TV som datormonitor, vilken storlek?

Permalänk

TV som datormonitor, vilken storlek?

Hej,

Har sökt i forumet men inte hittat något svar.
Givet Covid-situationen jobbar jag rätt mycket hemma nuförtiden. Att ha flera skärmar/större skärm underlättar jobbet enormt och är därför på jakt efter en skärm.
Det även finns önskemål om att ha tv i sovrummet och tänkte då försöka slå två flugor i en smäll, men är väldigt velig avseende storlek på skärmen. Sitter 80-90 cm från skärmen när jag jobbar och undrar vad som är bäst att skaffa. Velar mellan en 43" eller gå upp till 48-50". Men hur är det att sitta så nära en så pass stor skärm? Var och besökte butiker för att få en uppfattning, men tycker det är svårt att få någon vettig känsla för storlek i butiken pga. annan takhöjd osv.

Jämför jag måtten på papper skiljer det inte jättemycket, en 43" är ca 97cm bred och 57cm hög, medans en 50" är 112cm bred och 66cm hög.

Någon som har tvskärm i dessa storlekar, funkar det bra att jobba vid?

Vad bör man vara noga med när jag väljer tv? Den kommer bara användas till arbete och se film, inget spelande.
Den ska ha 4k, har läst att den bör stödja 4:4:4 (står detta klart och tydligt i specifikationerna?) Någon annat man bör tänka på?

Permalänk
Medlem

50" låter väldigt stort.
Kanske testa att skära en bit kartong/tejpa ihop några papper i olika storlekar och montera där du ska ha skärmen? Kanske t.o.m. skriv ut en skärmdump med de program/verktyg du brukar ha öppna när du jobbar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCalavera:

Hej,

Har sökt i forumet men inte hittat något svar.
Givet Covid-situationen jobbar jag rätt mycket hemma nuförtiden. Att ha flera skärmar/större skärm underlättar jobbet enormt och är därför på jakt efter en skärm.
Det även finns önskemål om att ha tv i sovrummet och tänkte då försöka slå två flugor i en smäll, men är väldigt velig avseende storlek på skärmen. Sitter 80-90 cm från skärmen när jag jobbar och undrar vad som är bäst att skaffa. Velar mellan en 43" eller gå upp till 48-50". Men hur är det att sitta så nära en så pass stor skärm? Var och besökte butiker för att få en uppfattning, men tycker det är svårt att få någon vettig känsla för storlek i butiken pga. annan takhöjd osv.

Jämför jag måtten på papper skiljer det inte jättemycket, en 43" är ca 97cm bred och 57cm hög, medans en 50" är 112cm bred och 66cm hög.

Någon som har tvskärm i dessa storlekar, funkar det bra att jobba vid?

Vad bör man vara noga med när jag väljer tv? Den kommer bara användas till arbete och se film, inget spelande.
Den ska ha 4k, har läst att den bör stödja 4:4:4 (står detta klart och tydligt i specifikationerna?) Någon annat man bör tänka på?

Den enda tv:n som verkar fungera bra till datormonitor är LG:s OLED paneler, 48" är ju minsta storleken där och jag sitter själv med en Philips 43" monitor, där jag sitter ca 60-70cm ifrån och det fungerar utmärkt. Jag skulle lätt kunna tänka mig att använda en skärm på 65" med samma avstånd. Philipsen som jag använder är för övrigt ganska prisvärd: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828

En bra sida som testar både "små" och lite större monitorer att använda till datorer är: https://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

Hoppas du kan finna informationen du söker och att du i slutändan kan hitta det du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCalavera:

...
Någon som har tvskärm i dessa storlekar, funkar det bra att jobba vid?
...

Jag sitter med en 4K 42" monitor på kanske 70cm avstånd.
Det är på gränsen till för stort, optimalt för mig hade nog varit 39"-40" på samma avstånd.
Så jag hade inte skaffat en 50".

Permalänk

Tack för svar. Vet dock inte om jag blev klokare Puttefnasket skulle kunna ha 65" och mwi tycker att 42" är gränsen till för stort.

Problemet är just kompromissen, när jag jobbar sitter jag 80-90 cm från skärm, medan när den ska användas som tv och man ligger i sängen så är det kanske 3meter. Vill ju inte ha en för liten skärm när man ska titta på film och inte en för stor så att det blir jobbigt att jobba vid.

Här är en som har tre 50"-tv https://www.youtube.com/watch?v=BwS0fftQAFc och det verkar ju fungera.

Men har tejpat upp på väggen för att få känsla för storleken och tror att 43" är snyggast.
Sambon vill ha någon tv med amblight, någon som vet om dessa har 4:4:4 -funktionen?

Permalänk
Medlem

48" är perfekt för 4k. Blir samma dpi som en 24" 1920x1080.
Så man köra windows utan skalning.
Sitter med 2st 32" 2560x1440 just nu. Nästa byte blir till 48" 4k när priserna kommer ner lite.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en 43" och hade gärna gått upp till kring 50" men sedan blir bilden troligen lite för stor i höjdled om det handlar om 16:9 format, men samma höjd och 1,5 ggr så bred hade blivit närmast perfekt om det hade funnits.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

48" är perfekt för 4k. Blir samma dpi som en 24" 1920x1080.
Så man köra windows utan skalning.
Sitter med 2st 32" 2560x1440 just nu. Nästa byte blir till 48" 4k när priserna kommer ner lite.

Har sökt efter 48" men hittar bara LG:s variant och den är dyrare än vad jag tänkt mig. Finns det andra 48", lutar dock mot en 43" imorgon då jag är rädd att en större kommer att "ta över" rummet.

Tänker jag fel, men blir inte en 43" ungefär som 4stycken 21,5"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrCalavera:

Har sökt efter 48" men hittar bara LG:s variant och den är dyrare än vad jag tänkt mig. Finns det andra 48", lutar dock mot en 43" imorgon då jag är rädd att en större kommer att "ta över" rummet.

Tänker jag fel, men blir inte en 43" ungefär som 4stycken 21,5"?

Jo storleken mäts diagonalt så det blir exakt 4x21.5"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alltså, jag hade aldrig köpt en TV för att ha som datorskärm. Spelande eller inte så blir man sjukt besviken att musen släpar efter osv.. DATORSKÄRM till dator enligt mig. (Självklart finns det vissa TV modeller som funkar, men jag hade varit oerhört noga med att kolla upp det innan.)

Angående storleken, det beror ju på vad man gör och hur man använder ytan. Idén med kartong tycker jag låter smart. Jag hade resonerat: MAX storlek är så långt jag utan ansträngning kan vrida ögonen åt varje håll utan att vrida på huvudet.
Själv sitter jag på 35" 21:9 på en armlängds avstånd tycker det är perfekt för spel, men arbete/ studier så hade jag lätt haft dubbla ytan!

Hoppas detta var till hjälp!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Alltså, jag hade aldrig köpt en TV för att ha som datorskärm. Spelande eller inte så blir man sjukt besviken att musen släpar efter osv.. DATORSKÄRM till dator enligt mig. (Självklart finns det vissa TV modeller som funkar, men jag hade varit oerhört noga med att kolla upp det innan.)

Angående storleken, det beror ju på vad man gör och hur man använder ytan. Idén med kartong tycker jag låter smart. Jag hade resonerat: MAX storlek är så långt jag utan ansträngning kan vrida ögonen åt varje håll utan att vrida på huvudet.
Själv sitter jag på 35" 21:9 på en armlängds avstånd tycker det är perfekt för spel, men arbete/ studier så hade jag lätt haft dubbla ytan!

Hoppas detta var till hjälp!

Har du missat testerna utav LGs OLED panel?

https://www.sweclockers.com/testpilot/30013-testpilot-lg-oled...

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_cx_oled.htm

Permalänk

Hej
Har inget jättebra svar då strl beror på avstånd etc.
Men en viss herr #Laxpudding har hygglig koll på allt man vill veta om skärmar men inte vågar fråga om
Kanske nappar laxen på puddingen. 😜

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på en 50" tums i dags läget.
Finns en hel drös med ambilight:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=107#rparams=l=s463...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Slog till på en 50", philips the one. Får montera upp och utvärdera.

Permalänk
Medlem

LG 48cx är nu totalt avskriven. Har sista veckan testat den gamla traditionella huka framför monitor på traditionellt skrivbord och kontorsstolposen och oj va obekvämt det är jämte cockpiten.

Bara hoppas uw växer till sig snabbt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med den prisbilliga Samsung 75 (75RU7105)

Blev förvånad över hur god den var som bara "monitor". Den var inte som andra TV modeller (har även en Philips 4K 2019 skärm som var horribel m.h.t., skalering och förfärlig dålig text /anti aliasing).

Texten på skärmen är så god som perfekt, finns inga artifacts eller märkliga färger, bara knivskarp text o bild. Var dog tvungen att skala upp all text och ikoner på windows desktoppen till 175 procent, för 4K är ....gediget, får hur mkt. skärm som helst, som att ha 4 x 1080p monitorer i ett.

att sitta i soffan och arbeta på en 75", jag återvänder nog aldrig till det med att ha 2-3 skärmar bredvid, det är fruktansvärt vanedannande och behagligt att sitta i soffan och arbeta på storskärmen. Detta har medfört att jag har köpt till Logitech's Gaming lågprofils tangentbord (G915) och 1ms Lightspeed mus. Allt funkar klockrent. RGB tagentbordet laddas nån gång i veckan, även med full styrka på ljuset.

Som marksänd (DVB-T) är Samsungen urkass, kan inte rekommendera denna TV till kabel-tv eller DVB-T digitaltv, den är verkligen inte bra på det, dålig TV-tuner, bara FULL-HD dekoder (ingen Ultra HD dekoder fast TV'n är 4K). Där är Philips'en oslagbar.

Den är blixtsnabb på uppdateringar med (fast ingen rekommendation till 144 Hz gamers) då den bara kör 60 Hz. 7-11ms. Mkt bra spelprestanda om du inte lirar CS go eller liknande. Jättebra svarta, hade tur och fick en skärm utan "backlight bleeding".

Finns några extra komfort fördelar med, såsom Youtube, Netflix, Amazon-Prime, ViaFree etc. Detta är det "nya TV" så änvänder inte marksänd TV längre (Tunern behövs inte), då Youtube appen o andra är blixt-snabba på detta apparat, 4K kvaliteten på Youtube o Netflix är i topp, Dolby avkodningen med, den kommer även ihåg vad jag såg och arbetade med senast.

Detta är en översett funktion många TV apparater saknar, såsom att när jag arbetade med datorn, och släcker TV'n, startar den upp som en MONITOR gör - detta gör ingen av mina andra moderna TV apparater (Philipsen kan inte även komma ihåg bildformatet och jag måste sätta den till "original" för varje gång jag startar upp tv-spel eller dator).

Samsungen kommer ihåg allt, när jag såg ett Netflix program senast, vart jag var etc. (Detta gör inte Philipsen och måste starta Netflix appen varje gång). Den kan även styra mina äldre komponenter såsom en gammal Pioneer Dolby Surround förstärkare som jag saknade fjärrkontroll med - va bara att sätta upp den i Samsungs "other devices" och så agerar Samsungen fjärrkontroll för min Förstärkare, jättesmidigt). Förstärkaren måsta dock vara "synlig" på nått sätt för tv apparaten då Samsungen har en IR-sändare inbyggd så den skickar ut ett IR-signal till den enhet du har. Går bra att placera direkt under TV'n såframt du inte har någon skåp-dörr du stänger.

Kan stärkt rekommenderas.

Glömde några väsentliga detaljer...