Vad gör en 2ndline Server/Klient/Nätverks/Drift Tekniker nuförtiden?

Permalänk
Avstängd

Vad gör en 2ndline Server/Klient/Nätverks/Drift Tekniker nuförtiden?

Halloj.

Har landat ett jobb som 2ndline tekniker inom IT drift, kommer att supportera och administrera ett företags IT miljö.

Jag kommer att ha hand om Servrar, Klienter, Nätverk och Drift av IT-Miljön helt enkelt, endast drift dvs ingen uppsättning av nya nät/servrar etc.

Jag har erfarenhet av Drift ett gäng år tillbaka, men har jobbat mer i en Servicedesk/Helpdesk 2ndline roll på senaste tiden mer inriktat på klient/användarsupport, visst har man fortfarande hoppat in på servrar, stoppat/stannat tjänster där det har funnits uppsatta rutiner för det, kollat vilka processer som tar CPU kraft, vad som äter minne samt hårdiskutrymme etc och gjort reguljära omstarter av burkar.

När det kommer till nätverk så har man pingat samt tracat för att se vart nätet ballar ur, bett användare pinga default GW/Switch/Router från sin sida, och likaså ifrån "min" sida för att se vad som ligger nere, bett IT-ansvariga på "andra sidan" att eventuellt starta om Router samt Switch, och sen kontakta 3e part/nätleverantör för att se om de har problem... Förstår basic IP, DNS/DHCP, MAC-Adress, ping, tracert, nslookup, ipconfig /rel, ipconfig /ren, ipconfig /flushdns dvs basic sakerna.

När det kommer till Klienter så kommer jag vara 2ndline även där, men jag kommer inte att skapa några nya images, eller paketera program, mer undersöka varför en dator inte går att installera om, eller varför en paketerad app inte skjuts ut.. Typ SCCM Admin, rerun av paket via SCCM , Gpupdate /force på klienter etc.

Kommer även ha hand om att läsa tillbaka backuper, men det är mer på filyte nivå, folk som har raderat saker på hemkataloger/gemensamma fileshares och här ser jag bara att jag behöver lära mig företagets backuplösning vilket inte bör vara några större problem...

Det kommer även att vara administration av AD/Exchange vilket jag gjort förut, typ lägga upp användare, mailboxar, hantera grupper och distlistor. Men av det jag har förstått så kommer jag inte behöva lägga upp tex nya group policys eller OUn i AD tex. Dock är jag övertygad att jag kommer att administrera fler program än så. De sa att det kan förekomma viss patchning av Windows servrar, men det är väll bara att patcha på? och se till att det finns en ordentlig backup eller återställningspunkt innan?

När jag var hos företaget så påpekade de att de har det extremt lugnt och att det inte är speciellt mycket att göra, så rent driftmässigt så tycker jag att det tyder på att de har en relativt stabil miljö och inte en massa saker som går ner stup i kvarten, dock kan det ju vara en underdrift ifrån arbetsgivarens sida .

Så vad tror ni, jag har gedigen erfarenhet utav 1stline samt 2ndline Administration och Support av företags IT-Miljöer sen tidigare, men har inte riktigt vart inriktad på DRIFT biten sen ett gäng år tillbaka, tror ni att jag har basen för att kunna växa in i den här rollen?

Om ni själva jobbar som 2ndline Server/Klient/Nätverks/Drift Tekniker, vad gör ni om dagarna? Har ni det tungt? Kan ni ge mig några pointers eller förhandstips som jag kan behöva?

Permalänk
Medlem

1srline och 2ndline på ett företag behöver inte alls vara samma på ett annat baserat på komplexitet på miljön, storleken och typ av hjälp som behövs.
Min erfarenhet från den tiden är dock att våga göra saker men var jävligt noggrann. Nu låter det inte som att det kommer förekomma så mycket förändringar i miljön från din sida men att vara noggrann och ordentlig med hängslen, livrem, livboj och utanför-boxen-tänk kan hjälpa dig och att visa framfötter för vidare förtroende och möjligheter inom företaget.

En sak som tog en sund för mig att lära mig är att om man felsöker något och andra står och skriker på en att lösa det eller att berätta vad felet är innan du ens vet är att var tydlig med informationen tillbaka om var man är felsökningen och vad man Vet - inget annat. Inga diplomatiska svar som får dem att försvinna för stunden. Ingen gynnas av det.

Och en "sanning" är ju att en tekniker är en av två typer:
- Den någon gång har fuckat upp ordentligt.
- Den som kommer att fucka upp ordentligt.
Detta är också en stor erfarenhet i sig.

Jo just det, om det tryter någon gång, och ni har partners, använd era partners. Nedtid kostar oftast massor mer än ett par timmar från en konsult.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-