Permalänk
Medlem

Ersätta min 65” Samsung

Hej

Har idag en Samsung KS8005 65”, tvn är snygg att titta på och man klarar även att titta på vanlig tv på den. Däremot när man börjar kolla lite på mörka filmer eller filmer med HDR är den helt värdelös. Vid mörka filmer/scener så blir hela bilden dassigt grå och samma gäller vid HDR.

Vad rek ni för max 20.000kr. Jag har snöat in på OLED, såg att Dustin säljer en 65a B9 tror jag för 16000kr, är det en bra modell?

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Hej

Har idag en Samsung KS8005 65”, tvn är snygg att titta på och man klarar även att titta på vanlig tv på den. Däremot när man börjar kolla lite på mörka filmer eller filmer med HDR är den helt värdelös. Vid mörka filmer/scener så blir hela bilden dassigt grå och samma gäller vid HDR.

Vad rek ni för max 20.000kr. Jag har snöat in på OLED, såg att Dustin säljer en 65a B9 tror jag för 16000kr, är det en bra modell?

Det är en av få rimligt prissatta i toppklassen, 16000 är ett hyfsat pris dessutom, jag skulle slå till om jag var du! Det är 2019 modellen med alla funktioner man kan önska vad jag vet. Kolla in tv-guiden som gjordes inför BF om du vill läsa mer

@laxpudding kanske har några synpunkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är en av få rimligt prissatta i toppklassen, 16000 är ett hyfsat pris dessutom, jag skulle slå till om jag var du! Det är 2019 modellen med alla funktioner man kan önska vad jag vet. Kolla in tv-guiden som gjordes inför BF om du vill läsa mer

@laxpudding kanske har några synpunkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Axan: KS8 är inte så gammal (2016) men äldre serie för att ha HDR. De första HDR-modellerna hade inte riktigt kontroll över hur de ska tonemappa tillsammans med mer modest ljusstyrka på belysningen. Så flera 2015-2017-modeller med HDR är för mörka och samtidigt också för gråblaskiga när de visar HDR eftersom belysningen är på max. Samtidigt som de mörka nyanserna i HDR-omfånget trycks för långt ned i dynamikomfånget. Så det som ska vara grått blir mörkgrått men återges med maxad belysningen så att kontrasten på samma gång är urvattnad. De bättre modellerna från den tiden som KS9500 har mer ljusstyrka att arbeta med samt bättre local dimming och blir därför inte lika mörka

En ny OLED kommer att vara en enorm skillnad ifall det är detta runt svärtan som du stör dig på. Men du ska också se motsvarande förbättringar med många LCD:er ur 2019-utbudet som har mer ljusstyrka, dvs toppklassmodellerna.