Speldator till 10-åring - färdig eller bygga själv?

Permalänk

Speldator till 10-åring - färdig eller bygga själv?

Ska hjälpa en farsa att köpa en speldator till hans grabb. Ungen lirar mest Fortnite o.s.v. så känns inte som att något extremt kraftpaket krävs. Funderar väl främst på om jag ska rekommendera dem att köpa en färdig dator eller köpa i delar och låta butiken montera.

Bygga själv är ju alltid prisvärdast, men det känns som att jag undviker mest arbete i framtiden om jag bara kan be dem att gå tillbaka med hela datorn till butiken vid eventuellt strul kontra att jag (mest troligen) måste felsöka, skruva isär och reklamera enskilda komponenter. Vet iofs inte hur det ser ut på Webhallen och liknande vid garantiärenden när man låter dem montera ihop datorn.

Skulle i alla fall uppskatta era synpunkter och gärna förslag på någon vettig burk.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Åt min bror som vill spela wow classic. Tror den skulle palla fortnite ganska bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evirob:

Jag köpte precis en https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Åt min bror som vill spela wow classic. Tror den skulle palla fortnite ganska bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur klarar den där CS? CS är ju inte jättekrävande men vill uppnå 300 fps stabilt och har förstått att vissa processorer inte presterar så bra i just CS fast dom kan vara väldigt kraftfulla i nyare spel.

Permalänk
Medlem

Komplettdatorn som länkats är den mest prisvärda instegsdatorn du kan köpa just nu, om du tar bort Windows i "konfigurera PC", längst ned. En windowsnyckel köper du på eBay/Tradera och installerar med en USB-sticka. Ladda ned installationsverktyget från Microsofts hemsida.

@oskarthebear Bör passa utmärkt för CS. "stabila" fps i CS är väl egentligen omöjligt men skulle tro att du hamnar på 300+ average.

Permalänk
Skrivet av evirob:

Jag köpte precis en https://www.komplett.se/product/11121/datorer/komplett-pc/kom...

Åt min bror som vill spela wow classic. Tror den skulle palla fortnite ganska bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Muumin:

Komplettdatorn som länkats är den mest prisvärda instegsdatorn du kan köpa just nu, om du tar bort Windows i "konfigurera PC", längst ned. En windowsnyckel köper du på eBay/Tradera och installerar med en USB-sticka. Ladda ned installationsverktyget från Microsofts hemsida.

@oskarthebear Bör passa utmärkt för CS. "stabila" fps i CS är väl egentligen omöjligt men skulle tro att du hamnar på 300+ average.

Den där såg ju inte helt dum ut. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@Oh Geesus: Priset gäller bara tills i morgon 4/6 enligt sidan - och glöm inte att ta bort windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarthebear:

Hur klarar den där CS? CS är ju inte jättekrävande men vill uppnå 300 fps stabilt och har förstått att vissa processorer inte presterar så bra i just CS fast dom kan vara väldigt kraftfulla i nyare spel.

Ingen aning om hur den presterar i CS. Jag varken spelar CS eller har en intel CPU

Men CS gillar väl högre klockhastigheter på CPU generellt? En i5 9600 skulle nog vara ett bättre val, kostar dock därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evirob:

Ingen aning om hur den presterar i CS. Jag varken spelar CS eller har en intel CPU

Men CS gillar väl högre klockhastigheter på CPU generellt? En i5 9600 skulle nog vara ett bättre val, kostar dock därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ingen dålig processor som sitter i men som du säger ghz var lite låg det som oroar mig, klarar kanske tillomed nyare bättre optimerade spel bättre än CS. Orolig för det, vill slå till på den där helst ikväll.

Permalänk

Hade byggt själv och köpt windows från ebay för 50kr.
Den datorn kan du glömma med uppgraderingar till framtida bygge.
Inget går att behålla.
500w psu framtida uppgradering 2080 gpu behöver tex 650w.
Moderkortet du kan inte tex köpa 9700K el 9900K för uppgradering.
Slöa ramminnen.
Ja antingen så köper man den som den är och kör så länge den håller eller så bygger man en framtidssäker dator med komponenter som går att uppgradera.

Jag hade lagt 3K mer på tex detta bygge som jag efter några år kan uppgradera och inte köpa allt nytt igen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Tar du bort grafikkortet ur den ekvationen så kostar dina datordelar dubbelt så mycket,
så jag kan mycket väl förstå om man väljer paketdatorn - även om varje del av dina är bättre på något sätt
kan man också säga argumentera för att man inte har nytta av dom i just det bygget.
Kanske ska man sälja just dom delarna som ett paket när man växt ur dom.

(man får lite nytta av 2666 vs 3200 på i5, nätagget kanske kan klara sig passivt, men kostar också 500:- mer osv)

Permalänk
Skrivet av pacc:

@_F1GHT3R_: Tar du bort grafikkortet ur den ekvationen så kostar dina datordelar dubbelt så mycket,
så jag kan mycket väl förstå om man väljer paketdatorn - även om varje del av dina är bättre på något sätt
kan man också säga argumentera för att man inte har nytta av dom i just det bygget.
Kanske ska man sälja just dom delarna som ett paket när man växt ur dom.

(man får lite nytta av 2666 vs 3200 på i5, nätagget kanske kan klara sig passivt, men kostar också 500:- mer osv)

Jo men den datorn går att uppgradera därav bygget.
Han behöver bara byta gpu och cpu i nästa uppgradering, och moderkortet ja allt klarar det.
Medans den färdigbyggda kan han slänga då inget går att behålla efter kanske 2-3 år beroendes på vad han kommer att spela då eftersom allt måste bytas.
Sen om han skulle sälja den begagnad efter några år så lär han få mellanskillnaden kanske inte allt med det mesta då alla delar är uppgraderingsbara och kvalitets delar.
Psun som kostar mer har också 10 års garanti och klarar 2080TI om man nu vill stoppa i ett sådant.
För ingen kommer att vilja ha slöa minnen, 500w psu, moderkort där ingen bättre cpu kan få plats osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Oh Geesus Så om du vill vara snäll så kan du säga som det är till farsan.
Du hjälper han att bygga och förklarar att för 3K mer så kommer datorn att vara uppgraderingsklar för nästa bygge.
Köper han 10K datorn så blir det att slänga den efter ett X antal år kanske mindre än så.
Sen får han avgöra om han vill köpa ny dator om nåt år igen eller inte.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Oh Geesus: I vanliga fall säger jag alltid att man ska bygga själv. Men som du säger så är det till någon annan, och vips är man helt plötsligt en gratis IT-support 24/7 flera år framåt.

Därför tycker även jag att du ska rekommendera pappan att köpa en färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarthebear:

Det är ju ingen dålig processor som sitter i men som du säger ghz var lite låg det som oroar mig, klarar kanske tillomed nyare bättre optimerade spel bättre än CS. Orolig för det, vill slå till på den där helst ikväll.

Nu vet jag inte vad csgo kräver i ghz men min gamla 920 o 4.2ghz med ett gtx 470 får ut 250fps på max settings så den borde klara det på 300fps men jag kan ju ha fel då hatigheten är lite låg

Permalänk
Medlem

Alltså, jag säger kör på den där komplett datorn och skaffa windows på annat sätt.

Sen uppgraderingsbar om ett par år, när man kommer att köra ddr5 och en annan cpu sockel.

Slippa bygga åt någon annan är ju värt ett par kronor också. Jag tror inte på tanken på att lägga ner tid i onödan på andras datorer då det dyker upp så fina alternativ som den där komplett datorn.

Och sen blir det ju 4k mer med den där bygga egen dator grejen väl om man plockar bort windows.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Alltså, jag säger kör på den där komplett datorn och skaffa windows på annat sätt.

Sen uppgraderingsbar om ett par år, när man kommer att köra ddr5 och en annan cpu sockel.

Slippa bygga åt någon annan är ju värt ett par kronor också. Jag tror inte på tanken på att lägga ner tid i onödan på andras datorer då det dyker upp så fina alternativ som den där komplett datorn.

Och sen blir det ju 4k mer med den där bygga egen dator grejen väl om man plockar bort windows.

Vad tror du den datorn kommer att vara värd efter 2 år. Jag säger psu 200kr mobo 200kr ram 300kr cpu 600kr. Mitt bygge psu 500kr ram 600kr cpu 1500kr cpu kylare 400kr. Mellanskillnaden ca 2k vunnet redan nu uppgradering byt allt ge massa pengar. Mitt bygge cpu gpu klart. Eftersom ts skriver bygga själv så måste han ha erbjudit honom att göra det och kan han bygga så glöm att datorn kommer att strula inom 3års perioden. Han skriver inte heller budget annars hade jag slängt i en 9700k och då hade bara gpun behövts att uppgraderas. Whatever det är min tanke iallafall. Snåla på 3 -4k för att skrota allt inom snar framtid no thanks.
Plus att han får ut mer av datorn i prestanda under dessa år.
Jag hade rekommenderat datorn om budgeten hade varit 9k men som sagt ingen budget och har man 13k så glöm den datorn.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Du får gärna peka ut var OP skriver att han vill bygga själv.

"Bygga själv är ju alltid prisvärdast, men det känns som att jag undviker mest arbete i framtiden om jag bara kan be dem att gå tillbaka med hela datorn till butiken vid eventuellt strul kontra att jag (mest troligen) måste felsöka, skruva isär och reklamera enskilda komponenter."

Låter ju som han är pepp till tusen på att bygga?

Sen är det ju så att ingen sagt någon siffra på hur mycket som ska spenderas. Jag anser ju att komplett burken för 9k är otroligt prisvärd, men det är ju en annan sak om budgett är 15-20k. Den finare burken är ju nästan 50% dyrare, vilket ju är en del.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Du får gärna peka ut var OP skriver att han vill bygga själv.

"Bygga själv är ju alltid prisvärdast, men det känns som att jag undviker mest arbete i framtiden om jag bara kan be dem att gå tillbaka med hela datorn till butiken vid eventuellt strul kontra att jag (mest troligen) måste felsöka, skruva isär och reklamera enskilda komponenter."

Låter ju som han är pepp till tusen på att bygga?

Sen är det ju så att ingen sagt någon siffra på hur mycket som ska spenderas. Jag anser ju att komplett burken för 9k är otroligt prisvärd, men det är ju en annan sak om budgett är 15-20k. Den finare burken är ju nästan 50% dyrare, vilket ju är en del.

Det står ju bygga själv.
Sen 50% dyrare är den inte. 9k vs 13k. Där han får tilkbaka nästan allt som begagnad dator. Problemet är som sagt att ingen budget har sats så....sen medverkar inte t.s längre så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det står ju bygga själv.
Sen 50% dyrare är den inte. 9k vs 13k. Där han får tilkbaka nästan allt som begagnad dator. Problemet är som sagt att ingen budget har sats så....sen medverkar inte t.s längre så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle utan tvekan bygga eget om jag köpte till mig själv, men i det här fallet så känns det bara som att risken ökar för att jag får agera support i framtiden och skruva i datorn när den bråkar. En färdig dator kan de bara ta till butiken så får de sköta resten.

Budgeten ligger nog på under 10 000 kr i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Oh Geesus:

Ta komplett datorn som länkades till ovan isåfall,det finns nog ingen billigare färdigmonterad dator med likvärdig grafikprestanda.

På webhallen finns också en dator som skulle kunna passa, den är självklart inte lika kraftfull som komplett-burken inte heller lika prisvärd men sett tlll priset är den okej, om du skulle föredra att köpa från fysisk butik.

https://www.webhallen.com/se/product/288430-HP-Pavilion-590-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det står ju bygga själv.
Sen 50% dyrare är den inte. 9k vs 13k. Där han får tilkbaka nästan allt som begagnad dator. Problemet är som sagt att ingen budget har sats så....sen medverkar inte t.s längre så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ytterst kreativt att tolka det OP skrev som att han VILL bygga själv, den du byggde ihop var var dock 47% dyrare inte 50% som jag lite aggressivt avrundade till.

Permalänk
Skrivet av Oh Geesus:

Jag skulle utan tvekan bygga eget om jag köpte till mig själv, men i det här fallet så känns det bara som att risken ökar för att jag får agera support i framtiden och skruva i datorn när den bråkar. En färdig dator kan de bara ta till butiken så får de sköta resten.

Budgeten ligger nog på under 10 000 kr i alla fall.

Då tycker jag att datorn för 10k är bra utan windows så 9k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.