Testpilot: AOC Agon AG322QCX

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG322QCX

Testpiloten Flamso tar sig an AOC AG322QCX, en av de mer välavvägda modellerna på marknaden med en storlek på 32 tum och en upplösning på 2 560 × 1440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna skärm när den släpptes, har varit galet nöjd från dag ett, för priset så är helheten grym.

Utförlig och tydlig recension, och kul att den får den uppmärksamhet den förtjänar : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har också denna skärmen och rekommenderar den starkt.

Enda lilla minuset som jag kommer på är att styrspaken för OSD är onödigt pillrig. "Fjärrkontrollen" funkar bra att styra med så man behöver ju inte använda styrspaken förutom när man ska lägga på och stänga av skärmen, vilket är en utmaning i sig.
Min skärm är iaf löjligt svår att stänga av när den får bild från någon input. Enligt manualen ska man trycka och hålla in styrspaken i ett par sekunder för att stänga av den, men det funkar....tja... 1 av 10 ggr kanske? Och rör man spaken ens en micrometer till någon sida kommer man in i OSD menyn istället. Jag förstår inte varför de har gjort det så jäkla påtigt.

Som tur är funkar det utan problem att stänga av den när den är i standby läge.

Permalänk
Avstängd

Haha, och här är jag beredd på att lägga 2500:- på en fullHD datorskärm i 32" storleken

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

AOC AG322QCX använder Freesync i intervallet 48-144 Hz och om skärmen matas med färre bilder per sekund än 48 dubbleras uppdateringshastigheten.

...

På AOC AG322QCX är det svårt att hålla bildfrekvensen över 48 bilder i sekunden och så fort den går under det märks genast frånvaron av Freesync.

Ytterst förvirrande. Dubbleras uppdateringsfrekvensen eller stängs det av?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jay-C:

Ytterst förvirrande. Dubbleras uppdateringsfrekvensen eller stängs det av?

Lite båda delarna. Rent teoretiskt bör Freesync fortfarande fungera fast med dubbel uppdateringshastighet. Det upplevs däremot som att Freesync stängs av eftersom "flytet" försvinner under 48 FPS.

Trots att det verkar vara bästa varianten av Freesync hittills lider det fortfarande av små problem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

@Flamso: Låter som att det är bättre att satsa på G-Sync för bästa resultat då.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Tack för en bra testpilot! Detta är helt klart en kandidat vid mitt nästa skärminköp nu när jag bestämt mig för 32".

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hur är upplösningen vs storleken för pixeltätheten? 1440p på 32" exakt passande eller för hög eller låg?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jay-C:

@Flamso: Låter som att det är bättre att satsa på G-Sync för bästa resultat då.

Det beror helt klart på vad du är ute efter. G-sync är enbart en fördel vid låg FPS och är egentligen ingenting som hjälper om du bara spelar snabba spel. Spel under 48 FPS är väldigt långsamma trots bra flyt och det fungerar inte så bra i annat än RPGs.

Skrivet av Vangen:

Hur är upplösningen vs storleken för pixeltätheten? 1440p på 32" exakt passande eller för hög eller låg?

Jag tycker det är rätt lagom. Visst kan jag inte sitta extremt nära utan att uppleva att jag "ser" pixlarna men det är också alldeles för nära för praktisk användning. Enda gången det hade varit bättre med högre upplösning är när jag läser text som faktiskt kan bli lite otydligt, beroende på textstorlek. Testa skärmen och se hur det känns för dig är mitt tips!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lite båda delarna. Rent teoretiskt bör Freesync fortfarande fungera fast med dubbel uppdateringshastighet. Det upplevs däremot som att Freesync stängs av eftersom "flytet" försvinner under 48 FPS.

Freesync fungerar inte utanför sitt intervall (i det här fallet lägre än 48 eller högre än 144). Senaste gången jag kollade gällde samma sak för G-sync.

Skrivet av Flamso:

Trots att det verkar vara bästa varianten av Freesync hittills lider det fortfarande av små problem.

Vill man definiera lägst minimum som bäst (med ett inte allt för orimligt högt maximum) så ligger AG352QCX rätt så bra till med intervallet 30-200. Högsta intervallet verkar vara 48-240 på t.ex AG251FZ . Alla intervall går att se här genom att trycka på monitors längst ner och bläddra igenom dem.

Teoretiskt intervall för Freesync var senaste gången jag kollade mellan 9-240hz och den G-sync skärm med högst intervall jag kunde hitta idag var PG258Q med intervall 24-240 (rätta mig om jag har fel). Jag vet inte vad det teoretiska intervallet ligger för G-sync.

Slutsatsen som jag drar av det här är att det skulle vara svårt att säga "Sync X är bättre än sync Y" för det beror väl helt på kvalitén på skärmen?

Sedan är jag lite skeptisk till påståendet:
"På AOC AG322QCX är det svårt att hålla bildfrekvensen över 48 bilder i sekunden..."
Får det att låta som att det är skärmens fel att du inte får 48 FPS i spelet (som drivs av din CPU,GPU,RAM etc.). Känns som GPU:n är normalt flaskhalsen i 1440p och 290X är förmodligen inte det kort man vill ha utan något kraftfullare (t.ex vega eller kanske någon crossfire lösning).

Problemet du syftar på är då att Freesync minimumet var för högt för grafikkortet 290X och alla kort sämre än det, vilket är helt legitim kritik. Å andra sidan så bör man belysa att hårdvaran som kördes kanske inte är det mest optimala för ändamålet 1440p & över 48 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur är upplösningen vs storleken för pixeltätheten? 1440p på 32" exakt passande eller för hög eller låg?

Pixeltätheten är densamma som på 24" med 1080p, om du vill ha något att jämföra med.

Skrivet av Flamso:

Jag tycker det är rätt lagom. Visst kan jag inte sitta extremt nära utan att uppleva att jag "ser" pixlarna men det är också alldeles för nära för praktisk användning. Enda gången det hade varit bättre med högre upplösning är när jag läser text som faktiskt kan bli lite otydligt, beroende på textstorlek. Testa skärmen och se hur det känns för dig är mitt tips!

Hur nära sitter du skärmen, alltså i centimeter från ögonen, och när blir det då extremt nära, rent avståndsmässigt? Tycker du att all textläsning är otydlig eller bara på specifika sidor eller vid vissa situationer?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Vad är pinnen som man kan rotera ut på baksidan av skärmen till för? En hängare för hörlurar eller?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Retro .- Larven: Stämmer bra! Det är också en bokstavlig diskussionsöppnare. Alla som ser pinnen blir otroligt nyfikna och spekulerar i allt från Wifi-antenn till något man hänger upp musmattan för torkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Lite båda delarna. Rent teoretiskt bör Freesync fortfarande fungera fast med dubbel uppdateringshastighet. Det upplevs däremot som att Freesync stängs av eftersom "flytet" försvinner under 48 FPS.

Trots att det verkar vara bästa varianten av Freesync hittills lider det fortfarande av små problem.

Det är inte freesync som dubblerar uppdateringshastigheten, det är AMDs Crimson drivrutiner som gör det "(Low Frame Rate Compensation (LFC)")
https://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-Softw...

Det betyder inge heller att som du skrev,
"Får skärmen 30 bilder per sekund rullar den i 60 Hz, 20 bilder per sekund blir 40 Hz och så vidare."

utan om skärmen kan ge ut 144Hz så blir exempelvis 48 fps x 3 = 144 Hz, eller 20 fps x 7 = 140 Hz, 65 fps x 2 = 110 Hz osv..

Det går lätt att kolla om man har indikator på skärmen som visar uppdateringsfrekvensen live, samt FPS indikator in game.

Har du inte LFC så finns stor chans att du inte alls fått freesync att fungera över huvud taget.

Visa signatur

When the Twilight Eye doth open, so too shall the path to me.
Discourse with me and against that power fight.
When the key that overturns all is possessed, everything shall unfold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Retro .- Larven: Stämmer bra! Det är också en bokstavlig diskussionsöppnare. Alla som ser pinnen blir otroligt nyfikna och spekulerar i allt från Wifi-antenn till något man hänger upp musmattan för torkning.

Ja, när man som Borg tar fram "pinnen" för att visa besökare så blir det onekligen en viss uppståndelse. Har dock aldrig varit med om att någon trott att det var är WiFi antenn men det kanske beror på vem man umgås med

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Verkligen umgänget! Tog mig ett tag att fatta att du inte alls syftade på Borg.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så det är det dom menar med "resistance is futile" alltså