Återanvända företagslicens vid uppgradering

Permalänk
Medlem

Återanvända företagslicens vid uppgradering

Hej, är inte helt påläst men fattar det som att om man kopplat sitt microsoftkonto till aktivering av w10 nyckeln skall det gå att använda vid uppgradering och ominstallation?

Har idag en legit licens w10 pro som är kopplad till min mail. Gissar att det är nån masslicens då nyckeln kommer från farsans jobb som han dock slutat på.

Behöver er hjälp, hur ser mina chanser ut att återanvända nyckeln nu när jag byter cpu setup? Som fattig student vill jag ogärna köpa nytt OS om ni tror jag kan komma undan med samma nyckel utan att det ringer varningsklockor hos IT på detta företaget.

Permalänk
Medlem

Nyckeln borde vara låst till moderkortet om datorn inte är jättegammal, byter du då moderkort kan det bli problem. Är den laglig kan man ringa microsoft och flytta om man byter moderkort.

Permalänk
Medlem

Som fattig student så kanske du har tillgång till gratis windows 10 educational edition. En av mina favorit editions. Tips är att kolla med skolan om ni har licenser för sådant

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Nyckeln borde vara låst till moderkortet om datorn inte är jättegammal, byter du då moderkort kan det bli problem. Är den laglig kan man ringa microsoft och flytta om man byter moderkort.

Okej, tolkar detta som att det bör fungera men du kan ha rätt.

När du gör en större förändring av maskinvaran på din enhet, till exempel byter moderkortet, kan det hända att Windows 10 inte längre är aktiverat. Se till att du förbereder dig för maskinvaruändringar genom att associera ditt Microsoft-konto med din digitala licens. Associationen gör att du kan återaktivera Windows med aktiveringsfelsökaren om du gör en större förändring av din maskinvara senare. Mer information finns i Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Som fattig student så kanske du har tillgång till gratis windows 10 educational edition. En av mina favorit editions. Tips är att kolla med skolan om ni har licenser för sådant

Haha är tyvärr en YH utbildning som har sitt säte på ett gymnasium och komvuxlokaler så tvivlar på det.

Skickades från m.sweclockers.com