Permalänk
Medlem

Gillar det inte, men jag brukar ge ungarna lite godis ändå eftersom det inte är deras fel. Jag tycker att vi har en bra motsvarighet i Sverige i form av påskkärringar. Känns inte som att vi behöver importera ytterligare en högtid där ungarna ska få gratis godis.

Som andra redan påpekat har allhelgonahelgen dessutom redan en betydelse i Sverige. Att anordna och gå på halloween-fester är absolut inget fel, men jag gillar inte att man ska gå runt och tvinga på andra en högtid som inte riktigt hör hemma här (och om man väljer att inte delta straffas man med "bus").

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Alla kids är upptagna med att spela Fortnite zombies

Permalänk
Medlem

Ska köpa godis idag och se om det kommer några kids. Bor i lägenhet där porten bara är låst på natten.
Kommer det inga så har jag en anledning att äta godis.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Är väll kul för ungernarna med lite bus eller godis och samma vara påskkärring och ser inge fel med det men är iof inget större problem när man bor 1km från närmaste granne som nu men i stan tar dom aldrig slut och kan faktiskt vara ganska dryga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Vi har dock gjort upp i bostadsområdet vilken kväll det gäller och om man inte vill vara med hänger man bara upp en lapp. Alla är med på reglerna då vi föräldrar pratat med barnen i förväg.

Har förstått att "originalreglerna" från USA är lite tvärt om, man knackar enbart på hos de som har halloween-pyntat sitt hus/trädgård. Det systemet är ju helt klart att föredra då det är enklare att låta bli att pynta mot att komma ihåg att sätta upp en lapp. Problemet för barnen blir väl då att eftersom folk är dåliga/ovilliga på att pynta i Sverige så det blir inte många hus att knacka på.

I mitt område kom det enbart några enstaka barn förra året men i år tänkte vi ställa ut en pumpa så då kanske fler vågar sig på. Så länge det inte handlar om 100-tals barn och håller på sent in på natten kan det ju vara lite roligt tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har förstått att "originalreglerna" från USA är lite tvärt om, man knackar enbart på hos de som har halloween-pyntat sitt hus/trädgård. Det systemet är ju helt klart att föredra då det är enklare att låta bli att pynta mot att komma ihåg att sätta upp en lapp. Problemet för barnen blir väl då att eftersom folk är dåliga/ovilliga på att pynta i Sverige så det blir inte många hus att knacka på.

I mitt område kom det enbart några enstaka barn förra året men i år tänkte vi ställa ut en pumpa så då kanske fler vågar sig på. Så länge det inte handlar om 100-tals barn och håller på sent in på natten kan det ju vara lite roligt tycker jag.

Tycker helt klart att man borde köra på det spåret att man bara hälsar på där det finns pynt. Sen måste man som förälder förklara för ungarna att halloween inte firas i samma utsträckning här i Sverige och att man får tänka på det (t.ex gå till hus som är pyntade). Jag tror att det är många som skiter i det och bara skickar ut ungarna (som såklart tror att alla tycker att det är lika kul som dom).

Även om jag är sugen på att sätta upp lite läskiga prylar så vet jag att 95% av ungarna inte kommer ändå, just på grund utav porten till huset.

Godis skadar inte att ha hemma heller. Blir bara mer till mig om ingen tar sig in

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

När jag var barn så klädde man ut sig till påsk (och ritade påskkort) och halloween och gick runt till alla hus. När jag flyttade till min första lägenhet var dörren inte låst till huset och de få ungarna som kom fick ta en näve godis (fanns alltid någon kille som frågade om han fick ta två nävar, men en var generöst nog tyckte jag).

Nu bor vi i en lägenhet där dörren till huset är låst, så tror inte det kommit några här faktiskt. Enda gången jag kan tycka det var okej att en bekant stängde dörren var när en icke utklädd unge bara sträckte fram handen och inte sa flasklock.

Permalänk
Medlem

Inte förtjust i att det sker i samband med allhelgona och gillar inte högtiden som sådan.

Har dock köpt lite godis att dela ut vid behov, förra året hade faktiskt några av kvarterets yngre bemödat sig att "spöka" ut sig ordentligt och då tänker jag att jag kan bjuda till lite själv också. Helst när det är så kallt nu på kvällarna, inte mycket till foder och värme i de där dräkterna kan jag tro..

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)