Suttit med (mestadels) samma dator sen 2011. Uppgradera eller bygga ny?

Permalänk
Medlem

Suttit med (mestadels) samma dator sen 2011. Uppgradera eller bygga ny?

Hej!

Som rubriken antyder har jag suttit och spelat på samma dator sen 2011 (bytte grafikkort efter ett drygt år dock, men annars samma).

Den fungerar fortfarande bra, men känns som att den börjar hamna "ur tiden" lite... Kör med ett dubbel-GPU-kort som i ren prestanda är liknande många nya (GTX 690), men då SLI-stödet för vissa titlar är knapert och många nyare titlar utnyttjar VRAM mer än tidigare så börjar det ändå kännas begränsande. Köpte SSD tidigt, vilket då gör att den känns liten då spelen ofta tar mycket plats idag (160 GB).

Processorn är en i5 2500k som jag klockade upp till 4.5 GHz efter ett drygt år och den har gått bra hela tiden (fått för mig att utvecklingen inte varit så dramatisk på den fronten senaste årtiondet...). Är det stor skillnad på nyare CPUer vad gäller spelprestanda? Ofta har ju GPU varit flaskhals där, men vissa typer av spel verkar det vara CPUn som flaskar (Fallout 4 t.ex.).

Anledningen att jag börjat fundera på nyinvesteringar är att det jag spelar nu, ex. Apex och Anno 1800 börjar vara på gränsen till att kunna flyta på bra och se bra ut, och jag funderar på att i samma vända ta steget upp till 120 eller 144 Hz.

Så frågorna jag har är: Löns det uppgradera en så gammal dator? Om jag bygger ny, hur stor investering kommer det vara för att det ska vara en märkbar uppgradering som håller ett antal år framöver? Har varit 'out of the loop' rätt länge nu, vad är det som är poppis/prisvärt/lyxigt just nu? Nåt annat som hänt senaste åren jag förmodligen skulle uppskatta?

Slösar inte pengar bara för att, men budget är inte ett problem så länge det känns som att jag får ut något av det.

Grova specs:
i5 2500k @4.5GHz
GTX 690
16GB RAM @1600MHz
160GB SSD (tidig modell), tror det är Intel 320-serien

Övriga mindre relevanta delar, typ 650W nätagg, NZXT H2-chassi, 2 TB lagrings-HDD, moderkort från ASUS (nåt "Military Grade" hypat kort med 5 års garanti som var hett på den tiden), stor luftkylare till CPUn.

Känns lite löst ställt, hade gärna haft någon mer specifik fråga, men tack på förhand för svar!

edit: Såg nu att jag har specs i signaturen sen en massa år tillbaka. Har bytt chassi och kringprylar sen dess, men själva prestandavarorna är desamma.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt grafikkort och börja där, kom ihåg framtida skärmen då så du inte köper ett för vekt kort.
1440p 144hz är riktigt härligt, har ett GTX 1080 som driver min skärm fint så ett valfritt RTX 2070/Radeon 7 blir nog bra om det är en sådan skärm du funderat på.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

sitter också på en 2500k fast oklockad för tillfället, den klarar sig ett par år till, det som kan sätta käppar i hjulet är gfx kortet när det kommer till spel.

edit:
kanske RAM också.. men det vet du bäst själv om hur du använder din dator.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Här har du delar som kommer att hålla över 5 år vill jag påstå.
Det som alltid behöver uppgraderas är gpun.

Går såklart att få ner i pris med annan cpu osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Hej!

Som rubriken antyder har jag suttit och spelat på samma dator sen 2011 (bytte grafikkort efter ett drygt år dock, men annars samma).

Den fungerar fortfarande bra, men känns som att den börjar hamna "ur tiden" lite... Kör med ett dubbel-GPU-kort som i ren prestanda är liknande många nya (GTX 690), men då SLI-stödet för vissa titlar är knapert och många nyare titlar utnyttjar VRAM mer än tidigare så börjar det ändå kännas begränsande. Köpte SSD tidigt, vilket då gör att den känns liten då spelen ofta tar mycket plats idag (160 GB).

Processorn är en i5 2500k som jag klockade upp till 4.5 GHz efter ett drygt år och den har gått bra hela tiden (fått för mig att utvecklingen inte varit så dramatisk på den fronten senaste årtiondet...). Är det stor skillnad på nyare CPUer vad gäller spelprestanda? Ofta har ju GPU varit flaskhals där, men vissa typer av spel verkar det vara CPUn som flaskar (Fallout 4 t.ex.).

Anledningen att jag börjat fundera på nyinvesteringar är att det jag spelar nu, ex. Apex och Anno 1800 börjar vara på gränsen till att kunna flyta på bra och se bra ut, och jag funderar på att i samma vända ta steget upp till 120 eller 144 Hz.

Så frågorna jag har är: Löns det uppgradera en så gammal dator? Om jag bygger ny, hur stor investering kommer det vara för att det ska vara en märkbar uppgradering som håller ett antal år framöver? Har varit 'out of the loop' rätt länge nu, vad är det som är poppis/prisvärt/lyxigt just nu? Nåt annat som hänt senaste åren jag förmodligen skulle uppskatta?

Slösar inte pengar bara för att, men budget är inte ett problem så länge det känns som att jag får ut något av det.

Grova specs:
i5 2500k @4.5GHz
GTX 690
16GB RAM @1600MHz
160GB SSD (tidig modell), tror det är Intel 320-serien

Övriga mindre relevanta delar, typ 650W nätagg, NZXT H2-chassi, 2 TB lagrings-HDD, moderkort från ASUS (nåt "Military Grade" hypat kort med 5 års garanti som var hett på den tiden), stor luftkylare till CPUn.

Känns lite löst ställt, hade gärna haft någon mer specifik fråga, men tack på förhand för svar!

edit: Såg nu att jag har specs i signaturen sen en massa år tillbaka. Har bytt chassi och kringprylar sen dess, men själva prestandavarorna är desamma.

Om du ändå ska bygga själv (vilket du inte verkar vara blyg för), så finns det väl tre alternativ:

1) Börja med att köpa en ny GPU, du kan ändå flytta över den till ett framtida system.
2) Köp en ny GPU + en större SSD, du får mer utrymme och en fräsch installation -> lite beroende på om du kan flytta över licenser och tycker det är okej att lägga tid att migrera.
3) Köp nytt av allt (GPU, SSD, MB, RAM, CPU etc) som du inte speciellt vill ha kvar (som t ex chassi). Du kan ju få igen litegrann i en försäljning av i5.an med MB och minnen.

Det finns väl ett fjärde alternativ som alltid rekommenderas av vissa också, det är att vänta med köp eftersom att i framtiden kommer nya grejer. I år kommer antagligen AMD med nya generationer av både CPU/GPU t ex.

Vad som är värt för dig beror väl lite på din ekonomi, ditt intresse av att pilla med installationer och hårdvara samt om det är CPUn eller GPUn som flaskhalsar idag. Om du kollar användningsgrad på de spel som du tycker flyter dåligt idag, är det CPU eller GPU som går nära 100%? Eller båda?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Jag bytte från min 2600k @ 4.8 GHz i slutet av förra året, till datorn i sig. Din processor är tillräckligt gammal för att hålla tillbaka moderna grafikkort i aktuella titlar, mycket tack vare att den saknar HT.
Jag skulle byta ut den.

Jag skulle nog plocka en schysst dator med Zen 2 i grunden istället.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.