Thunderbolt 3, USB, SATA, förvirring?

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3, USB, SATA, förvirring?

Jag försöker läsa på men det är inte helt glasklart.
Thunderbolt 3 verkar även fungera som USB3?

Jag köpte denna, https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I-Tec-MySafe/2697...
Men det verkar bara vara dålig marknadsföring?

Citat:

Förvaringslåda med strömindikator, 3.5", 2 Kanal, SATA 6Gb/s, 6 Gbit/s, RAID 0, 1, JBOD, USB-C, Thunderbolt 3, grå, blå

Jag tolkade det som att den skulle ha någon typ av "native" TB3 stöd, men så verkar inte fallet.

Såhär ser det ut i linux:

Citat:

lsusb:
Bus 002 Device 002: ID 152d:0561 JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. JMS551 - Sharkoon SATA QuickPort Duo
lspci:
PCI bridge: Intel Corporation JHL6340 Thunderbolt 3 Bridge (C step) [Alpine Ridge 2C 2016]

Disken som sitter i kabinettet verkar alltså framså som en USB-disk.

Detta är inte vad jag vill ha.
Jag är mer ute efter något som exponerar en SATA-controller över Thunderbolt.
Går det öht att lösa? Så som jag förstått det så ska ju TB3 mer vara som "extern pci"(?).

Jag misstänker att det är nått i den här stilen man behöver:
https://www.akitio.com/desktop-storage/akitio-thunder3-quad

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar bara var ett fint ord i deras broschyr.

Antagligen finns det inga skäl till att implementera något bättre än USB-3 -> SATA
det du borde leta efter är TB-3 -> M.2 NVMe då det borde vara kopplat via PCIe

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ja, det verkar bara var ett fint ord i deras broschyr.

Antagligen finns det inga skäl till att implementera något bättre än USB-3 -> SATA
det du borde leta efter är TB-3 -> M.2 NVMe då det borde vara kopplat via PCIe

Mjo, problemet är ju att dom pryttlarna verkar sjukt dyra. Det är galet att priset på TB-grejor inte blivit bättre på så här lång tid.

En annan lösning borde vara att köpa ett kabinett med en PCI-plats i och sätta dit ett eget sata/raid-kort. Men dom prylarna verkar även dom snordyra.

Finns det någon här som har koll på ett TB3-kabinett till ett mer vettigt pris?