Strategi vid nyinköp: Överklocka eller ej?

Permalänk
Medlem

Strategi vid nyinköp: Överklocka eller ej?

Vilken strategi är egentligen smartast, fördelar, nackdelar etc, vad tycker ni?

Överklock setup:
Dyrare moderkort
Dyrare minnen
Dyrare kylning
Eventuellt dyrare nätagg
Dock kanske en något billigare cpu

Fördel: Roligt om man är intresserad, bra speed om man vet vad man gör.

Ej överklock :
Billigare moderkort
Billigare "standard" minne
Billigare "standard" kylning
Eventuellt ett något billigare nätagg än ett system byggt för att överklocka
Dock en snabbare/dyrare cpu än alternativet ovan

Fördel: Setupen är snabb från början, överklockning behövs ej. Ofta ett tystare och stabilare system än ett överklockat system?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur menar du att ej överklock skulle vara en dyrare CPU från början? Tänker du Ryzen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur menar du att ej överklock skulle vara en dyrare CPU från början? Tänker du Ryzen nu?

Vilket som blir dyrast totalt för respektive setup varierar så klart beroende på vilka delar man väljer. Men jag tror att ett system byggt för överklockning totalt oftast blir dyrare även om man från början väljer en långsammare cpu jämfört med.setupen där man inte överklockar?

Vet man med sig att man inte vill överklocka men ändå vill ha riktigt bra speed kan det ju vara vettigt att välja en snabbare cpu från början för att därigenom nå ungefär motsvarande prestanda som man skulle fått med ett överklockat system?

Min teori är egentligen att system byggda för överklockning oftast blir totalt dyrare än system ej byggda för överklockning även om man väljer en långsammare cpu.

Jag velar själv lite om jag ska gå på lite billigare delar men med en snabb cpu från början jämfört med alternativet en långsammare cpu men ett system byggt för att överklocka med, därför jag har.dessa funderingar om totalekonomin.

Permalänk
Hedersmedlem

@makatech: Du svarar bara på hälften av mitt inlägg vilket jag tycker är lite jobbigt eftersom tänket just nu är olika när det gäller Intel och AMD. Ja, det stämmer att en dator tänkt för överklockning förmodligen blir några hundralappar dyrare i inköp. Är det Ryzen du tittar på kommer en del av denna kostnad att balanseras av att du kan välja en processor som från början är billigare. Inte så om det gäller Intel, där K-processorn även den är dyrare än "vanliga" alternativen. Å andra sidan tycker inte jag det finns någon mening att köpa ex 7700 över 7700K även om du inte bryr dig om överklockning. 7700K har 16% högre klockhastighet från början och är värd mycket mer om du senare vill sälja den begagnad. Det som tillkommer är kostnaden för en billig kylare vilket å andra sidan är en bra investering ändå om du vill ha en tystare dator.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Jag jämför ej AMD mot Intel i mitt inlägg, det var ej syftet, utan det är mera generellt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

@Andreaz1:

Jag jämför ej AMD mot Intel i mitt inlägg, det var ej syftet, utan det är mera generellt.

Okej, då känns tråden lite malplacerad under "köpråd". Du måste ändå jämföra AMD mot Intel eftersom de ser olika ut.

Skrivet av makatech:

Överklock setup:
Dyrare moderkort
Dyrare minnen
Dyrare kylning
Eventuellt dyrare nätagg
Dock kanske en något billigare cpu

Moderkort: Ja det stämmer att kort för överklockning är dyrare, dock skiljer det vad jag vet mindre för AMD än för Intel då AMD är mer öppna för överklockning.

Minnen: Nja, tittar man på 16GB DDR4 kan det skilja någon hundralapp mellan 2133MHz och 3000MHz just nu när marknaden för just minnen är väldigt ansträngd. Priserna kan skilja från dag till dag och minnen är dessutom något som hamnar på rea eller kampanj väldigt ofta.

Kylning: Ja och nej. Intel ja, de skickar inte med kylare till sina K- eller X-processorer så där tillkommer den kostnaden. AMD ja om du är ute efter extrem överklockning. Annars skickar de med kylare till sina icke X-processorer som faktiskt klarar en hel del vad jag har sett.

Nätagg: Nej. Överklockning kommer inte göra så mycket att du behöver gå upp en "storlek" på nätagg. Så nära marginalerna bör du inte ligga alls.

CPU: Intel: K- och X-processorer är dyrare. AMD: deras processorer utan X är billigare och klarar i stort sett alltid att klockas högre manuellt än sina X-syskon så där kan du faktiskt spara pengar.

Permalänk
Inaktiv

Om man drar dina förslag till sin yttersta spets, så får man i båda fallen en instabil opålitlig dator som visserligen ger mycket pengar per prestanda.

Nu är det få som just drar resonemanget till den yttersta spetsen utan inte köper den absolut billigaste nätdelen, moderkortet och ramminne som de hittar, fast ej gör något vettigt med datorn och kör i originalklock.
Och kostnaden då vid överklockning handlar i de flestas fall om kylning, även om nu moderkortet kan vara dyrare. Men även om man ej ska klocka vill man ha en bra kylning för att den ska vara tyst. Förr i tiden för överklockare fanns det extrema kullagrade kyllösningar som låt som en jetplan håller på att starta, dessa är dock mer eller mindre borta på konsumentsidan.
Så idag är ofta en kyllösning för överklockare samma kyllösning som de som vill ha en tyst dator använder, med undantaget de mer extrema kraven.

Om vi tar 7700K så har många en runt 800kr kyllösning till denna vid orginalklock. När den blir så varm som den blir vid originalklock, så får det till extraordinära ursäkter till att marginellt öka dens prestanda och göra den varmare och mer opålitlig. -Där den vanligaste ursäkten är, jag gör ändå inget vettigt på datorn och denna prestandaökning höjer min rank i olika benchmark program.

Så mitt påstående är att den tiden då man som vanlig person kunde tjäna något på överklockning är förbi, även om det finns undantag och detta beror på att tillverkarna själva egentligen kör produkterna i högre frekvenser som orginalklock än vad de borde vara.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar, ja, det kanske är så (åtminstone generellt) att inte överklockare längre väljer avsevärt dyrare komponenter än de som inte överklockar och i så fall spricker mitt resonemang jag hade i mitt första inlägg totalt.

Sedan menade jag väl inte att så de som inte siktar på att överklocka därför skulle välja skräpkomponenter, däremot mera basic/standard...

Tex moderkort för ca 1000
Psu för ca 700-800
16GB minne för ca 1200

etc, mera basic prylar

Johan86c@: OT, du har både en i7700 samt en Ryzen 1800X?

Hur upplever du skillnaderna hittills?

I7700 oftast snabbare i spel men Ryzen 1800X när det gäller mycket annat (dvs en bättre allround cpu)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Intressanta svar, ja, det kanske är så (åtminstone generellt) att inte överklockare längre väljer avsevärt dyrare komponenter än de som inte överklockar och i så fall spricker mitt resonemang jag hade i mitt första inlägg totalt.

Sedan menade jag väl inte att så de som inte siktar på att överklocka därför skulle välja skräpkomponenter, däremot mera basic/standard...

Tex moderkort för ca 1000
Psu för ca 700-800
16GB minne för ca 1200

Moderkort för 1000kr om man köper den "bästa cpun" till sockeln ser jag ofta som för billig.. - Man brukar få vad man betalar för, köper man en processor som slukar ström och blir rejält varm, snåla då ej in på moderkort.
Men annars, de vanliga överklockare och vanliga användare köper är ofta samma hårdvara som du sa..
Att köpa ett moderkort för 5000kr till 1151-handlar inte om att få ut maximal prestanda per krona utan att uppfylla andra behov.

Skrivet av makatech:

Johan86c@: OT, du har både en i7700 samt en Ryzen 1800X?

Hur upplever du skillnaderna hittills?

I7700 oftast snabbare i spel men Ryzen 1800X när det gäller mycket annat (dvs en bättre allround cpu)?

Jag kör 2 helt olika system på dem och använder de helt olika, Ryzen är det som kör allt lullull och 7700K är den som driver det jag jobbar med nu. Spel har inte funnits i mina datorer sedan typ 2005.
I vilket fall så anser jag 7700K är bra för mindre saker, den var lite klenare än vad jag hade hoppas i cad då 4 kärnor är på tok för lite. Nu kommer det en 6 kärnig, men då måste jag byta moderkort så det blir inget byte.

Men Ryzen oj vad mycket den driver, den går typ med 80% belastningen dygnet runt på alla kärnor och är då allmänt seg att göra något på. 7700K hade å andra sidan inte orkat drivit det så.. Se min Ryzen som en lastbil, visst inte den snabbaste, men en porsche bil med 18tons släp accelererar hellre inte så bra.