Skapa PDF formulär med textrutor som ändrar storlek dynamiskt

Permalänk
Rekordmedlem

Skapa PDF formulär med textrutor som ändrar storlek dynamiskt

Jag har tillgång till Acrobat pro XI och skulle vilja åstadkomma ett skrivbart formulär där textrutor dynamisk "sväller/trycker efterföljande innehåll neråt" när rutan blir full, jag vill alltså att all text i inmatningsrutan ska synas utan att man ska behöva scrolla, detta verkar gå att göra med Indesign eller Livecycle ? Men men jag har inga licenser för dem och lär inte få köpa in det heller så jag undrar om det går att lösa via någon fri eller billigare mjukvara som kan köpas för en engångskostnad ?
Är det någon som gjort nått sånt formulär utan att det blivit dyrt med licenser och i så fall hur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är osäker på om det faktiskt går att göra expanderade PDF formulär.

Är det denna effekt du är ute efter?
https://storage.googleapis.com/material-design/publish/materi...

Någon speciell anledning att du vill göra formuläret som en PDF?

Har du prövat Google Forms?
https://www.google.com/forms/about/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hixen:

Hej,

Jag är osäker på om det faktiskt går att göra expanderade PDF formulär.

Är det denna effekt du är ute efter?
https://storage.googleapis.com/material-design/publish/materi...

Någon speciell anledning att du vill göra formuläret som en PDF?

Har du prövat Google Forms?
https://www.google.com/forms/about/

Det ska vara ett "vanligt använt format", fungera offline och det ska inte behövas något program som kostar något och helst ska det inte krävas att nått behöver installeras utöver det som vanligtvis finns i majoriteten av datorer för den som ska fylla i uppgifterna, därav PDF.
Ja nån typ av textruta som kan svälla och även pressa ner efterföljande objekt och inte täcka dem eller att det krävs nån typ av scroll, man ska alltså kunna skriva ut dokumentet och se all info på papperskopian.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska vara ett "vanligt använt format", fungera offline och det ska inte behövas något program som kostar något och helst ska det inte krävas att nått behöver installeras utöver det som vanligtvis finns i majoriteten av datorer för den som ska fylla i uppgifterna, därav PDF.
Ja nån typ av textruta som kan svälla och även pressa ner efterföljande objekt och inte täcka dem eller att det krävs nån typ av scroll, man ska alltså kunna skriva ut dokumentet och se all info på papperskopian.

Ok, jag tror inte man kan göra formulär i pdf-format som puttar ner innehåll medan man fyller på med info.

Man får helt enkelt formge fältet så att de får plats med tillräckligt mycket info. Kan ju vara bra med begränsningar ibland.

De som fyller i formuläret, skall de kunna göra det digitalt och även kunna skriva ut det och fylla i.

Ifyllt formulär, vem får det, dvs. Vart skickas det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hixen:

Ok, jag tror inte man kan göra formulär i pdf-format som puttar ner innehåll medan man fyller på med info.

Man får helt enkelt formge fältet så att de får plats med tillräckligt mycket info. Kan ju vara bra med begränsningar ibland.

De som fyller i formuläret, skall de kunna göra det digitalt och även kunna skriva ut det och fylla i.

Ifyllt formulär, vem får det, dvs. Vart skickas det?

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är att det ska fyllas i och mailas som pdf eller kunna skrivas ut på papper, det är inget som ska hanteras via en webbsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tanken är att det ska fyllas i och mailas som pdf eller kunna skrivas ut på papper, det är inget som ska hanteras via en webbsida.

Ok, då förstår jag.

Googlade lite på Adobe forum och det är som jag misstänker, omöjligt, iaf i de program du försöker göra det i.

Någon kom med tipset på att ändra fontstorleken till auto, då blir visserligen texten mindre och mindre, men den får plats i det angiva utrymmet.

Dock har jag inte testat det.

Själv skapat formulär för både print och webb och aldrig stött på expanderade fält för pdf. Känns mer som en webbsak.

Skickades från m.sweclockers.com