet värms med pannan). Kom fram till att det var cirkulationspumpen då det försvinner om jag stängde av den. Dock hörs det enbart ur de gamla kranarna som använder kopparrör. I ett nyare badrum är ledningarna i plast och så jag misstänker att ljudet inte etablerar sig lika bra. Vet tyvärr inte hur man kan lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns väl 2 möjliga orsaker, strömningsljud av vattnet eller spoltjut i reglersystemet.
Kan du ställa in ventilen så att den tjuter och sedan stänga av cirkulationen utan att ändra ventilen och höra om det tjuter så vet du att det är styrningen som orsaker ljudet men blir det tyst är det vattenflödet.

Skrivet av Kalium:

Bra tips! Att jag inte tänkt på det tidigare. Ska prova att stänga pumpen en snabbis nästa gång det piper. Pumpen sitter nere i källaren och det brukar vara elementen på övervåningen som tjuter men ljudet brukar höras nere vid pumpen ändå. Antar att det fortplantar sig lätt genom rören och vattnet i rören.

Om pumpen är reglerbar skulle jag även föreslå att se om det räcker att sänka den ett snäpp för att få tyst på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om pumpen är reglerbar skulle jag även föreslå att se om det räcker att sänka den ett snäpp för att få tyst på det.

Som jag skrev i trådstarten så finns det tre olika hastigheter och ändrar man mellan dom tre så ändras ljudet men det försvinner inte. Kan försöka filma nästa gång det låter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Som jag skrev i trådstarten så finns det tre olika hastigheter och ändrar man mellan dom tre så ändras ljudet men det försvinner inte. Kan försöka filma nästa gång det låter.

Gick visst lite snabbt där. Lite märkligt att det tjuter även på lägsta, för det tycker jag ofta brukar bli så lågt flöde att det knappt hörs. Men ibland så kan det vara knepigt och märkligt. Jag trodde att min kökskran nästan skulle slå sönder ledningarna. Det hade åkt upp en del skräp i perlatorn, troligen efter ett värmeväxlarbyte. Detta skapade någon sorts självsvängning så fort man öppnade kranen lite mer, vilket förvärrades av att själva pipen är lite rörlig mot själva blandaren inte bara i sidled. Helt enastående resultat, får man säga. Jag blev rätt förvånad när jag desperat tog loss perlatorn i jakten på detta plötsligt uppkomna beteende och det visade sig att det lilla som låg i den var orsaken till alltihop.

Åter till oljud i radiatorer, så har jag faktiskt lite samma problem om jag ställer åtminstone en av de manuella kranarna lite halvstrypt. Dock kan jag inte ändra flöde iom att det är ett större flerfamiljshus, men det är rätt uppenbart att det är strypningen som är boven, då det inte ens finns ens finns en dum termostat. Det räcker med att jag bara ruckar lite på vredet så ändras ljudet om det står precis där det låter.

(Varför termostaterna saknas vet jag inte, men jag har inte brytt mig om saken även om det nog är meningen att det ska finnas.)

den --> en
Permalänk
Medlem

Elementen började tjuta nyss så jag var ner i källaren och drog ur sladden till pumpen. Ljudet försvann direkt. Stoppade i sladden igen och ljudet kom tillbaka direkt. Provade att ändra hastigheten på pumpen också. Den stod på 2 nu. Ändrade till 1 och då försvann ljudet. Ändrade till 3 och då försvann ljudet nästan helt men inte 100%. Dock ett jäkla susande i rören på trean. Provade att stänga av ena slingan som går mot t.ex sovrummen och då försvann ljudet men det började susa mer i rören. Provade några andra ventiler också men blev ingen skillnad. Tror det var elementet i sovrummet som pep den här gången. Tog fram telefonen och Netatmo-appen och drog ner temperaturen i sovrummet en halv grad och då försvann pipet direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är alltså i princip varje gång termostaten/rna ändras som det tjuter, men sällan/aldrig annars?
I så fall så är ju problemet hittat. Det kanske är så enkelt som att du kanske inte kan köra med dina smarta termostater i ditt rörsystem utan du får återgå till manuella.

Permalänk
Rekordmedlem

Då vet du att det är flödesljud av nån typ, kanske en annan pump påverkar men det kan ju även vara resonanser i ledningar/ventiler och då kan ändrat flöde påverka men det kan ju vara svårt att lösa i praktiken för det är ju inte så enkelt att byta rör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket vatten har du i systemet? Om det nu bara gäller på övervåningen så kanske inte trycket och mängden vatten räcker till.
Jag kör runt 100 bar på min mätare och det är där det bör ligga enligt min VVS-gubbe.

Jag har också fjärrvärme.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur mycket vatten har du i systemet? Om det nu bara gäller på övervåningen så kanske inte trycket och mängden vatten räcker till.
Jag kör runt 100 bar på min mätare och det är där det bör ligga enligt min VVS-gubbe.

Jag har också fjärrvärme.

Jag betvivlar att du har något vatten kvar i radiatorsystemet om du kört 100 bar... En vanlig villa brukar snarare ligga runt 1 bar +-. I och med att det är vattenpelare uppepå så hamnar man högre om översta punkten i systemet är högre upp, som i ett flervånings flerfamiljshus.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tror det är ventilerna som hamnar i ett läge så att det börjar vibrera som tusan i systemet när de är nästan helt stängda och vatten får svårt att ta sig igenom.
Det du får göra är egentligen att öppna ventilerna fullt, en i taget, och se om tjutet försvinner, sen koppla på en ventil i taget tills det börjar tjuta igen. När du väl hittat den/de ventiler som tjuter så är de bara att byta ut dessa, eller skaffa annan termostat på dessa ventiler.

Skrivet av Stefflo:

Hur mycket vatten har du i systemet? Om det nu bara gäller på övervåningen så kanske inte trycket och mängden vatten räcker till.
Jag kör runt 100 bar på min mätare och det är där det bör ligga enligt min VVS-gubbe.

Jag har också fjärrvärme.

100 bar? Nej det har du inte.
1 bar skulle jag chansa på. Men trycket i värmesystem spelar ingen större roll i praktiken då systemen vi har i hus är såpass små. Pumpen klarar av att lyfta vatten till övervåningen ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Hur mycket vatten har du i systemet? Om det nu bara gäller på övervåningen så kanske inte trycket och mängden vatten räcker till.
Jag kör runt 100 bar på min mätare och det är där det bör ligga enligt min VVS-gubbe.

Jag har också fjärrvärme.

Har du överhettad ånga i ledningarna i stället för vatten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

100 bar? Nej det har du inte.
1 bar skulle jag chansa på. Men trycket i värmesystem spelar ingen större roll i praktiken då systemen vi har i hus är såpass små. Pumpen klarar av att lyfta vatten till övervåningen ändå.

Skrivet av mrqaffe:

Har du överhettad ånga i ledningarna i stället för vatten ?

Så kanske det kan vara Är värdelös på tryck men läste bara på manometern och den står på 100 men det kanske finns en 1:a där också på innerringen som var BAR-värdet.

Tack för klargörandet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

På tal om tryck då. Detta är en bild från för några år sedan på hur det kan bli när en bergvärmepump går och ett vanligt slutet expansionskärl blivit stumt (membranet inuti gått sönder):

Trycket åkte som en jojo och systemet tappade grundtryck eftersom säkerhetsventilen släppte ut vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så kanske det kan vara Är värdelös på tryck men läste bara på manometern och den står på 100 men det kanske finns en 1:a där också på innerringen som var BAR-värdet.

Tack för klargörandet

1 bar = 100 kPa

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt att ljudet försvinner när du stänger av pumpen då det är flödet genom ventilen som skapar ljudet. Stänger du av pumpen så har du inget flöde och då heller inget ljud. Det behöver absolut inte vara pumpen som är boven i dramat här. För att det ska vara pumpens "fel" så ska du egentligen höra ett surrande pumpljud genom rörsystemet (vilket oftast är dåliga lager i pumpen t.ex).

Det är inte alls omöjligt att där e lite luft i rörsystemet som fastnat i rören där. Det är inte alltid det behöver klucka i radiatorerna när det är luft. Prova och lufta och se om det hjälper.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Eller byt ventilerna om du inte gjort det. Det låter som resonans ifrån ventilen p.g.a. slitage eller tröghet för mig.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Om det är flödet som är för högt över termostatens ventil så kan du testa strypa returventilen. Det kommer dock påverka systemets trimming men om du räknar varven så kan du ju återställa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det är alltså i princip varje gång termostaten/rna ändras som det tjuter, men sällan/aldrig annars?
I så fall så är ju problemet hittat. Det kanske är så enkelt som att du kanske inte kan köra med dina smarta termostater i ditt rörsystem utan du får återgå till manuella.

När ingen värme behövs så är ju termostaten stängd. Sedan antar jag att när det behövs lite värme så öppnar den men inte fullt utan bara lite och det är väl då som missljudet uppstår. Går jag in i appen och ställer upp värmen en halv grad så behöver den öppna mer och då försvinner ljudet. Samma sak om jag drar ner värmen en halv grad, då stänger den och ljudet försvinner.

Skrivet av Stefflo:

Hur mycket vatten har du i systemet? Om det nu bara gäller på övervåningen så kanske inte trycket och mängden vatten räcker till.
Jag kör runt 100 bar på min mätare och det är där det bör ligga enligt min VVS-gubbe.

Jag har också fjärrvärme.

Har provat allt mellan 1-1.5 bar. Tror det är runt 1.4 bar just nu. Villan är enplans med källare och fjärrvärmesystemet är nere i källaren.

Skrivet av Raynstorm:

Det är inte så konstigt att ljudet försvinner när du stänger av pumpen då det är flödet genom ventilen som skapar ljudet. Stänger du av pumpen så har du inget flöde och då heller inget ljud. Det behöver absolut inte vara pumpen som är boven i dramat här. För att det ska vara pumpens "fel" så ska du egentligen höra ett surrande pumpljud genom rörsystemet (vilket oftast är dåliga lager i pumpen t.ex).

Det är inte alls omöjligt att där e lite luft i rörsystemet som fastnat i rören där. Det är inte alltid det behöver klucka i radiatorerna när det är luft. Prova och lufta och se om det hjälper.

Har begränsad erfarenhet av såhär små pumpar. Har bara erfarenhet av betydligt större pumpar från pappersindustrin så jag vet inte riktigt hur lagerfel i en sån här liten pump kan jämföras med lagerfel på en pump som är typ 100ggr större. Jag tycker dock att själva pumpen låter helt okej. Den låter typ likadant som pumpen på övervåningen till golvvärmen. Kollade på centralen nere i källaren och den är installerad 2005 så pumpen är ca 16 år gammal nu antar jag om den inte blivit bytt någon gång tidigare. Har provat att lufta väldigt många gånger men får inte ut någon mer luft.

Skrivet av Syttz:

Om det är flödet som är för högt över termostatens ventil så kan du testa strypa returventilen. Det kommer dock påverka systemets trimming men om du räknar varven så kan du ju återställa det.

Returventilen nere vid fjärrvärmecentralen? Det är ett handtag på den, inte en ratt, så det är tydligt hur mycket man strypt den. Den står i alla fall fullt öppen, precis som alla andra ventiler där nere. Har några fler ventiler på returerna från dom olika slingorna också och dom står öppna allihopa. Har dock för mig att det inte sitter ventiler på alla slingor, bara några.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Returventilen nere vid fjärrvärmecentralen? Det är ett handtag på den, inte en ratt, så det är tydligt hur mycket man strypt den. Den står i alla fall fullt öppen, precis som alla andra ventiler där nere. Har några fler ventiler på returerna från dom olika slingorna också och dom står öppna allihopa. Har dock för mig att det inte sitter ventiler på alla slingor, bara några.

Skribenten tänker nog på ett större system, som i flerfamiljshus. Då brukar det finnas ställbara ventiler på de olika stammarna för att balansera systemet.

Den här varianten är inte helt ovanlig:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_14_4891655.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skribenten tänker nog på ett större system, som i flerfamiljshus. Då brukar det finnas ställbara ventiler på de olika stammarna för att balansera systemet.

Den här varianten är inte helt ovanlig:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_14_4891655.pdf

Tänkte på de små under varje element som man kan stänga t.ex om man ska byta radiatorn eller trimma med:

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4823102.pdf

edit: fick inte till länken på första försöket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syttz:

Tänkte på de små under varje element som man kan stänga t.ex om man ska byta radiatorn eller trimma med:

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4823102.pdf

edit: fick inte till länken på första försöket

Ser inga sådana vid mina element. Det sticker upp två rör ur golvet. Ena röret går till underkant på elementet och det andra fortsätter upp till termostatventilen och sen vidare in till överkant på elementet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare