Intel Skylake och Kaby Lake inte kompatibla med Z370-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake och Kaby Lake inte kompatibla med Z370-moderkort

Trots att Intel återanvänder sockel LGA 1151 för Coffee Lake handlar det i praktiken om en plattform utan någon som helst kompatibilitet med Skylake och Kaby Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På de senare åren har verkligen inte gjort uppgraderingsvägen till den roligaste, och det ser inte ut att förändras nu heller. Kortlivade platformar avlöser varandra en efter en.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det gör inget ändå, även om AMD har stöd för nyare cpu's som t.ex. FX-8350 i 790FX chipsetet så brukar de vara extremt buggigt samt att man går miste om flera funktioner men om nu Z370 inte erbjuder några förbättringar blir man ju lack... fördelen med AMD är ju bakåtkompatibiliteten som t.ex. när man kompis moderkort dog och han satt med en x6 1055t så köpte vi bara ett nytt 990FX moderkort och körde vidare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

På de senare åren har verkligen inte gjort uppgraderingsvägen till den roligaste, och det ser inte ut att förändras nu heller. Kortlivade platformar avlöser varandra en efter en.

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Hoppas Ryzen generation 2 kommer att passa på AM4, även om AM4+ kanske snart anländer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett väldigt viktigt skäl till att Coffee Lake/Z370 styrkretsen inte är bakåtkompatibel som ni verkar ha missat att lägga till i artikeln:

Money, money, money
Intel's funny
They are milking YOU

Dold text
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@BrottOchStraff: Jo men det är just det om du har ett moderkort med samma sockel, inga nya funktioner så kunde dom gått lagt till stöd för äldre cpuer.

Hur många gånger har inte ett moderkort dött eller man bytat pga olika orsaker?

Hade ett moderkort som börja krångla med nätverks porten efter ett tag, slängde i ett nätverks kort och så var det bra, sen dog ljud portarna. fick jag skaffa ett USB ljdukort.

var sugen på att skaffa ett annat moderkort vilketj jag också gjorde till min Phenom 965BE som jag hade i den burken då.

satt ett 760 chipset, byta till 970 och fick lite snabbare portar etc.

Sådant är fint.

Detta är ju bara hopplöst... inget är ju gjort med det!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas Ryzen generation 2 kommer att passa på AM4, även om AM4+ kanske snart anländer.

Det har de väl redan sagt att den kommer att göra?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

Det beror dock inte på Intel utan på att marknaden helt stannat av.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Det blev eld i baken på Intel, slänga ut en massa halvfärdiga saker bara för att Ryzen kom. Visst de halvfärdiga är troligen inte kassa, men det känns inte som något system man vill bygga i. Speciellt inte om man förespråkar stabilitet, där man ej vågar testa köa nya oprövade saker. -Ja inte ens Ryzen utan ECC minne är inget man kör kritiska saker på.

Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

Jag håller med om du menar gpudelen. Den interna gpun i 7700K är så snabb så att majoriteten av alla användare ej behöver ha ett snabbare grafikkort de närmsta 5 åren.

Fast det finns många som kör tyngre saker på datorn och sitter man enbart med en 7700K, så är man ytterst begränsad vad man kan köra på sin dator. Det handlar inte om att det går lite segt, utan program kraschar för att windows tror att de har hängt sig.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

CPUn varar ett bra tag; min Nehalem 920 kan fortfarande spela spel utan problem, men moderkortet kanske inte gör det. Nehalem-kortet saknar alla versioner av USB3 till exempel. Snart kommer PCIe 4.0, eller om det blir 5.0 direkt, och så vidare. Och sedan förutsätter ju allt att kortet ens fungerar; ryker en konding på fel ställe till exempel lägger hela datorn av. Om Intel skrotat processorsockeln är du tvingad att byta propp också även om din gamla fortfarande fungerar.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Går det inte så går det inte, men jag tycker nog de kunde ansträngt sig för att få det att fungera. Särskillt som styrkretsen är samma i grunden. Då blir ju resultatet att man i princip får köpa samma moderkort två gånger. Det kan inte vara så kul om man gillar Intel, eftersom många brukar försvara dem med atr man "ändå byter moderkort när man byter processor på grund av ny funktionalitet i nya chipset", som det brukar heta.

Det skall bli intressant att se om någon försöker försvara det här, nu när skillnaden på riktigt är noll och ingenting jämfört med z270.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intel fortsätter att suga ut så mycket som möjligt av sina kunder.
Man får hoppas att de kommer till bättre insikt i takt med att fler och fler väljer AMD.
När min nuvarande Z68/2600 blir för trött är det en 1600X som står på tur.
Det enda pengarna jag lägger på Intel i framtiden blir på deras NICar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

Om du köpte en dyr CPU på en gång ja. Men om du köpt en låst, lägre klockad i5a med ett z-moderkort för att ha lite framtidsuppgraderingsplaner, då är det ju jävligt surt att inte bara kunna byta den mot en ny schysst i7a...

Dessutom, om de ändå inte behåller någon kompabilitet, kunde de då bara inte bytt namn på sockeln? Det här är ju som gjort för felköp
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jag hoppas att pentium samt i3 från Coffee Lake fungerar på Z170/Z270 med bios update, vi får se vad som händer, börjar verka som att Coffee Lake och Ice Lake endast är på LGA 1151 på papper. Verkar ju som att ingenting från skylake/KBL är kompatabelt med något av de nyare, ser inte meningen med att inte bara göra 300 kretsen till en ny LGA 115X plattform för att slippa förvirra konsumenter!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

De borde ha lagt till en pinne i sockeln bara för att ingen ska få för sig att Skylake/Kaby Lake är kompatibla med de nya moderkorten bara för att de passar ihop, och döpt sockeln till 1152 istället. Då hade säkert många felköp kunnat undvikas.

Sedan dessa evinnerliga re-brands. Låt styrkretsen heta vad den faktiskt är - Z270.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och så undrar en del vad intel håller på med. Jo de mjölkar maximalt från varje CPU. Då de får sälja moderkortskretsar till varje cpu de säljer när de gör så här.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Intel fortsätter att suga ut så mycket som möjligt av sina kunder.
Man får hoppas att de kommer till bättre insikt i takt med att fler och fler väljer AMD.
När min nuvarande Z68/2600 blir för trött är det en 1600X som står på tur.
Det enda pengarna jag lägger på Intel i framtiden blir på deras NICar

Om man uppgraderar så sällan som du gör så spelar ju detta ingen roll alls eller hur
En sådan här sak påverkar dom som vill byta cpu betydligt oftare.

Sugen på 8700 själv, men Z370 känns lite meh. Så väntar hellre och ser hur det blir med Z390.
Kommer personligen inte köpa AMD, alltid varit nöjd med Intel så ser ingen direkt mening att byta.

Alla företag kör med fulspel osv på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om du köpte en dyr CPU på en gång ja. Men om du köpt en låst, lägre klockad i5a med ett z-moderkort för att ha lite framtidsuppgraderingsplaner, då är det ju jävligt surt att inte bara kunna byta den mot en ny schysst i7a...

Dessutom, om de ändå inte behåller någon kompabilitet, kunde de då bara inte bytt namn på sockeln? Det här är ju som gjort för felköp
Skickades från m.sweclockers.com

Håller delvis med Du kommer ju fortfarande kunna uppgradera till den bästa i7an som finns till din sockel. Den blir ju inte automatiskt sämre för att det kommit ut en nyare Men hade så klart varit nice att behålla samma moderkort över fler generationer. Men ser det mer som ett lyxproblem.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror på vad man menar med kortlivade. Sitter du på en I7 Skylake eller Kabylake, lär du inte behöva någon uppgradering närmaste 3åren i alla fall. Så säg 5år per CPU totalt, tycker jag är helt klart godkänt (om man köper när den först kommer ut dvs).

Menar mer att man ska kunna utnyttja den CPU man köper idag på nästa plattform likt AM4.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan ju finnas en arkitektur- och teknisk förklaring men Intel är ju Intel så vi lär ju aldrig höra om den annat än en spekulativ paragraf i Ian Cutress's analys av plattformen.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ser inget allvarligt kring det här.

Tycker främst att Coffee Lake är uppgradering får sådana som har åtminstone haft minst en CPU från Sandy Bridge upp till Haswell-Refresh 4790k som uppgradering kan vara värt, men från Skylake och Kaby-Lake ser jag ingen direkt anledning.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Många självutnämnda ingenjörer här inne som bestämt vet att vad Intel eller AMD gör eller inte gör, och varför dom gör det, tsssss. :/

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Lite förvånande att de nya moderkorten inte fungerar med de äldre processorerna.

Ta exempelvis Socket 775 som levde ganska länge.
Hade du en Pentium 4 775 och ett tidigt 775 moderkort så har du troligtvis ett chipset som inte stöder Core 2 Duo och Core 2 Quad.
Men om du däremot köpte ett nytt 775 moderkort kunde du sätta i en gammal Pentium 4 eller Celeron i det nya moderkortet om du ville.

Gjorde faktiskt detta när jag hade en beg P4 775 med 1GB DDR1.
Ville uppgradera till 2GB minne, men eftersom jag inte gillade moderkortet blev det nytt 775 moderkort och 2GB DDR2 istället.
Ett halvår senare så köpte jag en Core 2 Duo processor som fungerade på det nya moderkortet, men som inte hade fungerat på det gamla.

Eller som några har sagt om man har ett moderkort som går sönder och allt annat fungerar.
Eller om nya moderkort kommer med nya/fler funktioner än vad sitt gamla moderkort har.