Pcie kabel till grafikkort

Permalänk
Medlem

Slutord från mig. Jag står fast vid mitt råd, men vill tydliggöra att generellt är adaptrar något som absolut bör undvikas om man inte vet vad man håller på med. Men nu har ju TS bett om hjälp och tydligt förklarat situationen, och det går att konstatera att det i detta fall inte är några problem.

Men jag tycker att TS ska läsa dokumentationen till grafikkortet, för jag tror att man inte behöver koppla sladdar till kontakterna fullt ut. En 8-pinnars och en 6-pinnarskontakt på det kortet är en bit för mycket, så jag misstänker att de är där för kompatibilitetens skull. Alltså för de som inte har en 8-pinnarskontakt så kan man istället använda 2 stycken 6-pinnarskontakter, vilket ger samma mängd ström (8-pin ger 150W, 6-pin ger 75W). Grafikkortet drar som sagt högst 170W, och då 75W ges över själva PCIe-facket så ger det 95W kvar som behöver levereras via sladdar, och då räcker det med en 8-pin eller 2st 6-pin. Möjligen förlorar man möjligheten till extrem överklockning, men för normal användning inklusive lätt överklockning räcker det mer än väl.

Jag hade utan manual provat starta grafikkortet med "bara" en 8-pin PCIe-kabel. Funkar det inte så startar den helt enkelt inte, grafikkort känner av om de får rätt mängd ström som krävs. Inget kan gå sönder.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

I specifikationen på Sapphires websida om just Nitro+ kan man läsa
"1 x 8-pin + 1 x 6-pin (optional) AUX Power Connector"

http://sapphirenitro.sapphiretech.com/en/570-4.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

I specifikationen på Sapphires websida om just Nitro+ kan man läsa
"1 x 8-pin + 1 x 6-pin (optional) AUX Power Connector"

http://sapphirenitro.sapphiretech.com/en/570-4.html

Jamen se där! Då är ju saken klar! @sjosa du behöver inte köpa någonting, det är bara att koppla in det du har och köra För du har väl den modulära kabeln som behövs? Eller är den bortslarvad?

PS. Ibland är det bra att läsa manualen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Slutord från mig. Jag står fast vid mitt råd, men vill tydliggöra att generellt är adaptrar något som absolut bör undvikas om man inte vet vad man håller på med. Men nu har ju TS bett om hjälp och tydligt förklarat situationen, och det går att konstatera att det i detta fall inte är några problem.

Men jag tycker att TS ska läsa dokumentationen till grafikkortet, för jag tror att man inte behöver koppla sladdar till kontakterna fullt ut. En 8-pinnars och en 6-pinnarskontakt på det kortet är en bit för mycket, så jag misstänker att de är där för kompatibilitetens skull. Alltså för de som inte har en 8-pinnarskontakt så kan man istället använda 2 stycken 6-pinnarskontakter, vilket ger samma mängd ström (8-pin ger 150W, 6-pin ger 75W). Grafikkortet drar som sagt högst 170W, och då 75W ges över själva PCIe-facket så ger det 95W kvar som behöver levereras via sladdar, och då räcker det med en 8-pin eller 2st 6-pin. Möjligen förlorar man möjligheten till extrem överklockning, men för normal användning inklusive lätt överklockning räcker det mer än väl.

Jag hade utan manual provat starta grafikkortet med "bara" en 8-pin PCIe-kabel. Funkar det inte så startar den helt enkelt inte, grafikkort känner av om de får rätt mängd ström som krävs. Inget kan gå sönder.

Jag har 2x8 på mitt grafikkort och efter att jag hade ur kortet en gång hade jag missat att trycka in ena kontakten riktigt, jag fick felmeddelande innan windows ens bootade upp. Det är kanske något bios känner av så man ska slippa felsöka varför kortet (möjligtvis) underpresterar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@sjosa:
Köp denna... den kan du använda till nästa bygge också. Den är på REA så passa på nu.
https://www.inet.se/produkt/6902158/be-quiet-pure-power-10-60...

obs: Ett tips bara!

800kr för ett silver certifierat semi-modulärt icke semi-passivt nätagg? Nej tack.

Permalänk
Medlem

@backlulund: Jamen vad bra tack!

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Han som byggde datorn letar efter sladden, haha. Tack för hälpen

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Skulle verkligen inte rekomendera adaptrar till PCI-E.

Dessa är kända att orsaka bränder. Dom är för dåligt kontakterade och minsta glapp kan orsaka skador.

Permalänk
Medlem

@boibo: har hittat kabeln som följde med nätagget så det bör väl funka bra då?

Permalänk
Medlem

@sjosa: Jag har en Tagan bz 800 watt med 1 6 pin, har satt på adaptrar på molex kablarna så jag fick en 6 pin till, finns så man kan få 8 pin med, Ser ingen anledning att köpa ny nätdel om nätdelen klarar det.
Min nätdel har jag inte alla kablar till men skulle vara fler gpu kablar.
Kör sli med den dock " 560ti448 sli

Edit kör den 800wattarn till en phenom 965.

La till extra