Väger pris och prestanda upp för extra storlek och vikt?

Permalänk
Medlem

Väger pris och prestanda upp för extra storlek och vikt?

Så jag är i valet och kvalet av att köpa en laptop, huvudsyftet är att ha ett alternativ till min stationära då jag är på resande fot och vill t.ex. redigera film i Premiere Pro, anteckna på föreläsningar eller dra igång en gaming session utan att behöva sänka inställningarna till Low. Är inte ute efter en gaming laptop, tycker inte om deras utseende eller extra vikten som tillkommer.

De två datorer jag har hittat och som jag tror är tillräckliga är 2 stycken hp.

HP Pavilion 14" är en laptop som är intryck i ett 13,3" chassi för 7191:- under Crazy Week
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BS57EA...
Liten och smidig att bära runt på, men prestandan är någorlunda sämre. Behöver förmodligen byta Premiere Pro mot alternativt program.

HP Pavilion 15,6", hittade en rabattkod som gäller fram till 22 augusti som ger 3000:- rabatt, pris 7990:-
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR77EA...
Bättre prestanda, i7 dual core borde väl ändå fungera även om det inte är optimalt med dual för redigering. Nvidia kort. Dock någorlunda större och tyngre.

Har ingen bra referenspunkt på hur mycket större och otympligare en 15,6" är jämfört med 13,3". Är det värt att offra en del av mobiliteten för extra kraften?

Om ni har andra förslag i samma prisklass så tar jag gärna emot dem

Permalänk
Medlem

Vad spelar du om du tänker att ett 940mx räcker till mer än low-inställningar?

13.3 upplever jag är någon slags sweetspot om du ska ha med dig datorn, 15 är ofta lite för stort.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Med båda dem behöver du sätta grafiken till low för att det ska vara spelbart oavsett spel.