Permalänk
Medlem

Leasa hybrid?

Har ägt min bil i 2 år till sommaren, en Seat Leon Cupra ST '16, och priset har inte gått ner alls sedan dess. Funderar då på att sälja av den innan det blir någon större kapitalförlust.

Då jag mest kör kortare sträckor (jobb, affär, golfbana m.m.) funderar jag på en laddhybrid. Har tyvärr inga uttag hemma (lägenhet) men jobbet har installerat och många golfklubbbar har laddstolpar, finns utanför maxi också så tror laddmöjligheterna är helt OK.

Tror ni det kan vara en värd uppgradering? Köpa eller leasa? Vilka märken borde jag titta på? Är nöjd med min nuvarande Leon ST så tittar lite på deras nya hybrid.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har läst tester på senaste Cuprahybriden och även Skodas RS och alla verkar rörande överens om att dessa inte är lika "kul", främst verkar det vara den extra vikten som känns.
Men samtidigt kanske man inte ska jämföra de två.

Jag har testkört Golf GTE och tycker det är en rätt kul liten bil, det är ju samma drivlina som sitter i Cupran ochg RS;en fast men lite mer komfort och inte lika många HK.
Jag tycker att om man ska överväga en hybrid så bör man ha möjlighet att ladda hemma så batteriet alltid är fullt när man tar bilen.
Alt så kan du ju kolla med din BRF eller hyresvärd om det är på G med laddstoplar och tipsa om att det subventioneras.

Permalänk
Medlem

Kia har erbjudande på leasing av deras laddhybrider. Notera att kia har ny logga, och bilarna som erbjuds har den gamla så det kan vara lite av en "lagerrensning" .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Har ägt min bil i 2 år till sommaren, en Seat Leon Cupra ST '16, och priset har inte gått ner alls sedan dess. Funderar då på att sälja av den innan det blir någon större kapitalförlust.

Då jag mest kör kortare sträckor (jobb, affär, golfbana m.m.) funderar jag på en laddhybrid. Har tyvärr inga uttag hemma (lägenhet) men jobbet har installerat och många golfklubbbar har laddstolpar, finns utanför maxi också så tror laddmöjligheterna är helt OK.

Tror ni det kan vara en värd uppgradering? Köpa eller leasa? Vilka märken borde jag titta på? Är nöjd med min nuvarande Leon ST så tittar lite på deras nya hybrid.

Tror det är svårt att spara pengar genom att köpa en ny bil....

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Körde en Golf GTE innan under 3år. Det är en rolig bil i GTE läget, helt klart. Däremot ska man inte förvänta sig några under på batteridrift. Ska man dra ett snitt under året så klarade jag mig runt 25km på el. På somrarna var det uppemot 35km vid rätt temperatur och inte allt för mycket över 70km/h. På vintrarna skulle man vara glad om den orkade 20km. Detta en bil som på pappret skulle ha 45km eldrift i sig.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Tror det är svårt att spara pengar genom att köpa en ny bil....

Hur enkelt som helst under förutsättning att den nya bilen kostar mindre.

Permalänk
Medlem

Är ju alltid kul med ny bil. Men oavsett så blir det en förlustaffär att köpa en.
Kör själv hybrid V60 T8. Och visst har den bra skjuts med 390hk ( när batteriet är laddat ) Dock rätt tung och dyr på längre åkningar, men på korta körningar så som till och från jobb och affär blir ju sjukt billiga.
Laddmöjligheter blir bara bättre och bättre. Tänk på att visa föreningar och hyresvärdar kopplar in laddstolpar om intresse finns.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Hoppa över hybrider, de är rätt värdelösa vet jag av egen erfarenhet. Dubbla tekniker som kan krångla, lika dyr eller dyrare service som vanliga bilar. Gå direkt på elbil istället. VW ID3 finns fortfarande till rätt förmånliga priser med privatleasing på sina ställen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppa över hybrider, de är rätt värdelösa vet jag av egen erfarenhet. Dubbla tekniker som kan krångla, lika dyr eller dyrare service som vanliga bilar. Gå direkt på elbil istället. VW ID3 finns fortfarande till rätt förmånliga priser med privatleasing på sina ställen.

Har aldrig haft hybrid eller elbil själv, men i teorin låter hybrid bra. Elbilens fördelar men utan dess nackdelar. De flesta kör ju ganska kort dagligen och då bör man klara sig på eldrift men samtidigt ha möjligheten att åka till fjällen eller liknande om man önskar.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har läst tester på senaste Cuprahybriden och även Skodas RS och alla verkar rörande överens om att dessa inte är lika "kul", främst verkar det vara den extra vikten som känns.
Men samtidigt kanske man inte ska jämföra de två.

Jag har testkört Golf GTE och tycker det är en rätt kul liten bil, det är ju samma drivlina som sitter i Cupran ochg RS;en fast men lite mer komfort och inte lika många HK.
Jag tycker att om man ska överväga en hybrid så bör man ha möjlighet att ladda hemma så batteriet alltid är fullt när man tar bilen.
Alt så kan du ju kolla med din BRF eller hyresvärd om det är på G med laddstoplar och tipsa om att det subventioneras.

Har inte efterforskat så mycket, tänkte fråga lite om hybrider när bilen åker in på service nästa vecka. Jag vill ju ha kombin så där försvinner väl lite av kulfaktorn direkt

Jag känner att med de laddmöjligheterna jag har på ställen jag frekvent besöker så kan jag klara mig utan stolpe hemma, tänker självklart kolla med HSB, men tvivlar starkt då vi inte ens fick låstaggar när de bytta porttelefon för något år sedan...

Skrivet av Red Beaver:

Tror det är svårt att spara pengar genom att köpa en ny bil....

Självklart är det det, men kan man dra ner på försäkring, bensin och servicekostnader och få en ny bil (leasing alltså) börjar jag överväga det..

Skrivet av webbson:

Körde en Golf GTE innan under 3år. Det är en rolig bil i GTE läget, helt klart. Däremot ska man inte förvänta sig några under på batteridrift. Ska man dra ett snitt under året så klarade jag mig runt 25km på el. På somrarna var det uppemot 35km vid rätt temperatur och inte allt för mycket över 70km/h. På vintrarna skulle man vara glad om den orkade 20km. Detta en bil som på pappret skulle ha 45km eldrift i sig.

25km på el hade räckt för de sträckor jag dagligen kör och jag tänkt att man klarar på ren eldrift

Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppa över hybrider, de är rätt värdelösa vet jag av egen erfarenhet. Dubbla tekniker som kan krångla, lika dyr eller dyrare service som vanliga bilar. Gå direkt på elbil istället. VW ID3 finns fortfarande till rätt förmånliga priser med privatleasing på sina ställen.

Dina argument för hybrid försvinner lite när du rekommenderar elbil på leasing väl? Service ingår ju och krånglar bilen med leasing är det ju inte mitt problem, det får ju firman gott lösa.
Har ingen laddstolpe hemma så ren elbil är inte ett alternativ i dagsläget.
Är ute efter något i samma storleksklass som min Leon ST också.

Skrivet av Red Beaver:

Har aldrig haft hybrid eller elbil själv, men i teorin låter hybrid bra. Elbilens fördelar men utan dess nackdelar. De flesta kör ju ganska kort dagligen och då bör man klara sig på eldrift men samtidigt ha möjligheten att åka till fjällen eller liknande om man önskar.

Yes, precis så jag tänker eldrift för vardagspendlig, stadskörning m.m. och bensinen för att smidigt kunna ta de längre sträckorna till fjällen och liknande.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Har inte efterforskat så mycket, tänkte fråga lite om hybrider när bilen åker in på service nästa vecka. Jag vill ju ha kombin så där försvinner väl lite av kulfaktorn direkt

Jag känner att med de laddmöjligheterna jag har på ställen jag frekvent besöker så kan jag klara mig utan stolpe hemma, tänker självklart kolla med HSB, men tvivlar starkt då vi inte ens fick låstaggar när de bytta porttelefon för något år sedan...

Självklart är det det, men kan man dra ner på försäkring, bensin och servicekostnader och få en ny bil (leasing alltså) börjar jag överväga det..

25km på el hade räckt för de sträckor jag dagligen kör och jag tänkt att man klarar på ren eldrift

Dina argument för hybrid försvinner lite när du rekommenderar elbil på leasing väl? Service ingår ju och krånglar bilen med leasing är det ju inte mitt problem, det får ju firman gott lösa.
Har ingen laddstolpe hemma så ren elbil är inte ett alternativ i dagsläget.
Är ute efter något i samma storleksklass som min Leon ST också.

Yes, precis så jag tänker eldrift för vardagspendlig, stadskörning m.m. och bensinen för att smidigt kunna ta de längre sträckorna till fjällen och liknande.

Absolut, ska man leasa ny är ju service ingen faktor att ta med det har du rätt i. Problemet är att verkligheten inte ser ut som papperssiffrorna för hybrider. Man förklarar lite översiktligt här (även om det finns betydligt fler argument för varför hybrider inte är en bra idé) https://www.youtube.com/watch?v=WR6T_4IHhN4

Du gör som du vill såklart, men jag gjorde precis det misstaget så vill avråda från det. Bytte från en diesel till samma bilmodell som hybrid, och ångrade det rejält. Det kommer liksom inte löna sig varken ekonomiskt eller miljömässigt. Jag kör precis som du nästan uteslutande kortare sträckor men min diesel snittade 0,6/mil och min elhybrid snittade 0,4/mil. Då hade den ändå en räckvidd på el på 4,5-5,0 mil.

Förstår inte ditt argument heller dock. Du kan inte ha en ren elbil för att du inte ha laddstolpe hemma. Men du kommer klara att köra nästan uteslutande på el i alla vardagsresor utom långresor/semesterresor med en hybrid som har en tiondels så stort batteri? Tror nog du skulle klara dig med en ren elbil också isf.

Hur mycket dyrare kommer hybriden bli än som vanlig avgasbil förresten?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har en XC60 T6 Hybrid med teoretisk räckvidd på 45km men nu på vintern kommer jag max 25-30km på el. Kan också bara ladda på jobbet men har ändå lyckats köra ca 80% endast på el så jag är helnöjd. Hade nog inte satsat på hybrid om man regelbundet kör långa sträckor eftersom den drar rätt mycket när elen är slut men för de vardagliga resorna, handla/pendla till jobbet osv funkar det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Har ägt min bil i 2 år till sommaren, en Seat Leon Cupra ST '16, och priset har inte gått ner alls sedan dess. Funderar då på att sälja av den innan det blir någon större kapitalförlust.

Då jag mest kör kortare sträckor (jobb, affär, golfbana m.m.) funderar jag på en laddhybrid. Har tyvärr inga uttag hemma (lägenhet) men jobbet har installerat och många golfklubbbar har laddstolpar, finns utanför maxi också så tror laddmöjligheterna är helt OK.

Tror ni det kan vara en värd uppgradering? Köpa eller leasa? Vilka märken borde jag titta på? Är nöjd med min nuvarande Leon ST så tittar lite på deras nya hybrid.

Jag hade tagit Leon plugin istället för Kia. Jag kör Kia plugin i dagsläget och stör mig sjukt mkt på att det inte finns en värmepump. Får byta bil om 7månader blir prio 1 för mig då.
På sommaren kommer jag ca 5mil på ell om jag kör i stan och lite på två ett väg, har 2mil till kund och kommer fram och tillbaka på ren el.

Permalänk
Medlem

En grej som kan vara värt (om det är av relevans) att hålla utkik efter är möjligheter till dragkrok.
Nu kör du ju en Cupra idag och där kan man ju inte ens eftermontera (är lite Seat fanboy så har undersökt) så det kanske inte är av vikt trots allt, men tänkte ändå nämna det.

Permalänk
Medlem

Jag privatleasar nya Seat Leon eHybrid och har haft den ca 1.5 månader nu.
Vad jag har förstått så är den en av de billigaste laddhybriderna just nu, ca 100k billigare än motsvarande Golf.

Om det är bra med laddhybrid eller inte beror precis på vad man har för behov.
99% av mina resor är kortare inom stan, och nu under vintern har jag lyckats klara mig på att i stort sett enbart köra på el.

Än så länge är jag nöjd med min Seat Leon. Den är väldigt skön att köra och kvalitén är ganska nära Golf. Men, det kan ta ett tag att vänja sig vid att enbart ha touch-skärm för t ex styra klimatanläggning m m.
Irriterande är dock att mjukvaran är ganska buggig, men hoppas de rättar de flesta fel inom närmsta månaderna.

Det är första gången jag leasar en bil. Tidigare har jag köpt fabriksnya och bytt dem efter 3-4 år.
Räknar man på det så verkar det gå ungefär på ett ut att leasa och köpa.
Jag är osäker på andrahandsvärdet på en laddhybrid, så det var en av orsakerna till att jag valde att leasa denna gång.

(Det är möjligt att välja till dragkrok till Seat Leon eHybrid.)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Service ingår ju och krånglar bilen med leasing är det ju inte mitt problem, det får ju firman gott lösa.

Så är det inte när du privatleasar om det inte går på garanti isåfall, men det är inte som att köra en via jobbet och bara kör in i verkstaden så är allt frid och fröjd. Du måste ta höjd för reparationer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Så är det inte när du privatleasar om det inte går på garanti isåfall, men det är inte som att köra en via jobbet och bara kör in i verkstaden så är allt frid och fröjd. Du måste ta höjd för reparationer.

Väldigt klokt inlägg och bra upplysning, det är många som missar detta.
Det är inte att bara köra bilen i 3 år och sedan lämna tillbaka i vilket skick som helst, alla skador eller om du inte skött bilen korrekt hamnar på en sluträkning som du som leasingkund får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppa över hybrider, de är rätt värdelösa vet jag av egen erfarenhet. Dubbla tekniker som kan krångla, lika dyr eller dyrare service som vanliga bilar. Gå direkt på elbil istället. VW ID3 finns fortfarande till rätt förmånliga priser med privatleasing på sina ställen.

Problemet är ju utbudet av rena elbilar. Hybrider kan man få i alla olika storlekar och former, samma gäller inte för elbilar.

Skrivet av reverend benny:

En grej som kan vara värt (om det är av relevans) att hålla utkik efter är möjligheter till dragkrok.
Nu kör du ju en Cupra idag och där kan man ju inte ens eftermontera (är lite Seat fanboy så har undersökt) så det kanske inte är av vikt trots allt, men tänkte ändå nämna det.

Är inte fullt så enkelt, man måste också kolla upp vad bilarna är reggade på för släpvagnsvikter. Många mindre elbilar med dragkrok får dra väldigt beskedliga vikter, alltså några hundra kg som max.

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Har ägt min bil i 2 år till sommaren, en Seat Leon Cupra ST '16, och priset har inte gått ner alls sedan dess. Funderar då på att sälja av den innan det blir någon större kapitalförlust.

Då jag mest kör kortare sträckor (jobb, affär, golfbana m.m.) funderar jag på en laddhybrid. Har tyvärr inga uttag hemma (lägenhet) men jobbet har installerat och många golfklubbbar har laddstolpar, finns utanför maxi också så tror laddmöjligheterna är helt OK.

Tror ni det kan vara en värd uppgradering? Köpa eller leasa? Vilka märken borde jag titta på? Är nöjd med min nuvarande Leon ST så tittar lite på deras nya hybrid.

Jag jobbar lite på Seat och kan säga att den nya hybriden är riktigt fräsch! Som tidigare nämnt är det inte lika mycket sting i den men när du slår på cupra-läget så blir man inte besviken. Rent interiörsmässigt har Seat steppat upp som fan och de är riktiga fräscha. Nåt som är bra med cuprorna är att i grund och botten är de rätt bra utrustade och de tillvalen man gör blir inte en superstor skillnad i slutpriset. Har en polare med Golf GTE och även den är riktigt fräsch! Skulle däremot säga att hybrid inte är dundervärt om du inte har laddstolpe hemma då de är oftast där man utgår ifrån (sjävklart) men om du kan ladda på jobbet så kan det vara rätt värt oxå. Nånting som är värt att tänka på är att de drar oftast lite mer än icke-hybrid varianten när du inte kör på el på grund av den extra tyngden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Jag hade tagit Leon plugin istället för Kia. Jag kör Kia plugin i dagsläget och stör mig sjukt mkt på att det inte finns en värmepump. Får byta bil om 7månader blir prio 1 för mig då.
På sommaren kommer jag ca 5mil på ell om jag kör i stan och lite på två ett väg, har 2mil till kund och kommer fram och tillbaka på ren el.

Det där är ju en smaksak förvisso. Kör en privatleasad Kia Niro Plug-in, och har mycket riktigt ingen värmepump, men har löst det genom en Osram smartplug för utomhusbruk och en kupévärmare. Har Timer inställd i Hue-appen och varm och skön kupé på morgonen. Dock så är ju motorerna kalla såklart. Tycker att allt funkar smidigt med privatlease, och jag vet vad mina Månadskostnader är. På sommaren kommer jag ju undan med 0,2l/mil med den bilen. Viktigt däremot att kanske ha en buffert sparad till den dan bilen ska lämnas in då (precis som flera andra skrivit) det kan tillkomma kostnader för ev. skador. Privatleasade en Nissan Leaf el-bil innan denna, och var sjukt nöjd med den också. Den har ju dock ingen räckvidd, så man kunde ju inte åka långt med den, bara runt i stockholmsområdet (hade en annan större bensinbil samtidigt för långresor). Nu när räckvidden ökats upp på de flesta bilarna, så blir nog nästa bil nån form av long-range elbil om månadskostnaden är rätt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Undvik att köpa laddhybrider om du vill undvika kapitalförluster från värdeminskning och underhåll (se: Auto, motor & sports artikel om laddhyrbiders nackdelar.) Jag hade endast köpt bensin, mildhybrid eller helt eldriven i nuläget om jag skulle köpa nytt. Leasing är definitivt att föredra för laddhybrider, dock kostar VW ID.3 endast 3499kr/mån att leasa och borde vara ett intressant alternativ också. (Alternativt även Tesla model 3, men är lite väl dyr) Om du ändå bara åker korta sträckor kommer nog inte bristen på laddning hemma att ställa till så mycket besvär.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4