Stoppa automatiska uppdateringar av Windows

Permalänk
Medlem

Stoppa automatiska uppdateringar av Windows

Forskare: Stoppa automatiska uppdateringar av Windows 10 Home

Rekommenderar att det alltid ska vara användarna som bestämmer när datorn ska startas om.

Många användare av Windows 10 Home har råkat ut för att datorn plötsligt startar om efter att en uppdatering har slutförts i bakgrunden, något som har lett till en hel del kritik mot Microsoft under årens lopp.

Nu har tre forskare på University College i London skrivit en rapport där problemet avhandlas. Slutsatsen är att Microsoft borde se till att det alltid är användaren som bestämmer när datorn ska startas om.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.715357/stopp-for-automatisk...

Håller helt med vill jag att min dator ska va up and running under ett helt år utan omstart så ska jag kunna ha det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Håller helt med vill jag att min dator ska va up and running under ett helt år utan omstart så ska jag kunna ha det.

Jag skulle i princip kunna ha det, eftersom jag har lärt mig hur man stänger av WU fullständigt, nu har jag iofs. inte låtit det gå mer än 1-3 månader mellan uppstarter av min dator som har Win 10 Home, men än så länge har det iaf. inte körts någon uppdatering utan att jag har aktiverat WU och kört en skanning efter uppdateringar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag inaktiverar Windows updtate-tjänsten. Vet inte om det räcker för att stänga av. Använder Linux som mitt huvud-OS 99,99 procent av tiden, så jag har glömt att kolla om det funkar...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag skulle i princip kunna ha det, eftersom jag har lärt mig hur man stänger av WU fullständigt, nu har jag iofs. inte låtit det gå mer än 1-3 månader mellan uppstarter av min dator som har Win 10 Home, men än så länge har det iaf. inte körts någon uppdatering utan att jag har aktiverat WU och kört en skanning efter uppdateringar.

Jag brottas alltid med att win 10 gör en reboot när det inte passar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag kör en koll efter uppdateringar strax innan jag stänger av datorn varje kväll. Slipper överraskningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har också fått problem med detta på sista tiden, köpte t.om. Win10 Pro för nåt år sen för att slippa automatiska omstarter osv. men det hjälper visst inte längre.

Hur gör jag för att få det att funka som förr? Har inget emot att den laddar ner uppdateringar själv men starta om ska datorn inte göra utan mitt tillstånd. Jag stänger datorn varje kväll men likförbannat bootar den om för uppdateringar när man lämnar den i 30min...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre:
Grupprinciper -> Computer Configuration -> Windows Components -> Windows Update
Där finns det mesta som styr hur WU beter sig.

Ändringar i Grupprinciper kräver omstart av datorn för att få effekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack, får se om det hjälpte

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

En uppdatering kan vara en säkerhetsfix och bör troligen läggas in direkt.
Har man såna problem med en omstart ska man inte köra Windows.

§1.1
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Problemet ligger ju inte i att datorn vill starta om, problemet är att fanskapet startar om utan min tillåtelse. Lämnar man datorn igång i 30 min utan att röra nåt och kommer tillbaka har allt man höll på med stängts ner utan att spara, skitsmidigt eller hur? Allt detta för nån liten skituppdatering som kommer 3ggr/vecka.

Dessutom går man in i inställningar för win update kan man inte välja ett skit, de har dummat ner det för att folk inte ska kunna ändra nåt. Advanced Settings in win update innehåller ett fåtal inställningar, allt handlar om active hours och annat skräp. Jag tycker inte att Edit Group Policy->Compouter Configuration->Administrative Templates->Windows Update var speciellt lätthittat.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@hakd: Problemet ligger ju inte i att datorn vill starta om, problemet är att fanskapet startar om utan min tillåtelse. Lämnar man datorn igång i 30 min utan att röra nåt och kommer tillbaka har allt man höll på med stängts ner utan att spara, skitsmidigt eller hur? Allt detta för nån liten skituppdatering som kommer 3ggr/vecka.

Dessutom går man in i inställningar för win update kan man inte välja ett skit, de har dummat ner det för att folk inte ska kunna ändra nåt. Advanced Settings in win update innehåller ett fåtal inställningar, allt handlar om active hours och annat skräp. Jag tycker inte att Edit Group Policy->Compouter Configuration->Administrative Templates->Windows Update var speciellt lätthittat.

Inställningar -> uppdateringar -> aktiva timmar
Tre klick tar det och har funkat så länge jag mins, aldrig en omstart varken på jobb eller speldatorn som ofta "idlar"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kör en koll efter uppdateringar strax innan jag stänger av datorn varje kväll. Slipper överraskningar.

Jag vill aldrig stänga av datorn, helst inte ens om jag skulle behöva ändra hårdvara men då är jag oftast tvungen.
win är ju dessutom numera inte gjort så att det startar om förrän man aktivt väljer starta om, stäng av försätter ju datorn i ett sorts hibernationsläge numera för att det ska verka som att den startar snabbare än den verkligen gör vid en start.

Skrivet av klirre:

@hakd: Problemet ligger ju inte i att datorn vill starta om, problemet är att fanskapet startar om utan min tillåtelse. Lämnar man datorn igång i 30 min utan att röra nåt och kommer tillbaka har allt man höll på med stängts ner utan att spara, skitsmidigt eller hur? Allt detta för nån liten skituppdatering som kommer 3ggr/vecka.

Dessutom går man in i inställningar för win update kan man inte välja ett skit, de har dummat ner det för att folk inte ska kunna ändra nåt. Advanced Settings in win update innehåller ett fåtal inställningar, allt handlar om active hours och annat skräp. Jag tycker inte att Edit Group Policy->Compouter Configuration->Administrative Templates->Windows Update var speciellt lätthittat, men visst det är kanske jag som är "trög" om du nu är smart och kan alla trix.

Problemet är att win behöver starta om för att installera uppdateringar, varför ska det behövas ? Det fungerar ju bra utan omstarterna i andra os så MS borde i stället fixa sitt undermåliga system för uppdateringar, det som är ännu mer irriterande är att MS inte ens kollar om uppdateringarna är möjliga att installera innan de startar om, man kan alltså få ett flertal omstarter för nått som är tekniskt omöjligt att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

startar om förrän man aktivt väljer starta om, stäng av försätter ju datorn i ett sorts hibernationsläge numera för att det ska verka som att den startar snabbare än den verkligen gör vid en start.

Stänga av handlar för mig om datorn rent fysiskt. Att datorn är "strömlös", så att säga. Ska jag stoppa in nån hårdvara i datorn så väljer jag "stäng av" och sen drar jag ur strömsladden. Vad operativsystemet gör internt är helt ointressant.

Nu när en uppstart bara tar en handfull sekunder finns ingen poäng för mig med att inte stänga av datorn. Förr, när det kunde ta 5-10 min för allt att helt tugga färdigt, då satte jag hellre datorerna i vila eller liknande. Men i dag stänger jag av så fort jag ska gå hemifrån eller sova.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är att win behöver starta om för att installera uppdateringar, varför ska det behövas ? Det fungerar ju bra utan omstarterna i andra os så MS borde i stället fixa sitt undermåliga system för uppdateringar, det som är ännu mer irriterande är att MS inte ens kollar om uppdateringarna är möjliga att installera innan de startar om, man kan alltså få ett flertal omstarter för nått som är tekniskt omöjligt att installera.

Problemet med att Windows behöver starta om för att uppdatera, ligger i många fall att filerna som ska uppdateras används/körs och kan därför inte uppdateras utan en omstart.

Det Microsoft behöver förbättra i Windows, är att program/filer som inte är absolut nödvändiga för att det ska fungera, ska avslutas för att uppdateras, och sedan startas igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Stänga av handlar för mig om datorn rent fysiskt. Att datorn är "strömlös", så att säga. Ska jag stoppa in nån hårdvara i datorn så väljer jag "stäng av" och sen drar jag ur strömsladden. Vad operativsystemet gör internt är helt ointressant.

Nu när en uppstart bara tar en handfull sekunder finns ingen poäng för mig med att inte stänga av datorn. Förr, när det kunde ta 5-10 min för allt att helt tugga färdigt, då satte jag hellre datorerna i vila eller liknande. Men i dag stänger jag av så fort jag ska gå hemifrån eller sova.

Det är ju "återställningen av programmen" som är det som tar verkligt lång tid, win kan ju inte ens placera ut fönstren på samma ställa igen efter en omstart.
Och ännu tråkigare är det om man kört nått prog i 1-2 dygn och det tvångsomstartar så att man får börja om för att minnesinnehåller nollas....
I linux så uppdateras det mesta helt smärtfritt utan omstarter.
Att starta om datorn i win och återställa den till "rätt läge" på programman kan ta 2-3 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju "återställningen av programmen" som är det som tar verkligt lång tid, win kan ju inte ens placera ut fönstren på samma ställa igen efter en omstart.
Och ännu tråkigare är det om man kört nått prog i 1-2 dygn och det tvångsomstartar så att man får börja om för att minnesinnehåller nollas....
I linux så uppdateras det mesta helt smärtfritt utan omstarter.
Att starta om datorn i win och återställa den till "rätt läge" på programman kan ta 2-3 dygn.

Vi har nog väldigt olika behov. Jag har hittills aldrig varit med om att Windows 10 startar om sig utan att jag valt det. Har ändå haft igång dygnslånga renderingar i blender och stabilitetstester i benchmarkprogram, men även bara haft datorn igång över en helg för att jag glömt stänga av den när jag reste bort.

Vet inte vad du menar med "rätt läge". Jag har inget program som tar mer än några tiotals sekunder att starta, och de uppför sig likadant varje gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag vill ha full kontroll över när datorn startar om så jag kör denna tjänst som automatiskt justerar fönstret för mina "aktiva timmar" så att fönstret i praktiken blir 24 timmar. Har fungerat bra hittills.

https://www.udse.de/en/windows-10-reboot-blocker

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har nog väldigt olika behov. Jag har hittills aldrig varit med om att Windows 10 startar om sig utan att jag valt det. Har ändå haft igång dygnslånga renderingar i blender och stabilitetstester i benchmarkprogram, men även bara haft datorn igång över en helg för att jag glömt stänga av den när jag reste bort.

Vet inte vad du menar med "rätt läge". Jag har inget program som tar mer än några tiotals sekunder att starta, och de uppför sig likadant varje gång.

Win 95 gick att köra i max 49,7 dygn men det verkar i praktiken vara ännu sämre med win 10.
Programmen i sig tar inte lång tid att starta men de ska ju jobba också så att arbetsminnet har vettigt innehåll att bearbeta.
Att läsa in data, bearbeta den och återskapa situationen i minnet så att jag som användare kan börja ha nytta av datan tar ibland 2-3 dygn
Programskaparna har inte gjort så att man kan göra backup på ramminnet för de har inte räknat med att man ska behöva starta om i tid och otid och jag anser att det är MS som har problem (och inte användarprogrammen) eftersom datorn tvångsomstartas väldigt ofta och det är i princip omöjligt att ha den i gång längre tid än 6-8 veckor pga av hur win uppför sig numera.

Om MS hade marknadsfört win 10 pro genom att vara ärliga med att det har begränsad drifttid innan omstart så hade det varit trevligt, det kommer väl även att start om vid versionsändringar och det är ju typ 6 månader mellan dessa.

Det smäller väl snart till igen med en tvångsomstart för nu har jag ju lyckats ha datorn igång i 2 veckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kör en koll efter uppdateringar strax innan jag stänger av datorn varje kväll. Slipper överraskningar.

Det är inte nödvändigtvis en god ide. Man får inte samma uppdateringar om man väntar till patch-tuesday som om man söker manuellt. Om man söker manuellt får man ej färdigtestad funktionalitet som inte rullas ur skarpt förrän nästa månadsuppdatering. Man får alltså agera försökskanin.

Källa: https://www.techspot.com/news/77846-microsoft-admits-non-insiders-beta-testing-windows-updates.html#commentsOffset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 95 gick att köra i max 49,7 dygn men det verkar i praktiken vara ännu sämre med win 10.
Programmen i sig tar inte lång tid att starta men de ska ju jobba också så att arbetsminnet har vettigt innehåll att bearbeta.
Att läsa in data, bearbeta den och återskapa situationen i minnet så att jag som användare kan börja ha nytta av datan tar ibland 2-3 dygn

Men du inser väl att du tillhör en väldigt liten skara som använder så udda program att det tar flera dygn för dem att starta. Hur är det ens möjligt, förresten? Jag gissar att 99.999 procent av alla W10-användare har program som startar på några sekunder till några minuter, och inga monsterprogram som kräver dygn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är inte nödvändigtvis en god ide. Man får inte samma uppdateringar om man väntar till patch-tuesday som om man söker manuellt. Om man söker manuellt får man ej färdigtestad funktionalitet som inte rullas ur skarpt förrän nästa månadsuppdatering. Man får alltså agera försökskanin.

Källa: https://www.techspot.com/news/77846-microsoft-admits-non-insiders-beta-testing-windows-updates.html#commentsOffset

Har inte haft problem hittills under sju år av W7 och nu W10. Jag misstänker att de som ofta får problem är "power users" med massa specialprogram som modifierar saker här och där. Jag är en sån som inte ens ändrar bakgrundsbild.

För övrigt är det nästan aldrig annat än virusdefinitioner som dyker upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men du inser väl att du tillhör en väldigt liten skara som använder så udda program att det tar flera dygn för dem att starta. Hur är det ens möjligt, förresten? Jag gissar att 99.999 procent av alla W10-användare har program som startar på några sekunder till några minuter, och inga monsterprogram som kräver dygn.

Programmet startar omedelbart men det saknar möjlighet att återskapa sin del av arbetsminnet och det tar lång tid att skapa den, det ska gå igenom typiskt > 10 miljoner filer för att samla in rådata, det hade inte upplevts som ett problem om win 10 hade varit stabilt så att man själv kunnat välja att starta om när det passar men nu är det ju omöjligt utan att hacka win.

Jag tycker som sagt att problemet beror på MS som skapat ett väldigt instabilt operativsystem som helt verkar sakna förutsättningar att kunna köras så länge användaren vill för de säljer ju inte de stabila versionerna till privatpersoner utan win 10 pro är ju det minst dåliga de erbjuder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
häftigt med långa drifttider? Förstår inte grejjen men det är min åsikt.

Jag som så många andra här stänger av datorn varje kväll, tar ca 10sek att starta upp så finns ingen anledning. Sen har jag inte heller varit med om att datorn helt plötsligt startat om sig. Jag uppdaterar kontinuerligt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Don_Tool:

@mrqaffe:
häftigt med långa drifttider? Förstår inte grejjen men det är min åsikt.

Jag som så många andra här stänger av datorn varje kväll, tar ca 10sek att starta upp så finns ingen anledning. Sen har jag inte heller varit med om att datorn helt plötsligt startat om sig. Jag uppdaterar kontinuerligt.

Jag bryr mig egentligen inte om drifttiden men om jag kör ett program som bygger upp sin interna databas och det tar några dygn så är det inte roligt att behöva starta om uppbyggnaden av databasen pga ofrivilliga omstarter, typ att man planerat att kunna jobba i programmet en viss dag men det blir förskjutet 3 dygn.

I övrigt är det ju också bökigt att behöva positionera alla fönster på rätt plats och ändra dem till rätt storlek, det är ju sånt som tar en jäkla tid och gör att man försöker undvika omstarter, ett minne för fönsterpositioneringen hade underlättat och snabbat upp omstarter enormt, rex att öppna 20 utforskare i rätt mapp och visa dem i rätt storlek och position på samma sätt som datorn var när den stängdes av.
Detsamma gäller ju webbläsarna, säg att man har 40 fönster igång så funkade äldre Firefox ganska bra då den kom ihåg var och hur stort allt skulle startas men det försvann med nån uppdatering i deras iver att ta det sämsta från Chrome och MS webbläsare är ju än värre för i både IE och Edge så brukar ju flikar stängas ner när webbläsaren startas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Av bara ren nyfikenhet om du inte misstycker att jag frågar men vad är det du gör för något? Verkar vara något i hästväg

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Detsamma gäller ju webbläsarna, säg att man har 40 fönster igång så funkade äldre Firefox ganska bra då den kom ihåg var och hur stort allt skulle startas men det försvann med nån uppdatering i deras iver att ta det sämsta från Chrome och MS webbläsare är ju än värre för i både IE och Edge så brukar ju flikar stängas ner när webbläsaren startas om.

Du kan ställa in både Firefox och Chrome att spara öppna flikar när du stänger dem och sedan återskapa alla flikar vid nästa start, men det vet du förhoppningsvis redan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort nedlåtande kommentarer. Vänligen håll en trevlig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blunden:

Du kan ställa in både Firefox och Chrome att spara öppna flikar när du stänger dem och sedan återskapa alla flikar vid nästa start, men det vet du förhoppningsvis redan.

Ja det är aktiverat men funktionen är inte pålitlig med många flikar i många fönster i andra webbläsare än FF och Pale moon, MS webbläsare är absolut sämst och helt opålitliga, Chrome är pålitligt med ett mindre antal flikar men brukar ofta tappa flikar när man har några hundra öppna i många fönster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är aktiverat men funktionen är inte pålitlig med många flikar i många fönster i andra webbläsare än FF och Pale moon, MS webbläsare är absolut sämst och helt opålitliga, Chrome är pålitligt med ett mindre antal flikar men brukar ofta tappa flikar när man har några hundra öppna i många fönster.

Kan inte komma ihåg att det hänt mig men jag tror dig. Du har förmodligen oftast betydligt fler flikar öppna än mig. Har bara 25 st öppna i denna browser just nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q