AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Så vad tror ni med RTX 3070 vs RX 6800
RX 6800 är ju helt klart bättre enligt AMDs tester, frågar är vad den hamnar på i pris?

RTX 3070 har ju rek pris 499 USD vilket i Sverige = 6090kr (billigast på prisjakt).
RX 6800 har rek pris 579 USD (med samma prisökning) = 6900kr kanske.
Frågan är om de är värt prisökningen vs prestandan, tror ökning är helt ok för priset.

Kan ju hoppas Nvidia panik sänker 3070 tills imorgon, men går väl inte att få tag i ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Gällde det inte bara 6900xt mot 3080. Såg inte ngn fotnot på resten av slidsen.

Så var det, såg fel på den.

Permalänk
Medlem

6800 och 6800XT blev jag besviken på faktist. Men 6900XT verkar sjukt prisvärt. Tillgänglighet och hur bra diverse drivare och kontrollpaneler är, blir avgörande. Nvidia har så stark position att inom 10% prestanda och krona för krona, väljer många fler Nvidia.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Inga 6700XT eller 6500XT?
Trist att bara dyra kort lanseras.

Permalänk
Medlem

Ah, missade då den var sned varierade rätt mycket i olika spel sett till mer fps

Permalänk
Medlem

Jahopp... Nvidia tvingade upp priserna och så gick man i tankarna att med lite konkurrens så skulle priserna bli normala igen. Istället följde AMD Nvidias prisbild och vi konsumenter blir dom verkliga förlorarna. 8-10 papp för ett enda kretskort som efter 2-3 år tappat halva värdet om inte mer... nä fy tusan. Kanske e en konsol man bör köpa istället.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tar du bort 10-20% så hamnar ju kortet under 6800xt. Så det tror jag inte.

Ja, kanske inte blir så grovt prestandatapp. Det kommer dock vara betydligt närmre 3080/6800XT

Permalänk
Medlem

Är vi säkra på att "boost" finesserna var aktiverade i staplarna? Personligen uppfattade jag det som att boosts skulle läggas till, därav + tecknen efteråt.

Edit: Jag menar de visade ju andra staplar med boost effekterna tillagda ovanpå de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så vad tror ni med RTX 3070 vs RX 6800
RX 6800 är ju helt klart bättre enligt AMDs tester, frågar är vad den hamnar på i pris?

RTX 3070 har ju rek pris 499 USD vilket i Sverige = 6090kr (billigast på prisjakt).
RX 6800 har rek pris 579 USD (med samma prisökning) = 6900kr kanske.
Frågan är om de är värt prisökningen vs prestandan, tror ökning är helt ok för priset.

Kan ju hoppas Nvidia panik sänker 3070 tills imorgon, men går väl inte att få tag i ändå

579 dollar skall bli 6400 kr med moms . Sen får man 8 GB mer minne på kortet . Plus det verkar vara väldigt mycket snabbare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Kan detta handla om eDRAM cache?
https://en.wikipedia.org/wiki/EDRAM
128 MB cache med transistorer låter dyrt och 28 miljarder borde inte räcka!

Det kan vara så. Vi vet inte än.

Min personliga teori är att det är en egen krets, på äldre process än 7nm, som ligger under själva GPUn med en massa TSVer från GPUn till kretskortet. På så sätt kan man få massor av bandbredd direkt mellan GPUn och minnet. Alternativ två är att det är ett hål i kretskortet som minneskretsen gömmer sig i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Summerat så verkar det hugget som stucket huruvida man kör på Nvidia eller AMD. Ungefär samma prestanda, ungefär samma pris och ungefär samma strömförbrukning. Vad som kommer fälla avgörandet blir då kortens faktiska pris, tillgänglighet, drivrutiner, ljudnivå etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Svårt att jämföra exakt då de aldrig visade 6800xt i 4k

Första bilden med staplar i sweclockers nyhet som du nu kommenterar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Ser väldigt bra ut!

Dock lite oroad över inga raytracing resultat, hjälper ju inte heller att dom körde med smart access memory på 6800 samt rage mode och smart access memory på 6900xt när resultaten visades.

Återstår och se vad riktiga resultaten är när sweclockers får korten i handen!

Är väl inte värre än när Nvidia kör med DLSS?

Dessutom noterade du inte att även utan dessa staplar så presterar 6900 XT (enligt dessa grafer) ändå i klass med 3090 för betydligt mindre pengar?

Skrivet av ronnylov:

Hindrar detta att de lanserar billiga kort?

Gör nog aktieägarna bra själva faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

klockrent , Nvidia förtjänar inga kunder eller konsumenter längre .

Håller med endast på grund av deras bullshit med geforce partner program.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inga 6700XT eller 6500XT?
Trist att bara dyra kort lanseras.

Jag tro AMD har ett ess i rockärmen även för mellansegmentet också men väljer inte visa upp något just denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Imponerande, speciellt toppkortet. 6800 känns som en liten miss, hade den varit 500-1000kr billigare hade den varit grym. Med angivet pris känns den ju inte hel-rätt.
Priset på GPU sidan har verkligen stuckit iväg, även fast AMD är så pass mycket billigare med 6900XT känns de ju fortfarande snordyrt.
Blir ju nostalgisk när man kommer ihåg att toppkorten kostat 6000:- för inte då överdrivet länge sen...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Är Ampere-korten förberedda för NVME-tekniken också? Jag uppdaterar inte gpu varje generation, så om spelen som kommer i slutet av 2021 eller början på 2022 nyttjar tekniken lär det påverka prestandan rätt mkt.

Sitter på en TUF 3080 OC-bokning till intropriset, men kommer köpa en Ryzen 5900 så nu blev jag väldigt osäker på vilken gpu jag ska satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

6800 och 6800XT blev jag besviken på faktist. Men 6900XT verkar sjukt prisvärt. Tillgänglighet och hur bra diverse drivare och kontrollpaneler är, blir avgörande. Nvidia har så stark position att inom 10% prestanda och krona för krona, väljer många fler Nvidia.

Folk väljer Nvidia även om Amd's flaggskepp är dubbelt så snabbt till lägre pris.
Sedan försvarar de det med att det är lite mer minne, bättre på en viss funktion (RT i detta fall men var likadant när Tesselering kom..), svalare, eller att kontrollpanelen/mjukvaran/drivrutiner är "bättre".

Likt så finns det folk som kommer fnysa åt Ryzen 5000 och köpa Intel, även om de är sämre.

Kan inte vara lätt o vara AMD då folk inte ens är intresserade när de anstränger sig, man får väl hoppas att CPU framgångarna lett till att AMD inte alltid ses som den ständiga 2an.

Permalänk
Medlem

Tolkar jag detta rätt som stt deras kort ser bra ut på pappret, men endast om man kör "senaste" AMD CPU med moderkort?
Samt inga tester i ray tracing eller dlss aktiverat?

Försöker kanske försvara mitt köp av 3080 FE, men i min värld känns Nvidia bättre? Det skall bli väldigt intressant att se riktiga tester och inte någon presentation där alla vill skryta om sin produkt (Nvidia "överdrev" ju oxå).

Permalänk
Skrivet av Nekrol:

Ja, kanske inte blir så grovt prestandatapp. Det kommer dock vara betydligt närmre 3080/6800XT

Det är ju knappt nån prestandaskillnad att prata om i första taget. 3090 presterar cirka 10% bättre i spel än 3080. RX 6900XT kanske är 5 % bättre än 3080 och 5 % sämre än 3090, i ett verkligt scenario snackar vi kanske 3 - 5 fps hit eller dit i 4k. Varken 3090 eller 6900 XT är prisvärda kort, mest skrytfaktor att säga att man har "det bästa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hedenstrom:

Är Ampere-korten förberedda för NVME-tekniken också? Jag uppdaterar inte gpu varje generation, så om spelen som kommer i slutet av 2021 eller början på 2022 nyttjar tekniken lär det påverka prestandan rätt mkt.

Sitter på en TUF 3080 OC-bokning till intropriset, men kommer köpa en Ryzen 5900 så nu blev jag väldigt osäker på vilken gpu jag ska satsa på.

Ja ampere korten skall vara redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns inte ett enda spel som använder 16 gb vram, knappt något som ens använder 10 gb heller.
Men det beror såklart också på användningsområden, men menar du spel så spelar minnet ingen roll.

Skrivet av blade80:

Så mycket minne har inte många som spelar någon glädje av. Det är mer i produktivitetsprogram man behöver det i. 16GB lär räcka för spel utan problem.

Men ett XTX med 24GB minne kanske kommer det också senare.

Får partnertillverkare lägga till mer minne? Kan dom?

Spel verkar toppa runt 10GB i 4K vad jag sett i tester, men i videoredigering etc lär mer minne kunna användas friskt! Undrade bara varför så många var benägna att skrika "RIP 3090" och "vilken 3090-killer".

Skrivet av Ase:

Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inga 6700XT eller 6500XT?
Trist att bara dyra kort lanseras.

Ja typ ett 6700XT eller 6700 utan XT med ett pris under 5000kr i Sverige hade varit intressant.

Nvidia skulle väl släppa RTX 3060Ti i slutet av November till ett lite lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inga 6700XT eller 6500XT?
Trist att bara dyra kort lanseras.

AMD brukar lansera sina kort ett chip åt gången. Kan faktiskt inte komma ihåg någon gång sedan 2012 när de lanserade flera på en gång. De lanserade hela 200-serien på en gång, men det var bara ett nytt chip (Hawaii, 290/X).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta trodde man inte för ett halvår sedan. Vi får se vad tester visar men det ser bra ut!

Grymt att man går all in på direct x och inte hittar på egna lösningar likt Nvidia. Ser enklare spelportningar mot Series X/ps5. Ser även positivt på att man börjar dra nytta av att man även utvecklar cpus.

Tror jag inväntar AMD 5nm innan 8700k/2080ti åker ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD brukar lansera sina kort ett chip åt gången. Kan faktiskt inte komma ihåg någon gång sedan 2012 när de lanserade flera på en gång. De lanserade hela 200-serien på en gång, men det var bara ett nytt chip (Hawaii, 290/X).

Hindrar detta att de lanserar billiga kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Folk väljer Nvidia även om Amd's flaggskepp är dubbelt så snabbt till lägre pris.
Sedan försvarar de det med att det är lite mer minne, bättre på en viss funktion (RT i detta fall men var likadant när Tesselering kom..), svalare, eller att kontrollpanelen/mjukvaran/drivrutiner är "bättre".

Likt så finns det folk som kommer fnysa åt Ryzen 5000 och köpa Intel, även om de är sämre.

Kan inte vara lätt o vara AMD då folk inte ens är intresserade när de anstränger sig, man får väl hoppas att CPU framgångarna lett till att AMD inte alltid ses som den ständiga 2an.

De gör tydligen riktigt ont att se att de går bra för AMD, så de måste hitta ursäkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Begriper inte varför folk blir imponerade av 6900XT??? 11 % bättre prestanda och det var måhända med shared access memory också för 54 % högre pris än 6800XT??? Är det priserna på 3090 som bländar?

6800xt grafen där visar de inte att de har shared acess memory aktiverat. Hoppas det inte var en miss i presentationen. 75$ över 6800 klart det kortet som imponerade mest här iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Prestanda för videoredigering (Adobe Premiere/After Effects), någon med koll? Vad tror ni att 3080 vs 6800XT kan leverera om man tänker att skillnaden främst är minnet, prestandan likvärdig för videoredigering?

Beställt en Ryzen 9 3900X idag då den låg på 4k och ihop med mitt MSI X570 Tomahawk så blir det även 50 euro cashback på den combon, så totalt 5700 kr för det. Känns svårslaget även om jag är ruggigt sugen på 5900X-cpun ihop med 6800XT. AMD Smart Access Memory combon ihop med 5900X istället, är det värt tro? Jag vet att vi inväntar recensioner, men er gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Begriper inte varför folk blir imponerade av 6900XT??? 11 % bättre prestanda och det var måhända med shared access memory också för 54 % högre pris än 6800XT??? Är det priserna på 3090 som bländar?

6800xt grafen där visar de inte att de har shared acess memory aktiverat. Hoppas det inte var en miss i presentationen. 75$ över 6800 klart det kortet som imponerade mest här iaf

Är nog mestadels skadeglädje för att det når 3090 nivå för 500 dollar mindre.

För övrigt ser 6800xt ut som ett riktigt najs kort!

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]