Hjälpa mig på spåret, programmera(java?)

Permalänk
Medlem

Hjälpa mig på spåret, programmera(java?)

Nu ska jag ta tag i det och börja koda lite. Jag har som mål att lära mig java för android appar bland annat. Så jag undrar hur jag kommer igång. Finns det någon sida som liknar Khan academy fast för java?
Är Java ett lämpligt språk?
Är det Android studio som jag ska använda?
Som ni märker så är det ganska mycket jag måste lära mig så kom gärna med tips om jag glömt nämna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Nu ska jag ta tag i det och börja koda lite. Jag har som mål att lära mig java för android appar bland annat. Så jag undrar hur jag kommer igång. Finns det någon sida som liknar Khan academy fast för java?
Är Java ett lämpligt språk?
Är det Android studio som jag ska använda?
Som ni märker så är det ganska mycket jag måste lära mig så kom gärna med tips om jag glömt nämna något.

Skulle hellre fokuserad på C språken först eftersom många andra språk går efter C modellen så kan man C språken så kommer det bli mycket lättare och lära sig andra språk i efterhand då det är ganska snarlika varandra, och kan man dessutom C språken så kommer det inte vara så svårt och lära sig ett 10 tals andra språk ganska snabbt.

Men vill du börja med Android så börja med ladda ner Android Studio
https://developer.android.com/studio/index.html

Du har också alla API och design linjer och allt som du behöver på samma sida
https://developer.android.com/studio/intro/index.html

Men vill du så kan du börja lära dig Xamarin

Så kan du koda appar för Windows 10 ekosystem för PC/Xbox One/Windows Mobil/iOS/Android i en och samma kod bas.

Finns även andra språk där du kan koda för Windows 10, iOS, Android, Linux, Mac under samma kodbas också.

Permalänk
Medlem

@UMJ: jag har kodat c# innan och vill gärna koda det mer men tänkte att det kanske blir för mycket. Men hur bra går det att koda android appar med c#?

Permalänk
Medlem

@UMJ: Detta verkar ju vara en riktig omväg! Skulle nästan vilja jämföra det med att man ska lära sig assembler innan man går på C-språken!

Finns kurser i programmering på youtube. Har du programmerat innan i C# så skulle jag våga säga att du direkt kan börja med tutorials I java och android. Googla det som är annorlunda och nytt.

Coursera och Udemy har båda android/java-kurser tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

@UMJ: jag har kodat c# innan och vill gärna koda det mer men tänkte att det kanske blir för mycket. Men hur bra går det att koda android appar med c#?

Det är ju inte direkt vad jag syftar på som C C+ C++ C# dessa språk är normalt sätt grundbyggande för andra språk med minimala ändringar i vissa grejer, vilket gör det lätt att snabba upp och lära sig de ändringar som skiljer sig mellan C språken och övriga språk.

Xmarin som ett exempel andvänder andra kodbaser så skriver du i Xmarin så skrivs apparna i respektive apis gränssnitt och fungerar fint.