Plugga logistik på universitet - hur ser framtiden ut för den branschen?

Permalänk
Medlem

Plugga logistik på universitet - hur ser framtiden ut för den branschen?

Hej alla

Behöver lite råd och tips. Jag har kommit in på magisterprogram inom logistik nu till hösten och undrar hur framtiden ser ut för den branschen. I grunden så har jag en ekonomie kandidatexamen från ett välrenommerad universitet och tänkt kombinera detta med logistik på avancerad nivå. Jag har gått runt och funderat de senaste två månaderna om det är värt att ta denna magister och vad man eventuellt kan syssla med i framtiden. Det som intresserar mig är framförallt supply chain management men det är inget jag brinner för, jag vill ha ett välbetalt jobb på ett stort globalt företag. Ni som har läst logistik på högskola/universitet, vad gör ni idag och hur tror ni möjligheterna att få arbete inom den branschen inom de kommande åren?

mvh

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Nu jobbar inte jag per se med logistik, men jag jobbar nära både vår inköpsavdelning, vårt lager och vår skeppningsavdelning. Och jag skulle väl säga att kunskap om logistik kommer ju alltid behövas, oavsett bransch, både nationellt och globalt.

Du har så många aspekter som berörs där man kan behöva logistiker: själva skeppningen både in och ut, upphandling med speditörer, standarder och villkor som man kommer överens om och ska leva upp till (typ Orgalime och Incoterms), lagerhantering osv. Så länge det finns fysiska prylar i spel så kommer man inte runt att de måste hanteras logistiskt, både för inköp, internt inom företag och för försäljning, och med vårt globala samhälle kan jag säga att det skickas oerhört mycket prylar runtom i världen.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Just logistik kan ju bli extra intressant nu med den kommande automatationen av t ex självkörande fordon.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att logistik kan vara en bra framtidsbransch då mer och mer ska beställas på nätet och via onlineshoppar runt om i världen. Våra centrum med affärer kommer snart att dö ut och allt bara ligga i stora lager och skickas ut från dessa.

Du kommer garanterat att ha jobb efter en sån utbildning.

Jag jobbar inte inom logistik men som säljare och vet hur viktigt det är med logistik så mina kunder får varor i rätt tid och på rätt plats. Gärna om det hade gått att få igår så hade mina kunder blivit väldigt glada.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Logistik är ett väldigt brett område. Jag läste Samhällets logisitk vid LiTH (kandidat) och började sen som trainee på ett affärssystembolag, bytte till ett företag som levererar lösningar inom Purchase-to-Pay och är sedan några månader ansvarig för Purchase-to-Pay på ett företag med 5000+ anställda. Jag tog min kandidatexamen för 6 år sen.

Jag tycker absolut att du ska läsa logistik och få till lite systemvana och projektledningsvana. Framtiden kommer innebär ökad automatisering oavsett område och har du läst ekonomi kommer du garanterat komma i kontakt med P2P. Då har du stor fördel över andra om du har läst lite SCM och har bra förståelse för system.

Fråga på, läst logistik är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Vad är det för utbildning och var?

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla era svar, det verkar som att logistikbranschen har en väldigt ljus framtid. Nu måste jag övertyga mig själv att plugga ännu ett år (tufft efter ha avslutat en kandidatexamen i Juni och vill ut och jobba! ) Har dock svårt att få relevant jobb då jag saknar praktisk erfarenhet inom ekonomi (jobbar för närvarande med något som inte har med ekonomi att göra öht)

Skrivet av spinky_winky:

Logistik är ett väldigt brett område. Jag läste Samhällets logisitk vid LiTH (kandidat) och började sen som trainee på ett affärssystembolag, bytte till ett företag som levererar lösningar inom Purchase-to-Pay och är sedan några månader ansvarig för Purchase-to-Pay på ett företag med 5000+ anställda. Jag tog min kandidatexamen för 6 år sen.

Jag tycker absolut att du ska läsa logistik och få till lite systemvana och projektledningsvana. Framtiden kommer innebär ökad automatisering oavsett område och har du läst ekonomi kommer du garanterat komma i kontakt med P2P. Då har du stor fördel över andra om du har läst lite SCM och har bra förståelse för system.

Fråga på, läst logistik är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Vad är det för utbildning och var?

Det är KTHs magisterprogram tillämpad logistik 60hp https://www.kth.se/utbildning/master-magisterutbildning/tilla...

Har aldrig stött på logistik under min utbildning (förutom operation management där jag fick läsa lite om Supply chain) så jag sökte in till programmet hos KTH på vinst eller förlust då jag tänkte plugga under tiden jag söker relevant ekonomijobb.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

@underwatch:

Programmet ser vettigt ut, är ju mer inriktat på klassisk logistik, (produktion, distribution osv) men i och med att man hämtar mycket inspiration därifrån när man vill effektivisera (exempelvis LEAN) så kan du säker ha nytta av detta framöver. Bra att det innehåller en systemkurs också.

Sen får du nog vara beredd på att det tar några år att få ett välbetalt jobb på ett stort globalt företag.

Ekonomer finns det gott om så det är nog bra utmärka sig på något sätt.

Vad är ett relevant ekonomijobb? Vad gör du nu?