Permalänk
Medlem

Överhettas Sony RX100 V ?

Hej, jag har funderat på att köpa rx100 M5, men har efter kollat lite youtube filmer sett att de överhettar, stämmer det? Någon sa att man bara kan videofilma några minuter med kameran innan den överhettas

Tacksam för svar om någon har erfarenhet av detta och om det bara gäller videofilmning och eller när man fotar oxå och om det bara gäller om man använder den i 25-35 graders värme mm ?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har inte någon egen erfarenhet av Mk V men vad jag förstått så har detta varit ett problem på RX100-serien sedan Mk IV. Sony har tryckt in lite för mycket och lite för högpresterande hårdvara i ett för litet skal så att man inte kan tillgodose att komponenterna kan göra sig av med överskottvärmen. Man har ju haft dessa problem även på A7-serien.
Detta är väl resultatet av att Sony axlat rollen som den innovativa kameratillverkaren som ligger i framkant och från säljavdelningen har man kanske skyndat på lite för mycket och man tvingar ut produkter som inte riktigt funkar att använda ens inom specarna. Mk V ska ju kunna användas mellan 0 och 40 grader enl. manualen.

Hur mycket problem detta innebär varierar såklart och beror ju på hur man använder kamera och under vilka omständigheter. Det är ju även fler yttre faktorer utom just temperaturen som kan påverka, tex om det blåser, hur man håller kamera osv så det är nog svårt att svara mer exakt på, men längre omgivningstemperatur ger såklart större marginal.

Jag har läst om de som haft problem även vid filmning i lägre upplösningar men man får ju tänka på att det är främst om man filmar i 4k som detta är ett problem och man kan i de flesta fall filma kanske 4-5min i sträck i 4k.
Så frågan man behöver ställa är ju om man behöver filma mycket material i 4k och om man behöver filma långa klipp utan avbrott. Om så är fallet är kanske inte RX100-serien det bästa valet. Filmar man kortare klipp som sedan klipps ihop till en produktion, vilket ofta är fallet, så är det kanske inte lika mycket av ett problem, särskilt inte mer temperaturer vi har i sverige normalt sett.