Permalänk
Medlem

Svart skärm med vitt streck vid start

Jag har sprungit på ett märkligt problem: när jag startar datorn skickas jag direkt till en svart skärm med ett litet horisontellt streck i övre vänsta hörnet. Jag får inte chansen att gå till UEFI, kan inte komma åt advanced startup, tangentbord och mus lyser inte upp, men datorn verkar gå som den ska i övrigt. Har fungerat felfritt sedan jag byggde den för snart två år sedan, och det har gått ett par månader sedan jag ändrade något. Någon som har en aning om vad det kan vara? Jag har provat det mesta när det gäller enklare åtgärder såsom omstart, dra ur och sätta i sladdar, etc. Jag har även startat den utan hårddiskarna ikopplade eller med bara en, samma resultat. Tack på förhand!

Specs ifall det hjälper:
Windows 10 64
i7 4790k
ASUS Z97-P
Corsair Vengeance Pro 8GB
GTX 1080ti FE
Samsung 850 EVO
Toshiba 1TB HDD

Tillägg: har nu upptäckt att jag kan få den att starta pålitligt genom att slå av strömbrytaren på nätaggregatet ett tag och sedan starta upp allt igen... Några tankar?

Permalänk
Medlem

Hittade du någon lösning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Prexys: Korta svaret är nej, men det löste sig självt.

Det lite längre svaret är att det är det mest inkonsekventa och obegripliga problem jag någonsin hört talas om. Efter många turer lät jag Alina Systems felsöka den, för dem fungerade den felfritt. När jag kopplade in den i min brors skärm/tangentbord/mus fungerade den felfritt. För mig fortsatte det dock krångla tills jag i somras bytte chassi och vissa delar av kylningen; då började det fungera som det ska och har fortsatt så. Ur mitt lekmannaperspektiv kan jag inte så några gemensamma nämnare i de fall då den inte fungerat jämfört med när den fungerat...