Behöver hjälp med dator uppgraderings råd.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med dator uppgraderings råd.

Mitt mål är att få en snyggare, tystare och mindre dammig dator som förhoppningsvis ger lite fler frames än tidigare. Men jag vill också att det ska vara kost effektivt, antingen bra frames/kr eller ljud&renlighet/kr eller någon bra mix. Datorn används nästan bara för spel and i andra hand film.

Nuvarande build från början av 2013 (grafik kortet från 2016 och SSD's samt den trasiga hårddisken från 2015):
Case: Chieftec Dragon CH-07-B-B
Power supply: Chieftec Nitro 2 85+ 1200W (150x140x86mm)
Moderboard: Asus Maximus V Formula (305x257mm)
RAM: Kingston Hyper X 4x4GB
CPU: Intel Core i7-3770K
GPU: Geforce GTX 980 Ti Gigabyte G1 Gaming
Storage1: Samsung SSD 850 PRO 256GB
Storage2: Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB

Som driver en Acer XB270HU 2560x1440 144hz Gsync skärm (samt JVC 1080p 60hz 40'' tv for filmer/ videor)

Tittade efter liquid cooling, eftersom det är första gången verkade en av kit:en lättast (om det är billigare att köpa delar för sig tar jag gärna förslag) Vill ju kunna överklocka 980Ti:n men kanske behöver ett ännu större kylningspaket än L120 eller S240 då?

Vad jag tittat på:
Waterblock: EK-FC980 GTX TiWF3 Kommer den att bli svår att hitta nu när 10 serien finns?
Custom loop1: EK-Kit L120 (för liten för både GPU och CPU loop? Det nuvarande chassit har nog bara en 120mm slot öpen tror jag)
Custom loop2: EK-Kit S240
Custom loop3: EK-Kit L360 Resten verkar vara mycket dyrare, ända skillnaden jag ser är en större pump/ reservoir, gör det så stor skillnad för skylningen att en 240 med större pump kan vara bättre än en 360?
Har hört att backplaten bara ser fin ut i de flesta fall och inte hittat en matchande i Sverige, 400kr från EKWBs egna sida för lite slickare look känns onödigt. Kan också köpa delar från andra EU länder om det gör priset bättre.

Om nytt chassi vill jag ha ruta och plats för radiator samt resten av mina delar, så klart vill jag ha så mycket ''bang for the buck'' som möjligt.

Tittade på:
Case1: Fractal Design Meshify C (verkar som mitt moderkort kanske är för stort)
Case2: Corsair Carbide 400C

Saken är den att jag troligen kan köpa ett begagnat likadant kort som mitt för ungefär 3650kr vilket kan ge 25% mer frames i 1440p som jag uppfattar det, så letar efter mer för pengarna än det ger genom kylning, temperatur (ökar livstid något?), ljudnivå, renlighet och hur fint det ser ut även om det inte prioriteras. Om det är möjligt för bättre priser på sådana här produkter under cyber-monday, black friday eller mellandags rean väntar jag gärna på det.

Letar också möjligen efter en billig back-up hård disk då min Seagate Constellation 3000GB dog efter bara 2 år.

Vad rekommenderas?

Moderkorts mått då t.ex Phanteks Enthoo EVOLVE stöder moderkort under 264mm bredd men inte full E-ATX