Permalänk
Medlem

Ingen uppkoppling längre

Hej
började dagen idag med att flytta runt routern för att se om jag inte kunde få bättre trådlös uppkoppling i hemmet. Efter en stunds fixade så skulle jag koppla in allt igen men nu fungerar inte internet av någon anledning. Det som händer är att WAN på routern blinkar blått till en början men så fort WLAN 2,4ghz samt 5ghz tänds så går den blå WAN över till att lysa rött istället.
Då testade jag att koppla en nätverkskabel direkt till från Fiberboxen till datorn utan att det blir någon skillnaden (ingen internetanslutning). På Fiberboxen lyser PWR, LAN1 och WAN grönt så där verkar det inte vara något fel. Jag har även kollat med Bahnhof om dom har några störningar på mitt område men så är inte fallet heller.

Jag börjar få slut på idéer så vad kan jag göra nu?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Testat flera kablar? Om ja, testat både WiFi och kabel från routern?

Utan att veta vilken router du har säger inte LED-indikationerna vidare mycket..

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@gorian
Japp har testat med olika kablar.
Routern är en Asus RT-AC66U och Fiberboxen är en Intenno XG6749.

Wifi säger bara att den har kontakt men att internet saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Avstängd

Om du tex endast har en publik ip-adress tilldelad och någon annan enhet är låst till denna kan du behöva avvakta tills leasetiden på denna löper ut/ringa till din ISP och be dom släppa denna.

annars kommer endast enheten med matchande mac-adress ha en internetanslutning.

asusroutrar brukar också gilla att klona mac-adresser från enheter i nätverket som kan orsaka problem så du kan ju logga in i routern och kolla om detta har skett. Men ja om du har wan-länk till fiberconverter och det finns lediga IP-adresser så ska det ju funka om du kopplar datorn direkt i lan1/2 då 3/4 brukar vara konfade för TV.

Permalänk
Rekordmedlem

Har routern nån kontakt alls med inkommande matning på wanporten ?
Har du loggat in i routern och avläst vad den säger om statusen på wanporten och om den är nere, har du provat byta till en kabel som garanterat fungerar för du kan ju ha skadat kabeln när du flyttade runt prylarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då jag testade att reseta routern så kan jag inte logga in på routern eftersom det första steget i wizarden är att connecta mot internet. Så där kommer jag inte så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qwertan:

Då jag testade att reseta routern så kan jag inte logga in på routern eftersom det första steget i wizarden är att connecta mot internet. Så där kommer jag inte så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan nog nå den via dess ipnummer, wizards är mest i vägen.
Vet du inte ipt så kolla vad du har för standard-gateway i datorn, det är routern ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FAQ:

Open a web browser and navigate to your device’s configuration page by typing wireless router’s default IP address (http://192.168.1.1 or http://router.asus.com) into the address bar.

https://www.asus.com/support/FAQ/1005263/

Visa signatur

---