Oculus Rift knappar in på HTC Vive på Steam

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift knappar in på HTC Vive på Steam

Enligt statistik från Steam har andelen Oculus Rift-användare ökat rekordmycket den senaste månaden på plattformen, något som tros bero på den nyligen genomförda prissänkningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rift gick alltså från 0.14% av steam användarna till 0.19 på en månad, tja inte litet hopp precis.

Det har spekulerats att tag att Oculus har sålt runt 100k enheter i sommar, mestadels baserade den statistiken på spelet The Lab som du får om du när du kopplar ihop vr headsetet med Steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ja rift är ju första VR enheten som ligger i ett skäligt pris. Jag är inte alls förvånad att de säljer bra.

Permalänk
Medlem

Har deras andel ökat med 8 procent eller är deras marknadsandel 8 procentenheter högre? :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Undrar verkligen hur det kommer gå för Oculus när alla "mixed reality" headsets släpps under hösten/början nästa år.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte köpa en igår men avvaktade lite, tänkte att jag ger det någon dag. Idag kostar bundlen 559 istället. Dooooh!

Permalänk

@knge: Jag tror att oculus fortsatt kommer att vara en stark spelare på marknaden.
De förhandstittar jag har kikat på gällande mixed reality-headseten har inte varit övertygande. Dels pga mindre bra komfort och dels pga sämre tracking / handkontroller än konkurrenterna.
Upplösningen må vara bättre på mixed reality-headseten men bildskärmarna är LED vilket ger en undermålig svärta med mera jämfört med oculus / vive.

En annan viktig aspekt är att oculus har en egen plattform med rätt många exklusiva (och bra) spel samt funktioner som asynchronous spacewarp, vilken möjliggör spelande i "90" fps även om grafikkortet enbart mäktar med 45.
Asynchronous spacewarp fungerar t.ex inte med steam-VR som än idag själva inte har något likvärdigt alternativ.
Lägg sedan till möjligheten att köra supersampling och vi har ett headset som kommer kunna hänga med ett bra tag i takt med att grafikkorten blir biffigare.
Supersampling går såklart att göra på andra headsets men min poäng är att det får anses höja livslängden på produkten eftersom grafiken på 1,5 i supersampling troligtvis kommer påminna om 1440x1440p, vilket i sig är i nära taket för vad dagens grafikkort mäktar med.
Här kanske jag är helt ute och cyklar... Kort och gott tror jag oculus är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

Jag hade redan en Vive men till priset av ynka 4400 inkl moms och frakt för den "state of the art teknologi" man fick kändes det bara oemotståndligt. 2 st USB 3 IR kameror, 2 st touch controller (mästerverk), Rift med hörlurar, xbox kontroller. Diverse mjukvaror där framförallt Robo recall + medium är grymt imponerande.

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall ha två VR system till och jag vet heller inte riktigt vilket man vill behålla. Båda har ju sina för och nackdelar, som alla diskuterat här i över ett års tid nu.

Permalänk
Inaktiv

Rifts siffror bör vara betydligt högre. När den var som billigast, ca 4400kr, så var det halva priset mot Vive.

Själv har jag inte fått hwsurvey på säkert ett år så jag räknas inte med i statistiken heller, och jag lär vara långt från ensam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att det ligger nya VR-headset runt hörnet från Oculus och HTC (eller vem som tar över det). Idag är de ju inte så roliga att använda efter att första euforin lagt sig. Svettigt, dåliga displayer, sladdar och dåligt utbud på spel. Sen får man se hur Microsofts satsning på VR tas emot. Man måste nog hamna en bit under 4000 för att få igång en massmarknad.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Man får ju hoppas att det ligger nya VR-headset runt hörnet från Oculus och HTC (eller vem som tar över det). Idag är de ju inte så roliga att använda efter att första euforin lagt sig. Svettigt, dåliga displayer, sladdar och dåligt utbud på spel. Sen får man se hur Microsofts satsning på VR tas emot. Man måste nog hamna en bit under 4000 för att få igång en massmarknad.

Ser helt klart fram mot nästa generation (2019?), men upplever inte alls att euforin lägger sig efter ett tag, och VR-spel och -upplevelser har jag fler än vad jag hinner med att spela! (trådlöst Vive kan du köra redan idag)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duked:

Ser helt klart fram mot nästa generation (2019?), men upplever inte alls att euforin lägger sig efter ett tag, och VR-spel och -upplevelser har jag fler än vad jag hinner med att spela! (trådlöst Vive kan du köra redan idag)

Uppfattningen jag fått är att det nog är 2019 vi kan få se nästa generation, såvida ingen släpper något tidigare eller någon uppstickare kommer in. Och här räknar jag in Microsoft och deras lösning som fått intressanta supporters i hårdvarubranschen. Jag kommer slå till på en ny lösning bara något märkbart bättre kommer och det enda jag direkt saknar med min Rift är bättre skärpa/upplösning och gärna möjlighet att kunna ha den trådlöst.

Mycket hänger ju på mjukvaran och även om det förbättrats något sedan lanseringen av Rift och Vive så saknas AAA-titlarna. Själv gillar jag simulatorer så halva vitsen är att kunna använda min Rift med exempelvis Dirt Rally. Men ser gärna mer förstås.

Permalänk
Medlem

Köpte när den var som billigast, helt klart väldigt nöjd. Jag la till en extra kamera dessutom och då fungerar room scale lika bra som HTC Vive enligt mig. I alla fall på den ytan jag har att tillgå (har hört att Vive ska vara bättre på större yta).

Permalänk

Inte konstigt att dem ökar med tanke på att Iculys är så mycket billigare och alla vill inte lägga ut så mycket pengar på Vd med så lite kompatibla spel

Skickades från m.sweclockers.com