Fick en dyrare vara än vad jag betalade för, vad kan dom göra?

Permalänk
Medlem

Fick en dyrare vara än vad jag betalade för, vad kan dom göra?

Tja.
Jag köpte idag ett par Logitech G Pro X gaming headset för 899 kr på Elgiganten. Men det visade sig istället vara ett par Logitech G Pro X Wireless gaming headset som annars kostar 2000 kr lite drygt.
Har betalt och har kvitto, men fick alltså fel kartong kan man säga för på kvittot står det inte wireless utan det hörlurar jag skulle köpa.

Ska jag bara le och vara glad eller kommer det komma tillbaka på något sätt att jag då måste betala mer eller få lämna tillbaka dom typ?

Permalänk
Medlem

Va ärlig och påpeka du fått fel vara men gärna behåller den. Hade du fått en sämre vara hade du väl inte bara lett och vart glad?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blev osäker och googlade lite, det känns som det här gäller även i detta fall.

Min magkänsla är att du har inte laglig rätt att behålla den.

"Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattning och rekommendation

Du har tyvärr ingen rätt att få behålla den dyrare ringen. Det är ganska naturligt att man inte kan få behålla en vara som man inte har betalat för, även om det såklart är tråkigt i det här fallet att det drabbar dig negativt.

Däremot har du självklart rätt att få den ring du har beställt. Dessutom är det så att om du har drabbats av några kostnader tillföljd av dröjsmålet med leveransen, så har du rätt att få ersättning för detta enligt reglerna i konsumentköplagen

"

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Men Elgiganten kommer väl inte betala för reskostnader ellerhur? För det blir exakt så det kommer bli. Om jag ska gå tillbaka och byta vara behöver jag stå för resekostnader jag inte planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Tja.
Jag köpte idag ett par Logitech G Pro X gaming headset för 899 kr på Elgiganten. Men det visade sig istället vara ett par Logitech G Pro X Wireless gaming headset som annars kostar 2000 kr lite drygt.
Har betalt och har kvitto, men fick alltså fel kartong kan man säga för på kvittot står det inte wireless utan det hörlurar jag skulle köpa.

Ska jag bara le och vara glad eller kommer det komma tillbaka på något sätt att jag då måste betala mer eller få lämna tillbaka dom typ?

Ring och kolla om det blivit blivit fel har du otur kan du få betala resterande belopp.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Var ärlig för fan, vad är det här för icke-fråga? Vet hut!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Har hänt mig 2ggr.
Ena gången fick jag behålla den dyrare varan men andra gången fick jag skicka tillbaka.
Hör du inte av dig till dem så kan du ju aldrig använda garantin för den är ju på en helt annan vara.
Får du behålla den dyra så kan de kanske göra nytt kvitto.
Sen har jag också fått billigare varor än de jag best. Då jädrar hör man av sig snabbt .

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer förstås aldrig att upptäcka att just Du fick fel headset, de kommer bara märka att det saknas när de inventerar. Däremot är det motsvarande att du snattat mellanskillnaden om du inte rättar till misstaget. Har svårt att se din resekostnad som det stora bekymret, misstag händer, så antingen behåller du headsetet och lever med samvetet eller så rättar du till butikens misstag och gör det rätta. Vilket skulle du själv velat om du var den andra parten?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Okej den här tråden gick överstyr. Frågade bara vad som skulle ske, för aldrig varit med om detta förut. Inte så att jag var glad och log (även om jag skrev så typ).

Men ringde iaf Elgiganten och dom sa att jag fick behålla dom och butiken fick stå för kostnaderna att dom gjort fel. Problem solved. Stäng ner tråden. Tack och hej.

Permalänk
Medlem

Härligt @JexxitS, bra utfall och grattis till bättre hörlurar!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har raderat inlägg som inte gav så mycket mer än urspårning än råd.
Låser tråden med.