Permalänk
Medlem

Intressant fenomen

Har råkat ut för ett fenomen som jag har aldrig sett förr.
Hade en burk liggandes med ett gammalt MSI moderkort och ett Matrox grafikkort.
Hittade ett ASUS RX 570 kort på Blocket för billig peng, och bestämde mig för att slänga det i burken för att sedan använda den för folding. (Självklart kör jag för Folding@Sweclockers.com)
Blev bara svart skärm, och ingen boot.
Till slut, så satte jag i Matrox kortet också, och då bootade den med Matrox som primärt displaykort.
Windows hittade dock RX 570 kortet, och efter uppdatering av drivrutiner, så var det bild på det också.
MEN! Det fungerar bara om Matrox kortet är också i datorn. Ensamt RX 570 ger ingen boot.

Nu foldar burken för fulla muggar, när båda korten sitter i, men det hade varit skönt att slippa Matrox kortet, då den passiva kylprofilen blir jäkligt varm.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Har råkat ut för ett fenomen som jag har aldrig sett förr.
Hade en burk liggandes med ett gammalt MSI moderkort och ett Matrox grafikkort.
Hittade ett ASUS RX 570 kort på Blocket för billig peng, och bestämde mig för att slänga det i burken för att sedan använda den för folding. (Självklart kör jag för Folding@Sweclockers.com)
Blev bara svart skärm, och ingen boot.
Till slut, så satte jag i Matrox kortet också, och då bootade den med Matrox som primärt displaykort.
Windows hittade dock RX 570 kortet, och efter uppdatering av drivrutiner, så var det bild på det också.
MEN! Det fungerar bara om Matrox kortet är också i datorn. Ensamt RX 570 ger ingen boot.

Nu foldar burken för fulla muggar, när båda korten sitter i, men det hade varit skönt att slippa Matrox kortet, då den passiva kylprofilen blir jäkligt varm.

Med största sannolikhet så stödjer inte moderkortets bios RX 570 kortet.

Permalänk
Medlem

Mycket sannolikt. Kortet är ju ett gammalt MSI, tillverkat 2012, med en Intel 3770 CPU på. Så iaf. verkar det inte klara av kortet som primärt. Men men som sekundärt kort fungerar det bra, och tuggar in poäng för Sweclockers folding team.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.