Permalänk
Medlem

Butiklistningar på prisjakt

*sidospår utbruten till egen tråd /Vzano, Mod*

Jag är lite förvirrad men är det så att Prisjakt medvetet aldrig tar med Amazon eller de gör det ibland?

Tänker tex på detta tips:
#18689943

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvirrad men är det så att Prisjakt medvetet aldrig tar med Amazon eller de gör det ibland?

Tänker tex på detta tips:
#18689943

Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt.

Fel:

Är Prisjakt oberoende?
Ingen butik betalar för att listas på Prisjakt, det är kostnadsfritt. Utöver det kan butiker köpa tilläggstjänster av oss.

Källa: https://classic.prisjakt.nu/info.php?t=about_faq

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fel:

Är Prisjakt oberoende?
Ingen butik betalar för att listas på Prisjakt, det är kostnadsfritt. Utöver det kan butiker köpa tilläggstjänster av oss.

Källa: https://classic.prisjakt.nu/info.php?t=about_faq

Fast det där är en sanning med modifikation, ja dom tar inte betalt för att lista dig men det är inte ofta företag nöjer sig bara med att bli listade. Har själv haft webshopar som kört mot Prisjakt och du har ett helt adminverktyg bakom där du kan hantera ex hur ofta ditt lagersaldo ska uppdateras etc etc.. se de som "köp inuti app" principen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast det där är en sanning med modifikation, ja dom tar inte betalt för att lista dig men det är inte ofta företag nöjer sig bara med att bli listade. Har själv haft webshopar som kört mot Prisjakt och du har ett helt adminverktyg bakom där du kan hantera ex hur ofta ditt lagersaldo ska uppdateras etc etc.. se de som "köp inuti app" principen.

Det är fortfarande fel.

Såvitt jag vet så listas företagen gratis och finns därmed med i prisjämförelserna. Däremot kan man inte enkelt klicka sig direkt till produkten på företagets hemsida.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fel:

Är Prisjakt oberoende?
Ingen butik betalar för att listas på Prisjakt, det är kostnadsfritt. Utöver det kan butiker köpa tilläggstjänster av oss.

Källa: https://classic.prisjakt.nu/info.php?t=about_faq

Skrivet av mastrovious:

Fast det där är en sanning med modifikation, ja dom tar inte betalt för att lista dig men det är inte ofta företag nöjer sig bara med att bli listade. Har själv haft webshopar som kört mot Prisjakt och du har ett helt adminverktyg bakom där du kan hantera ex hur ofta ditt lagersaldo ska uppdateras etc etc.. se de som "köp inuti app" principen.

Prisjakt är inte objektiva eller oberoende. Jag har jobbat på en av Sveriges största platformar för E-handel. Först måste du ladda upp en prisfil till prisjakt som ägare av butiken. Och om Prisjakt ska direkt-länka till din butik kostar det pengar. Många gånger får även prisjakt provision på köp som görs via deras länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Prisjakt är inte objektiva eller oberoende. Jag har jobbat på en av Sveriges största platformar för E-handel. Först måste du ladda upp en prisfil till prisjakt som ägare av butiken. Och om Prisjakt ska direkt-länka till din butik kostar det pengar. Många gånger får även prisjakt provision på köp som görs via deras länkar.

Prisjakt tar givetvis betalt för sina "premiumtjänster", men det var inte heller frågan. Det kostar inget för en butik att vara med och synas i prisjämförelsen. Därmed är ditt påstående om att "Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt." felaktigt.

Att man som butik måste betala för att få direktlänkar till sin butik, eller få priserna uppdaterade femtielva gånger per dag, eller få någon annan "grädde på moset" finess ändrar inte på det faktum att den basala funktionen att få vara med på prisjakt och synas i prisjämförelser är gratis.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är fortfarande fel.

Såvitt jag vet så listas företagen gratis och finns därmed med i prisjämförelserna. Däremot kan man inte enkelt klicka sig direkt till produkten på företagets hemsida.

Skrivet av Hurtigbullen:

Prisjakt tar givetvis betalt för sina "premiumtjänster", men det var inte heller frågan. Det kostar inget för en butik att vara med och synas i prisjämförelsen. Därmed är ditt påstående om att "Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt." felaktigt.

Att man som butik måste betala för att få direktlänkar till sin butik, eller få priserna uppdaterade femtielva gånger per dag, eller få någon annan "grädde på moset" finess ändrar inte på det faktum att den basala funktionen att få vara med på prisjakt och synas i prisjämförelser är gratis.

Fast nu har du ju bara bestämt dig

Som föregående skribent skriver här de tar betalt för de mest basala funktionerna. Att länkas till sin webbshop är ju knappast "grädde på moset" funktionalitet. Conversation rate är ju A och O för alla e-handelsplattformar. Jag tror dessutom att det inte längre är gratis att ladda upp en prisfil - vilket är grunden i hela jämförelsen, men kan ha fel här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast nu har du ju bara bestämt dig

Nej jag har inte godtyckligt "bestämt mig". Jag följer fakta, dvs jag går på den information som prisjakt själva lämnar. Om det framkommer någon trovärdig information som påvisar att det prisjakt själva säger skulle vara felaktigt så kommer jag ändra mig.

Skrivet av mastrovious:

Som föregående skribent skriver här de tar betalt för de mest basala funktionerna. Att länkas till sin webbshop är ju knappast "grädde på moset" funktionalitet. Conversation rate är ju A och O för alla e-handelsplattformar.

Prisjakts mest basala grundfunktion är att jämföra priser mellan olika butiker och det är gratis för alla butiker att vara med och synas i prisjämförelserna. Butikerna får också en länk till sin hemsida. Däremot kostar det t.ex. att få direktlänkar in till butikens produktsida direkt från produktjämförelsen. Att e-handelsplattformar måste marknadsföra sig är givet, men återigen, att påstå att "Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt." är direkt felaktigt.

Om du t.ex. istället skulle säga att "butikerna måste betala för att synas på rimligt sätt på, och få någon rimlig nytta av, prisjakt" så är jag benägen att hålla med, men det är ett helt annat påstående.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej jag har inte godtyckligt "bestämt mig". Jag följer fakta, dvs jag går på den information som prisjakt själva lämnar. Om det framkommer någon trovärdig information som påvisar att det prisjakt själva säger skulle vara felaktigt så kommer jag ändra mig.

Prisjakts mest basala grundfunktion är att jämföra priser mellan olika butiker och det är gratis för alla butiker att vara med och synas i prisjämförelserna. Butikerna får också en länk till sin hemsida. Däremot kostar det t.ex. att få direktlänkar in till butikens produktsida direkt från produktjämförelsen. Att e-handelsplattformar måste marknadsföra sig är givet, men återigen, att påstå att "Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt." är direkt felaktigt.

Om du t.ex. istället skulle säga att "butikerna måste betala för att synas på rimligt sätt på, och få någon rimlig nytta av, prisjakt" så är jag benägen att hålla med, men det är ett helt annat påstående.

Hårklyverier men vi är överens

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej jag har inte godtyckligt "bestämt mig". Jag följer fakta, dvs jag går på den information som prisjakt själva lämnar. Om det framkommer någon trovärdig information som påvisar att det prisjakt själva säger skulle vara felaktigt så kommer jag ändra mig.

Prisjakts mest basala grundfunktion är att jämföra priser mellan olika butiker och det är gratis för alla butiker att vara med och synas i prisjämförelserna. Butikerna får också en länk till sin hemsida. Däremot kostar det t.ex. att få direktlänkar in till butikens produktsida direkt från produktjämförelsen. Att e-handelsplattformar måste marknadsföra sig är givet, men återigen, att påstå att "Prisjakt tar aldrig med några butiker gratis. Utan butiker måste betala för att få visas på prisjakt." är direkt felaktigt.

Om du t.ex. istället skulle säga att "butikerna måste betala för att synas på rimligt sätt på, och få någon rimlig nytta av, prisjakt" så är jag benägen att hålla med, men det är ett helt annat påstående.

Fast du säger ju emot dig själv om butiker inte kan synas på ett rimligt sätt går det ju inte att jämföra priser på ett effektivt sätt.

Hur skulle det se ut om google plockade bort alla direktlänkar på alla resultat förutom dom som är sponsrade.

Om man är en prisjämförelse tjänst och indexerar priser från butiker bör man indexera alla butiker oavsett vad butiken tycker. Då är man oberoende inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Fast du säger ju emot dig själv om butiker inte kan synas på ett rimligt sätt går det ju inte att jämföra priser på ett effektivt sätt.

Hur skulle det se ut om google plockade bort alla direktlänkar på alla resultat förutom dom som är sponsrade.

Om man är en prisjämförelse tjänst och indexerar priser från butiker bör man indexera alla butiker oavsett vad butiken tycker. Då är man oberoende inte annars.

Nej jag säger inte emot mig själv. Det är din åsikt och din jämförelse haltar. Google indexerar innehållet i sidor på nätet som inte nödvändigtvis är strukturerade på ett sånt sätt att det är lätt att hitta eller möjligt att söka. Sökmöjlighet finns däremot varenda rimligt ihopsatt webbshop; vet du att dom har en produkt i sitt sortiment så är det tämligen lätt att söka rätt på den och handla.

Om Google tog bort direktlänkarna för osponsrade resultat skulle du ha tämligen svårt att hitta sidorna, det vore som om Prisjakt inte skulle lista butiksnamn och länk till de icke betalande butikerna, typ "Vi har hittat varan billigare, för Y kronor, men vi tänker inte berätta i vilken butik".

Jag kan inte se att din prisjämförelse som konsument blir mindre effektiv av att inte ha en direktlänk till produkten. Om t.ex. butik X har lägst pris på produkt Y så ser du ju det. Att det sen är mer jobb för dig som konsument att handla av den butiken om den inte har avtal med prisjakt (två klick och en produktsökning istället för ett klick) är en helt annan sak, jämförelsen i sig blir inte mindre effektiv.

Jag har för övrigt inte påstått att prisjakt är oberoende, jag har citerat Prisjakts egen information för att påvisa att ditt ursprungliga påstående är felaktigt. Dock ter det sig som att Prisjakt på det stora hela uppfyller dina kriterier för oberoende då alla butiker indexeras oavsett butikens "åsikt" (jag har dock för mig att vissa oseriösa butiker plockas bort, men jag kan ha fel om det).

Denna diskussion ter sig som rätt OT nu och som avslutning från min sida så länkar jag till prisjakts egen informationssida där det bland annat står att läsa; "Prisjakt är en av Sveriges största pris- och produktjämförelsetjänster. Vi gör det lätt för konsumenter att hitta rätt produkt, rätt pris och rätt butik. Vi visar priser från alla nätbutiker som vi känner till."

Mer information om vad som är gratis och vad som kostar hittar du på den sidan (obs har man tidigare valt Prisjakt Classic, så måste man först välja att återvända till nya prisjakt innan länken ovan fungerar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Några förtydligande då jag anser det finns en del info i denna tråden som är direkt felaktig, jag arbetar idag med e-handel och Prisjakt är en utav våra kanaler vi förser med produkter och tar in försäljning via.

Prisjakt tjänar pengar klicken och att sälja annonser. Det utgår ingen övrig provision till Prisjakt.
Som handlare ger man Prisjakt tillgång till sin produktfeed, denna läser då Prisjakt av och matchar produkterna mot produktsidor som finns hos dem redan. Övriga produkter går att finna i Prisjakt Expert.
Klickpriserna varierar mellan olika kategorier.

Det finns butiker listade som är "gråa" dessa betalar inte för sig och har således heller ingen klickbar länk till sin sida.
Jag har svårt att tro att Prisjakt på eget bevåg börjar gå ut och scrapa sidor för att få in priserna, samtidigt som det inte är någon omöjlighet. De aktörer som är gråa skulle jag gissa på att Prisjakt fortfarande har tillgång till feeden hos den aktuella merchant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast det där är en sanning med modifikation, ja dom tar inte betalt för att lista dig men det är inte ofta företag nöjer sig bara med att bli listade. Har själv haft webshopar som kört mot Prisjakt och du har ett helt adminverktyg bakom där du kan hantera ex hur ofta ditt lagersaldo ska uppdateras etc etc.. se de som "köp inuti app" principen.

All denna data förser du Prisjakt via din produktfeed, din feed läses av flera ggr per dag. Vill du att Prisjakt ska läsa av den snabbare så kan du göra det med max 10 min intervall. Detta får du dock trigga manuellt.

Prisjakt läser inte av lagersaldo, du skickar över produktstatus i din feed (availability [tillgänglighet]).