Dator startar ej efter byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

Dator startar ej efter byte av kylpasta

Halloj,
Min dator hängde sig helt så fick stänga av, såg sedan i BIOS att cpu var på 100C så monterade loss kylaren, rensade den och bytte pasta. Vid omstart startar datorn, BSOD för hardware error och sedan startar datorn men ingen bild vare sig från moderkort eller gpu.
Tar man ur CMOS-batteri startar den, BSOD, tillbaka till att inte ge bild.

Har testat byta GPU och köra utan gpu, inget resultat. Vet inte riktigt vad jag ska felsöka.
Kan vara så att jag tappade skruv i moderkortet när den var avstängd. Satt också i en fläkt när datorn var igång och det var typ först då jag fick error igen.

Så vet inte riktigt hur jag ska felsöka. System i signatur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem häromveckan när jag trixade lite. Dock var mina temps inte så värst höga. Gjorde klassikern. Skruvade löst alla delar, pastade om den, skruvade tillbaka allt. Såg till att alla kablar verkligen hade klickat och alla skruvar ordentligt iskruvade

En vanlig bov är ramen, testa köra single channel(ta loss och se till att den är i klickad ordentligt) efter du gjort rent hanen på ramen med en ren fiberduk. Funkar det, stänga av och sätt in den andra stickan.

För mig hjälpte det

EDIT: Såg nu att du kör 4x4gb. Kör en sticka i taget tills du kommer igång med alla.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W