Uppföljare till Ubiquiti UniFi AC LR AP?

Permalänk
Medlem

Uppföljare till Ubiquiti UniFi AC LR AP?

Finns det någon information om potentiella uppföljare (i ungefär samma prisklass) till Ubiquiti UniFi AC LR AP?

Vad jag har läst mig till så har dessa Gen2-produkter en hel del brister. De klarar inte av att leverera bra prestanda om man har fler än ett SSID igång samtidigt, och speciellt om man kör med gäst-portalen.

Det finns tre nya Gen3-produkter på väg (HD, SHD, samt nanoHD). UAP-HD och UAP-SHD är lite väl dyra ($349, $549). UAP-nanoHD ser ut att ligga bättre till prismässigt ($179), men jag hittar ingen information om hur väl den skulle ersätta en UniFi AC LR AP då den inte har släppts fullt ut än.

När jag kikar på produktspecifikationerna för att jämföra UAP-AC-LR mot UAP-nanoHD så ser de ut att vara snarlika. AC LR har något bättre uteffekt och antenn-gain vid 2.4 GHz (24 dBm vs 23, och 3 dBi vs 2.8), men nanoHD har betydligt bättre specifikationer på pappret för 5 GHz (26 dBm vs 22; båda har antenner på 3 dBi). Dock ska AC LR ha antenner specifikt anpassade för att kunna ta emot svagare signaler från t.ex. mobiltelefoner, och där hittar jag ingen information för de nya Gen3-produkterna.

Jag är ute efter något som dels täcker hela lägenheten (70 kvadratmeter) och som helst även når ner två våningsplan genom betonggolv. Den trådlösa AP jag tillfälligt har idag är en av de som Bredbandsbolaget tillhandahåller. Det är någon variant av Technicolor Xtream, som jag vill ersätta så fort som möjligt. Lägenheten verkar ha tillräckligt bra täckning idag av bredbandsbolagets AP, men det är precis bortom dess förmåga att nå två våningsplan ned, så något med marginellt bättre räckvidd kanske klarar av det.

Jag kör pfSense för routing och DHCP.

Vad tror ni om att vänta in nanoHD jämfört med att plocka upp en AP AC LR?

Finns det andra likvärdiga eller bättre alternativ? Något som helst klarar fler än ett SSID och helst har stöd för VLAN.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

varför köpa lr, du har ingen användning av den med svenska bandet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varför köpa lr, du har ingen användning av den med svenska bandet

Det är en poäng. Men även om >20 dBm uteffekt på 2.4 GHz-bandet officiellt inte får användas så är det främst mottagarantennen som sägs vara bättre för LR-modellen. Och då finns kanske ytterligare anledning att välja den.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@kai:

Eftersom NanoHD inte har lanserats i varken USA eller EU kommer det ta ett bra tag innan den kommer hit. Jag skulle antigen köpa AC Pro eller HD vilka är prisvärda och funkar galant, AC Pro har dessutom varit med ett tag och är numera väldigt stabil. Som tidigare sagt är LR onödig. Du kan heller inte stirra dig blind på uteffekten eftersom klientens antenner spelar stor roll vilket gör att "minsta-gemensamma-nämnare" avgör

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Passa er för NanoHD.

Den bygger på mediatek chipset och har en hel del problem med buggar och dålig mjukvara.
Historiskt har dom nått EOL mycket snabbare än Qualcomm grejer.

finns lite läsvärt här: https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/8dokcr/nanohd_ques...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@kai:

Eftersom NanoHD inte har lanserats i varken USA eller EU kommer det ta ett bra tag innan den kommer hit. Jag skulle antigen köpa AC Pro eller HD vilka är prisvärda och funkar galant, AC Pro har dessutom varit med ett tag och är numera väldigt stabil. Som tidigare sagt är LR onödig. Du kan heller inte stirra dig blind på uteffekten eftersom klientens antenner spelar stor roll vilket gör att "minsta-gemensamma-nämnare" avgör

Uteffekt är bara en del av ekvationen. Accesspunktens mottagarkänslighet är också minst lika viktig, speciellt när det gäller mobila enheter som mobiltelefoner där uteffekten är högst begränsad. Designen av mottagarantenner i UAP-AC-LR för just det användningsområdet ska vara dess primära USP. Jag har dock ännu inte hittat något faktiskt test av hur den presterar jämfört med t.ex. UAP-AC-Lite eller -Pro på riktigt långa avstånd och sämre förhållanden.

AC HD är över dubbelt så dyr som AC Pro, och nära tre gånger så dyr som AC LR. Om den inte är avsevärt bättre för just mitt användningsområde så är den nog utanför budget.

Skrivet av boibo:

Passa er för NanoHD.

Den bygger på mediatek chipset och har en hel del problem med buggar och dålig mjukvara.
Historiskt har dom nått EOL mycket snabbare än Qualcomm grejer.

finns lite läsvärt här: https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/8dokcr/nanohd_ques...

Tack!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk

Jag har en AC-LR med medelhög uteffekt och den är utmärkt på att ta emot signaler. För mobiltelefoner ger den stabilare upload än download bakom betongväggar, vilket väl inte brukar vara det vanliga. Jag har inte jämfört med andra AP, så detta är anekdotiskt.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Min tidigare WLAN-enhet var en Technicolor TG798 (eller något sådant) som jag fått från Bredbandsbolaget. Den stod i mitten av lägenheten, ovan en garderob i en klädkammare, och gav min mobiltelefon okej täckning inom lägenheten. Dock fick jag knappt någon täckning på balkong eller loftgång, eller två våningar nedanför. Jag kunde precis på gränsen se mitt WLAN på dessa "extrema" platser, men signalstyrkan var dålig och basen kunde inte höra min mobil tillräckligt väl så inget fungerade.

Den har även en tendens att strula regelbundet. Om man strömmar en lång video från Youtube (ex. Live) så märker man att WLAN:et slutar svara under en relativt lång tid (uppåt 20-30 sekunder), men mobilen ser fortfarande ut att vara ansluten. Det resulterar i att man tappar live-strömmen tills WLAN:et börjar kommunicera igen.

Jag köpte en UAP-AC-LR och har nu betydligt bättre täckning än tidigare. Med konfiguration enligt bestämmelser i Sverige (max 20 dB(m)/100mW uteffekt) så har jag något bättre signalstyrka uppmätt enligt mobiltelefonen på loftgång, balkong, och två trappor ner. Men mer än så, så klarar denna accesspunkt från Ubiquiti av att höra min telefon, och jag kan få 15-25 Mbps i nedlänk och 5-15 Mbps i upplänk (testat via Speedtest) på dessa platser som tidigare inte gav fungerande täckning alls.

Jag är hittills väldigt nöjd, och accesspunkten gör det jag hoppades på! Funderar även på att köpa en liten administrerbar switch, t.ex. UniFi US-8-60W, så jag enklare kan använda VLAN.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber