Permalänk
Medlem

2 datorer i ett chassi

Finns det några bra och prisvärda chassin där man får plats med 2 moderkort helst fullstora, som inte kostar skjortan?

Vet att Thermaltake och kanske Lian haft några men dom brukar ju ligga runt 5000kr uppåt + att det då va ett fullstort och ett mini mobo som fick plats.

Går det ens att få tag på ett sånt chassi i Sverige eller blir det billigare att låta nån plåtfirma bygga ett?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Thermaltake Core W200?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748254
https://www.thermaltake.com/C_00002894.htm?id=C_00002894

Permalänk
Medlem

Ja tack va nå liknande jag kollade på, men känns ju sådär att lägga 5000kr+ på ett chassi. Tänkte om man kunde komma undan billigare?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Ja tack va nå liknande jag kollade på, men känns ju sådär att lägga 5000kr+ på ett chassi. Tänkte om man kunde komma undan billigare?

Bra fråga, inte mitt område riktigt (mITX ). Ganska nischade chassin med priser därefter. Annars, bulta ihop två vanliga chassin är kanske inte den snyggaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Om du accepterar ett chassi i storlek med Thermaltake Core W200, men inte priset. Så är det väl bara att köpa två billiga chassin och en rulle silvertejp, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du accepterar ett chassi i storlek med Thermaltake Core W200, men inte priset. Så är det väl bara att köpa två billiga chassin och en rulle silvertejp, eller?

Inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator

Svaret på din fråga är nog nej helt enkelt, tyvärr.

Chassin med dubbla moderkort är väldigt nischat, chassin med stöd för dubbla fullstora moderkort är extremt nischat.
Förutom att det är mer material, svårare att bygga, svårt att motivera research på osv. så är låga volymer inte synonymt med låg prislapp.

Är nästan förvånad att W200 "bara" kostar 5000 ärligt talat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Inte riktigt samma sak.

Samtidigt, ett chassi använder man ofta väldigt länge. Över tid blir det en mindre kostnad, om man försöker se det så. Bör bli dyrare att bygga eget, borde finnas liknande byggloggar att kika på.

Lite nyfiken på varför just denna formfaktor? Det är ju lite över det ordinarie trots allt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Svaret på din fråga är nog nej helt enkelt, tyvärr.

Chassin med dubbla moderkort är väldigt nischat, chassin med stöd för dubbla fullstora moderkort är extremt nischat.
Förutom att det är mer material, svårare att bygga, svårt att motivera research på osv. så är låga volymer inte synonymt med låg prislapp.

Är nästan förvånad att W200 "bara" kostar 5000 ärligt talat.

Gjorde en snabb sökning och trodde inte den skulle finnas att köpa längre. Men aningen förvånad att den bara kostade drygt 5000kr. Vi är inne på området med premium ATX och ITX-chassin vid den summan.

För målgruppen för chassin för denna så inbillar iallafall jag mig att de inte kollar priset utan bara köper. Alla övriga komponenter i systemet kommer ensamma och framförallt ihop få chassit att framså som gratis.

Permalänk
Viking

Om det inte måste vara två fullstora moderkort:

Antar att den här skulle passa till: https://www.inet.se/produkt/6903004/phanteks-dual-system-upgr...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite nyfiken på varför just denna formfaktor? Det är ju lite över det ordinarie trots allt.

Nörd och singel, räcker det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Som andra sagt så handlar det om att det blir små volymer och då blir kostnaden hög. Jag själv hade samma tanke som TS för 15år sedan, det var dåligt redan på den tiden, men det var ändå en tid då det var "vanligt" med att ha en filserver hemma. Det var även i tider då det inte gick att köpa prisvärdiga kraftfulla cpuer. Så skulle man ha en dator som skulle driva en last som heter duga, så var det att sprida lasten på fler maskiner. Inte ovanligt att en hel dator fick sköta databashanteringen.

Nu idag ett dual moderkortschassi, så känns det mer att de få som säljs gör detta enbart till personer som tycker det är roligt, men priset på dem ihop med allt annat dyrt gör att folk väljer annat roligt.

Permalänk
Medlem

Köp ett stort chassi med plats för massa vattenkylning och så får du själv modda för att få in ett till ATX i det.