Nordichardware har haft inbrott!

Permalänk
Medlem

Supertråkigt detta...

MEN värt att tänka på att inte hänga ut misstänkta annonser. Via Feber.se ber Nordichardware specifikt om detta:

– Vårt mål är givetvis att försöka få tillbaka de produkter som blivit stulna men det finns ingen som tjänar på att läsare och konsumenter agerar offentlig lynchmobb. Ser ni annonser som stämmer in på de produkter vi listat i artikeln så skicka gärna ett tips till oss på redaktionen men häng inte ut potentiellt misstänkta/oskyldiga i offentliga forum, det orsakar potentiellt bara mer skada. Stort tack för stödet Feber.se och alla era läsare!

Maila istället redaktionen@nordichardware.se.

Att hänga ut annonsörer är kontraproduktivt då det kan ge den verklige tjuven info om att någon är den på spåren.

Permalänk
Skäggig legend

Fy fan. Jag mår faktiskt illa av dessa händelser. Detta är vad man kan kalla för kränkning, maktlöshet och rädsla.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det som var suspekt var att det var EXAKT samma annons 3 gånger på 3 olika orter, inte konstigt att man börjar undra då, eller hur.

Detta gör man för att fler potentiella kunder skall se annonsen, många söker bara lokala/närliggande orter.
Inget konstigt med detta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Usch. Jävligt trist att sånt här ska hända. Särskilt när det gäller unika saker som antagligen aldrig kan ersättas

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Detta gör man för att fler potentiella kunder skall se annonsen, många söker bara lokala/närliggande orter.
Inget konstigt med detta.

Kanske inte, jag hade ju aldrig i livet förbetalt till en som lägger upp 3 olika annonser i olika städer med ett namns "intel" bara.

Permalänk
Medlem

@xfade: 90 spänn på tre annonser? Folk söker annars ibland på "hela sverige" om de ändå kan tänka sig få det på frakten. Vettef*n, hade sniffat upp en IP adress och gjort nån utredning.

@Nivity: Är man så dum så att man tar processorer som inte är värda ett skit för konsument så är man precis dum nog att lägga upp dem på blocket med det namnet på en gång..

Permalänk
Medlem

Så jävla onödigt :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Håller självklart ögon och öron öppna!

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra, hoppas ni får tag i den skyldige.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fy fan. Jag mår faktiskt illa av dessa händelser. Detta är vad man kan kalla för kränkning, maktlöshet och rädsla.

Kan du förklara det sista?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kan du förklara det sista?

Rädsla? Vad är det du inte förstår med det?....

Låt Wiki hjälpa dig :
Rädsla är en känsla som man känner vid hot eller riskfyllda situationer, både äkta och inbillade. Rädsla kan också förklaras som ett extremt ogillande av situationer, tillstånd, saker, människor och liknande, till exempel mörkerrädsla och rädslan att bli utsatt för brott. Rädsla varierar kraftigt från person till person, och kan sträcka sig från en mild känsla av oro till extrem rädsla, kallad paranoia, skräck eller fobi.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jösses.. hade dom ingen säkerhet alls? vafan det lär ju bli lite svårt göra sig av med engineer samples på cpus osv.. smarta tjuvar NOT! visst rätt mycket värde på det som blev stulet men konstigt som sagt om inga larm eller kameror eller nåt alls?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nivity:

Inlåst? Tror inte direkt någon sätter in alla sina produkter i feta kassaskåp efter varje dag
Övervakning hjälper absolut inget när dom vet vad dom gör.

Tydligen skulle det behövs.
Jo det kan det göra.. Vi vet ju inte vilka typer detta är, än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fy fan. Jag mår faktiskt illa av dessa händelser. Detta är vad man kan kalla för kränkning, maktlöshet och rädsla.

Skrivet av Dreijer:

Kan du förklara det sista?

Jag läste det så här.. att XHI är tjuven. Kanske på grund av föregående inlägg.

Påkommen och känner sig kränkt och maktlös för att man kommit på honom och länkat annonserna, samt rädd att åka dit.

Nu tror jag inte att så är fallet, men utan vidare kontext så kan man läsa lite som man vill..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tydligen skulle det behövs.
Jo det kan det göra.. Vi vet ju inte vilka typer detta är, än..

Ja sure det vore ju bra att ha ett fett bank kassaskåp och lägga in allt i varje dag. Men inte så att företag har detta.
Finns inget som säger att det inte finns någon form av övervakning heller, dom har inte gått ut med information ang inbrottet osv av logiska anledningar. Fanns ju något eftersom dom gav sig iväg rätt fort.
Och en kamera som filmar maskerade män, på ett vanligt inbrott. Inget dom lägger ner resurser på för dom har inte några. Är det grövre brott så.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av DaBone:

Jag läste det så här.. att XHI är tjuven. Kanske på grund av föregående inlägg.

Påkommen och känner sig kränkt och maktlös för att man kommit på honom och länkat annonserna, samt rädd att åka dit.

Nu tror jag inte att så är fallet, men utan vidare kontext så kan man läsa lite som man vill..

Även som jag ser det du skriver med glimten i ögat men:

Det verkar som att väldigt få har varit med om inbrott i hemmet. Det är en ultimat kränkning av ens liv, rotandes i dina kläder, din sambos underkläder. Uppslitandet av dina sängkläder, riva sönder madrasser, äter din mat, göra sina behov.. (ja, du läste rätt)

Många vill flytta efteråt och även efter flytt känner man sig inte trygg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jösses.. hade dom ingen säkerhet alls? vafan det lär ju bli lite svårt göra sig av med engineer samples på cpus osv.. smarta tjuvar NOT! visst rätt mycket värde på det som blev stulet men konstigt som sagt om inga larm eller kameror eller nåt alls?

Vart ifrån har du fått att de skulle ha engineering samples?
Har aldrig hört talas om att man skickar ut engineering samples till "kunder", ibland skickar man ut prototyper till kund som man har nära samarbete för att göra test ihop med kunden.

Möjligt visa att de hade produkter märkta "Demonstrations exemplar-får ej säljas".

Permalänk
Avstängd

@mattoys: Engineering Samples är vanliga inom teknikjournalistik. Inte riktigt så vanligt nu som innan, men processorerna brukar ofta vara det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns spontant som det kommer säljas utomlands. Kanske värt att hålla koll på danska och tyska marknaden? (Nära från Malmö)

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Om ni har något "misstänkt", skicka det direkt ill NH-redaktionen enligt instruktion! Vi vill inte riskera någon onödig häxjakt på oskyldiga. Hoppas ni har förståelse!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Känns spontant som det kommer säljas utomlands. Kanske värt att hålla koll på danska och tyska marknaden? (Nära från Malmö)

Det går nog längre skulle jag tro till länder som skiter i vad det är för typ av produkt, öst staterna eller asien kanske hamnar det snarare..

Permalänk
Medlem

Vissa får detta att låta som om det är värsta Ocean's Eleven gruppen som gjort en stöt och planerat allt i minsta detalj när det är mer troligt att detta är utfört av någon/några mycket längre ner i den kriminella harakirin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det går nog längre skulle jag tro till länder som skiter i vad det är för typ av produkt, öst staterna eller asien kanske hamnar det snarare..

Ja Kina verkar inte otroligt med tanke på bitcoin-farmsen