Skärm är blurry i native resolution

Permalänk
Inaktiv

Skärm är blurry i native resolution

Hej!

Har en Lenovo Yoga Slim 7, den har upplösning 1920x1080. Den kommer ur box med 150% storlek (vilket står som rekommenderat) på allt vilket gör att det känns som man sitter med 1280x720 eller nåt liknande.

Tyvärr så blir dock all text jättesuddig när jag ställer om till 125% eller native 1920x1080 som är 100%.

Tänkte först att det kanske är pga. att 1920x1080 inte är så jäkla hög upplösning men kom sedan att tänka på att jag inte alls har sådana problem med större 1920x1080 skärmar. Det är heller inte mina ögon det är fel på ty det är mycket tydligt att allt faktiskt är väldigt suddigt när jag zoomar in och förstorar iconer mm med en kamera.

Är det någon som vet vart felet kan ligga och hur jag kan åtgärda det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hej!

Har en Lenovo Yoga Slim 7, den har upplösning 1920x1080. Den kommer ur box med 150% storlek (vilket står som rekommenderat) på allt vilket gör att det känns som man sitter med 1280x720 eller nåt liknande.

Tyvärr så blir dock all text jättesuddig när jag ställer om till 125% eller native 1920x1080 som är 100%.

Tänkte först att det kanske är pga. att 1920x1080 inte är så jäkla hög upplösning men kom sedan att tänka på att jag inte alls har sådana problem med större 1920x1080 skärmar. Det är heller inte mina ögon det är fel på ty det är mycket tydligt att allt faktiskt är väldigt suddigt när jag zoomar in och förstorar iconer mm med en kamera.

Är det någon som vet vart felet kan ligga och hur jag kan åtgärda det hela?

Kör du en DVI-kabel med single link kanske?
Vad för det för Hz på skärmen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

60hz. Men altså det är huvudskärmen på datorn som är blurry vid native resolution.

Dock jag verkar ha löst det! Om det är någon annan som stöter på samma problem så verkar det som en bios uppdatering gör susen! Blev inte perfekt men märkbart bättre ändå.

Måste även tillägga att skärmen blev mycket ljusstarkare efter biosuppdateringen.

Rekommenderar alla som har en Lenovo Yoga Slim 7 starkt att uppdatera bios'en om ni inte har gjort det.

Mvh