AMD lanserar Ryzen Threadripper 1900X

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen Threadripper 1900X

Med fokus på goda anslutningsmöjligheter till ett konkurrenskraftigt pris sjösätter AMD Ryzen Threadripper 1900X, som gör toppmodellerna 1920X och 1950X sällskap i prestandatoppen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skall bli intressant och se vad denna processor kan ge, borde passa mina behov bra och för en överkomlig peng dessutom

Permalänk
Medlem

Inet har den på sin lista 5799kr för en cpu mm nu blev man sugen PCI-e - lanes 64 godis
ska kolla in efter ett moderkort .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Det enda positiva denna har över 7820X är PCI-E Lanes och förmodligen några hundralappar billigare men annars drar den betydligt mer och har sämre Turbo-läge.

Permalänk

Den stora nyheten är NVMe RAID. Dags att utforska hur snabbt man kan starta 50 program på datorn vid uppstart.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Det enda positiva denna har över 7820X är PCI-E Lanes och förmodligen några hundralappar billigare men annars drar den betydligt mer och har sämre Turbo-läge.

Och fastlödd chipset till värmespridaren, samt fetare låda

Megahertz är väl ganska så oviktigt numera, en Ryzen i 3,9GHZ ligger väl inte långt efter en 7700K i 5GHZ i spel..i programmering eller video-editering så slår väl en Ryzen 1700 standardfrekvens en överklockad 7700K@5GHZ? Om jag minns rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bättre än Intel iaf när det kommer till den minsta modellen ur en high-end serie att den får ändå samma features som dom högre, vilket intel alltid slopat under tidigare år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det enda positiva denna har över 7820X är PCI-E Lanes och förmodligen några hundralappar billigare men annars drar den betydligt mer och har sämre Turbo-läge.

Största anledningen till att 1900X existerar är just för den som behöver många PCI-E lanes till lågt pris, så då uppfyller den sitt ändamål tycker jag. Sedan kanske det inte är något som de flesta behöver, utan lite av en nischad processor. För de flesta räcker de 24 PCI-E lanes man får med en vanlig AM4 Ryzen, eller 28 på 7820X.

Lite märkligt att TDP fortfarande är 180W trots att hälften av kärnorna är avstängda, men samtidigt är TDP inte = strömförbrukning. Vi får vänta på lite recensioner för att se hur mycket ström den drar, och hur mycket CCX latency och NUMA skadar prestandan i t.e.x. spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det enda positiva denna har över 7820X är PCI-E Lanes och förmodligen några hundralappar billigare men annars drar den betydligt mer och har sämre Turbo-läge.

Hur vet du att den drar mer? T.ex. 1800x drar mindre än 7820x så även med lite högre klock och skillnad i plattform så bör den dra mindre.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

1900x är en nyare stepping än 1800x (de kommer garanterat få samma chip så småningom, AMD ska bara sälja de som finns i lager först) men jag skulle inte bli förvånad om det betyder att 1900x är något mer strömsnål. Den är klockad högre, men det kan även vara handplockade chip, den största fördelen som jag ser det är att man har alla chipen under locket, så värmekällorna är utspridda så mycket som möjligt, med rätt kylning borde man kunna få ner tempen bättre, och kunna plocka ut lite högre frekvens ur dem...
Sen är jag lite dum i huvudet, så jag kan helt klart tänka mig att köpa en 1900X, för att ha "möjligheten" att uppgradera till en snabbare CPU i framtiden.
Nu verkar det som om jag ska sitta kvar på min 2500k ett tag till, så det är inte speciellt aktuellt...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"I samma veva passar AMD på att gå ut med att de arbetat på stöd för NVMe RAID, något som plattformen inte hade stöd för vid lansering. Bolaget är inte helt färdiga med att lägga till detta men flaggar för att det tillkommer den 25 september i form av en gratis mjukvaruuppdatering."

Var det inte detta som man var tvungen och ha en USB-dongel till för att få tillgång till på X299? OM ja... Vad ska intel ta sig till nu då?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hur vet du att den drar mer? T.ex. 1800x drar mindre än 7820x så även med lite högre klock och skillnad i plattform så bör den dra mindre.

Det är ju främst i viloläge som Threadripper drar en del mer. Sen påverkar minneshastigheten en hel del också. Minneskontrollerna i båda "modulerna" i Threadripper drar inte oväsentligt om man säger så. Så visst lär 1900x dra en hel del kräm. Men va fan, PCI-E anslutningar för år framåt och fet minnesbandbredd!

Sen lär ju sockeln även funka för threadripper 2.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med 1900X jämfört med 1800X är väl att man måste köpa dyrare moderkort.
Men beroende på vad man bygger ihop för system så behöver inte prisskillnaden på moderkorten göra så mycket på totalpriset för hela systemet.

Förresten, skulle inte Intel släppa Core i9-7920X denna veckan?
Vad hände med den ?

Permalänk
Medlem

Suveränt pris,den här blir en kioskvältare.Mycket bra Amd!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite märkligt att TDP fortfarande är 180W trots att hälften av kärnorna är avstängda, men samtidigt är TDP inte = strömförbrukning. Vi får vänta på lite recensioner för att se hur mycket ström den drar, och hur mycket CCX latency och NUMA skadar prestandan i t.e.x. spel.

Handlar väl om att hela socketen och alla kylare är designade för 180W, så det är slöseri på resurser för AMD att faktiskt försöka ta reda på exakt hur mycket några avstängda kärnor sparar i energi. Därför enklare att bara smälla på med 180W TDP då det inte gör nån skillnad ändå.

Hade det funnits en hel massa CPUer som många köper som drar mindre ström, så att kylartillverkarna tycker det är värt att designa en ny uppsättning mindre kylare till dem, ja då är det kanske värt att skapa en ny kategori CPUer med lägre TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

1900x är en nyare stepping än 1800x (de kommer garanterat få samma chip så småningom, AMD ska bara sälja de som finns i lager först) men jag skulle inte bli förvånad om det betyder att 1900x är något mer strömsnål. Den är klockad högre, men det kan även vara handplockade chip, den största fördelen som jag ser det är att man har alla chipen under locket, så värmekällorna är utspridda så mycket som möjligt, med rätt kylning borde man kunna få ner tempen bättre, och kunna plocka ut lite högre frekvens ur dem...
Sen är jag lite dum i huvudet, så jag kan helt klart tänka mig att köpa en 1900X, för att ha "möjligheten" att uppgradera till en snabbare CPU i framtiden.
Nu verkar det som om jag ska sitta kvar på min 2500k ett tag till, så det är inte speciellt aktuellt...

1900X har en massa mer hårdvara än 1800X. Samma antal kärnor, men dubbelt upp på precis allt annat. Så jag tvivlar på att 1900X nånsin kommer bli mer strömsnål än 1800X.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Handlar väl om att hela socketen och alla kylare är designade för 180W, så det är slöseri på resurser för AMD att faktiskt försöka ta reda på exakt hur mycket några avstängda kärnor sparar i energi. Därför enklare att bara smälla på med 180W TDP då det inte gör nån skillnad ändå.

Hade det funnits en hel massa CPUer som många köper som drar mindre ström, så att kylartillverkarna tycker det är värt att designa en ny uppsättning mindre kylare till dem, ja då är det kanske värt att skapa en ny kategori CPUer med lägre TDP.

Jo jag skulle tro på något liknande, och att den faktiska strömförbrukningen är betydligt lägre än 1920/50X. Sedan skadar det ju inte att ha lite extra kylningskapacitet så att XFR/boost kan fungera så ofta som möjligt.
Dock är det inte så smart marknadsföring eftersom många tror att TDP är det samma som strömförbrukning, och drar slutsatsen att 1900X drar mycket mer än 7820X.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

1900X har en massa mer hårdvara än 1800X. Samma antal kärnor, men dubbelt upp på precis allt annat. Så jag tvivlar på att 1900X nånsin kommer bli mer strömsnål än 1800X.

Fast det var nu inte vad jag skrev. Läs igen? Det jag skriver är att det är en mer optimerad version som troligtvis drar något mindre än den tidigare, och att det förhoppningsvis ger oss möjlighet att klocka högre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.