Origin har börjat spionera på allvar - Så här gör du för att slippa

Permalänk

Origin har börjat spionera på allvar - Så här gör du för att slippa

För ett tag sedan (~1 år sedan) började Origin, Ea's steamliknande spellservice installera två services. Ea hävdar att dessa är till för att underlätta start och hantering av spel, men då jag inte har haft några problem sedan jag stängde av dem så tänkte jag dela med mig hur man gör för att göra detta. En service är ett program som alltid körs i bakgrunden. Du kan se att dessa körs om du skriver "services.msc" i run/cmd.exe och letar "Origin Web Helper Service" samt "Origin Client Service". Jag har ett script som stänger av och "disablar" bägge dessa services vid boot så döm om min förvåning när ett av dessa försökte ringa hem genom att göra ett kontaktförsök via internet.

Så innan du går vidare, blockera dessa två program i din brandvägg. När origin uppdateras (Vilket de har börjat göra ofta av någon anledning sedan dessa två services har införts) så kommer dessa services installeras om och sättas in att köra automatiskt vid uppstart av maskinen.

Man kan göra en .bat-fil som kan köras vid boot, när Origin ska startas och/eller när du startar din Webbläsare när du startar battlelog. Man gör en batch fil genom att göra en textfil som körs när den dubbelklickas. Om du skapar en sådan fil i windows, genom att döpa den till t.ex "Killorigin.bat" så kommer windows automatiskt döpa den till "Killorigin.bat.txt". Du måste gå in i Utforskaren och stänga av "Hide extensions for known file types". https://www.sevenforums.com/tutorials/10570-file-extensions-h.... Sedan är det bara att göra en text fil genom att högerklicka någonstans

Så här ser min .bat-fil ut när jag startar Chromium:

start /b C:\Progs\chrlauncher-32\bin\chrome.exe --disable-gpu

net stop "Origin Web Helper Service"
sc stop "Origin Web Helper Service"
sc config "Origin Web Helper Service" start= disabled
sc delete "Origin Web Helper Service"

net stop "Origin Client Service"
sc stop "Origin Client Service"
sc config "Origin Client Service" start= disabled
sc delete"Origin Client Service"

Så här ser den ut när jag startar Origin:

sc start PnkBstrA
sc start PnkBstrb

start /min C:\Progs\Origin\origin.exe

timeout /t 5

net stop "Origin Web Helper Service"
sc stop "Origin Web Helper Service"
sc config "Origin Web Helper Service" start= disabled
sc delete "Origin Web Helper Service"

net stop "Origin Client Service"
sc stop "Origin Client Service"
sc config "Origin Client Service" start= disabled
sc delete"Origin Client Service"

Och så här ser den ut vid boot (exakt likadan :):

net stop "Origin Web Helper Service"
sc stop "Origin Web Helper Service"
sc config "Origin Web Helper Service" start= disabled
sc delete "Origin Web Helper Service"

net stop "Origin Client Service"
sc stop "Origin Client Service"
sc config "Origin Client Service" start= disabled
sc delete"Origin Client Service"

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Varför köra samma skript kommando tre gånger om du har en bat skript till det?
Gå det inte bara att göra en loop om det är så att det behövs?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Finns antagligen samma sak i Steam, Spotify, Chrome, UPlay, Skype, Discord osv också, kommer inte ifrån det. Jag är dock förvånad att t ex Steam inte gör mer med sin data om användarna. De vet ju exakt när du köpt ett spel, hur lång tid det tog att ladda hem, vad för slags dator du har, hur mycket du spelar, när du spelar, med vem du spelar osv. Borde vara ganska värdefull data för reklam företag. :S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen