Nintendo stäms av Gamevice – uppges ha stulit idén till Switch

Permalänk
Medlem

Någon borde istället lägga krutet på Bergsala och deras skurkerier.
- Ni betalda EU-politiker som vi betalar dyra pengar för, vad gör ni? Varför är ni så dåliga?
SNES-classic är på ingående, och Bergsala höjer priset till det DUBBLA för alla Svenskar jämfört med resten av Europa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Någon borde istället lägga krutet på Bergsala och deras skurkerier.
- Ni betalda EU-politiker som vi betalar dyra pengar för, vad gör ni? Varför är ni så dåliga?
SNES-classic är på ingående, och Bergsala höjer priset till det DUBBLA för alla Svenskar jämfört med resten av Europa.

Fortfarande butikerna som sätter priserna. Men helt klart bör det utredas ifall felaktigeter också sker.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon5930:

Fortfarande butikerna som sätter priserna. Men helt klart bör det utredas ifall felaktigeter också sker.

Det är ett fullständigt monopol där Bergsala sätter priserna för butikerna, ser till att dessa hålls på samma nivå och styr importkvoter. Om en butik sätter egna priser blir det också sista gången en Nintendo-produkt finns på lagerhyllan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Det är ett fullständigt monopol där Bergsala sätter priserna för butikerna, ser till att dessa hålls på samma nivå och styr importkvoter. Om en butik sätter egna priser blir det också sista gången en Nintendo-produkt finns på lagerhyllan.

Och detta har du någon vettig källa för också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det här är nog första gången jag faktiskt kan hålla med om att produkterna har vissa likheter. Det första jag tänker på när jag ser den är en Switch i alla fall.

https://afterpad.com/wp-content/uploads/2015/07/Gamevice-Sonic.jpg

Sen hur patentet är formulerat och om det ens går att fälla någon för en sådan sak låter jag vara osagt.

Det där är ju inte wikipad.
Från deras egen sida: http://www.wikipad.com/home-gallery/

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fortfarande butikerna som sätter priserna.

Problemet ligger inte hos butikerna, utan hos Bergsala.
Låt säga att priset från Nintendo är 500:-. Då hade butikerna lagt på 100-300:- som vanligt.
Men i Bergsalas fall dubblerar dom priset som onödig mellanhand till butik, och säkert lite till, helt utan anledning.
Det finns ingen extra kostnad för Bergsala, utan enbart en ENORM ökning av deras vinst till butik.
Såklart får butikerna sätta "vilket pris dom vill", men om deras inpris redan från Bergsala är dubbla priset säg 1000:- (eller ännu högre) så kan dom knappast sätta utpris till kund 800:- som det borde vara (och som den kostar överallt annars).
Hoppas verkligen att Nintendo Japan uppmärksammar vad Bergsala gör nu, och tar in fler distributörer i Norden.
Bergsala är exklusiva för Nintendo just nu och miss-sköter det något så enormt, så om ingen på Nintendo Japan lägger märke till det så vore det väldigt konstigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Problemet ligger inte hos butikerna, utan hos Bergsala.
Låt säga att priset från Nintendo är 500:-. Då hade butikerna lagt på 100-300:- som vanligt.
Men i Bergsalas fall dubblerar dom priset som onödig mellanhand till butik, och säkert lite till, helt utan anledning.
Det finns ingen extra kostnad för Bergsala, utan enbart en ENORM ökning av deras vinst till butik.
Såklart får butikerna sätta "vilket pris dom vill", men om deras inpris redan från Bergsala är dubbla priset säg 1000:- (eller ännu högre) så kan dom knappast sätta utpris till kund 800:- som det borde vara (och som den kostar överallt annars).
Hoppas verkligen att Nintendo Japan uppmärksammar vad Bergsala gör nu, och tar in fler distributörer i Norden.
Bergsala är exklusiva för Nintendo just nu och miss-sköter det något så enormt, så om ingen på Nintendo Japan lägger märke till det så vore det väldigt konstigt.

Problemet är som vanligt bevis, kan någon hitta bevis så kan det ske en förändring. Förutsatt att det ens är Bergsala som saltar priset. Kan lika väl vara återförsäljarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orber:

Det där är ju inte wikipad.
Från deras egen sida: http://www.wikipad.com/home-gallery/

Ja wikipad var ju inte särskilt lik. Sökte på bara på Gamevice och deras produkter. Antar att Afterpad jag länkade är skapad efter Switch patentet då den bär uppenbara likheter i designen åtminstone. Fast allt hänger på hur patenten är utformade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men alla dessa stämningar hit och dit som skulle härma utvecklingen rejält om de gick igenom, dessa måste göras något åt. Där den som blir stämd borde ha rätt att kräva extrema skadestånd om stämningen ej går igenom.

Det tror jag inte skulle vara en bra idé. Inget företag skulle kunna stämma giganterna med de bästa advokaterna. Giganterna skulle kunna stjäla idéer från höger och vänster, bara för att småföretag och individer inte har någon chans dels att konkurrera med deras advokater, och dels aldrig skulle ha råd att betala skadestånd när de oundvikligen förlorar, hur rätt de än må ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Problemet är som vanligt bevis, kan någon hitta bevis så kan det ske en förändring. Förutsatt att det ens är Bergsala som saltar priset. Kan lika väl vara återförsäljarna.

Så samtliga återförsäljare i Sverige har kommit överens om att priset ska vara åtminstone 1500 kr?

§1 /mod
Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kollade på: https://www.youtube.com/watch?v=NP3pmTV8vjc
Verkar som Gamevice kan ha grund för sin stämning ändå..

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Kollade på: https://www.youtube.com/watch?v=NP3pmTV8vjc
Verkar som Gamevice kan ha grund för sin stämning ändå..

Jo, hoppas Nintendo åker dit.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Problemet är som vanligt bevis, kan någon hitta bevis så kan det ske en förändring. Förutsatt att det ens är Bergsala som saltar priset. Kan lika väl vara återförsäljarna.

Det finns inga bevis för det är inte otillbörligt.
Samma med Sony och Nordisk film. Distributören gör en kalkyl av respektive marknad och sätter priser utefter kalkylen, inga konstigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deppan:

Så samtliga återförsäljare i Sverige har kommit överens om att priset ska vara åtminstone 1500 kr?

Nu är du löjlig, jag försöker få fram någon form av bevis åt någondera håll. Finns inget som styrker någotdera men uppenbart är något fel när man ser prissättningen utomlands. En del här dömmer utan bevis vilket är rätt... meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Och det här "upptäcker" dom nu, flera månader efter att Switch har släppts? Hade dom vart seriösa hade dom väl ändå stämt direkt när Switch:en släpptes?

Ja fast nu när de vet hur bra den säljer så finns där kanske mer pengar att hämta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som tycker att de inte verkar likna varandra ett dugg?

Det är inte likheterna i slutprodukten som avses utan likheterna i patentet, vad nu det är.

Skrivet av anon159643:

Båda har en skärm, båda går på ström. Helt ok att stämma tycker jag!

Alltså denna patentlagstiftning får de göras något åt, många inklusive mig förstod inte alls vad piratpartiet menade med den var dålig. Men alla dessa stämningar hit och dit som skulle härma utvecklingen rejält om de gick igenom, dessa måste göras något åt.

Nej, det måste det inte. IP-intrång och patentstöld är saker som sker hela tiden och har sedan urminnes tider och systemet fungerar som det skall. Det är bara en stämning om patentstöld och det är upp till en domstol att yttra sig i frågan och när dom har gjort det är saken ur världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Och detta har du någon vettig källa för också?

"Bergsala AB är ett distributionsbolag som ansvarar för Nintendos distribution i Sverige."

"2002 beslutade EU-kommissionen att bötfälla Nintendo och sju av deras partner, däribland Bergsala AB, med 1,5 miljarder kronor för att olagligen hållit priser på TV-spel uppe genom kartellbildning"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergsala

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

"Bergsala AB är ett distributionsbolag som ansvarar för Nintendos distribution i Sverige."

"2002 beslutade EU-kommissionen att bötfälla Nintendo och sju av deras partner, däribland Bergsala AB, med 1,5 miljarder kronor för att olagligen hållit priser på TV-spel uppe genom kartellbildning"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergsala

Att Bergsala åkt dit för kartellbildning 2002 är väl känt, dock förklarar det inte hur saker ser ut nu idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Att Bergsala åkt dit för kartellbildning 2002 är väl känt, dock förklarar det inte hur saker ser ut nu idag.

Jaså, så ensam på marknaden och höga priser är en slump, då? Du vet, if it walks like a duck...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte likheten. Kan verkligen Gamevice mena det där med att man kan ta bort kontrollen?

Så när man tagit bort Wikipad-kontrollen, vad kan man då göra med kontrollen? För det är ju bara en sketen kontroll. iPhone'n eller surfplattan kan man spela på likt Switch, men det är ju inte Gamevice som tillverkar iPhone'n. Då får isf Apple stämma Nintendo. Och då kan ju xxxxx (stoppa in vilket företagsnamn som helst) passa på att stämma Nintendo för att dom använder batteri i sin konsol osv.

Gamevice rider bara på vågen och skapar sig publicitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Jaså, så ensam på marknaden och höga priser är en slump, då? Du vet, if it walks like a duck...

Problemet är ju att bevis saknas. Att Bergsala åkt dit för kartellbildning tidigare bevisar inte att de gör det nu. Det var rätt kostsamt med, tveksamt om de gör om det.

Se övriga inlägg, jag är inte för Bergsala eller att betala högre priser än grannländerna. Tvärt om. Men jag vill se att bevis hittas så att det verkligen blir en förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nintendo är väl värdsledande inom att kasta stämningar omkring sig så är väl mest komiskt att de får en tillbaks, utan att ha läst vad exact det är de har patent på vågar jag dock inte uttala mig om jag tycker nintendo inkräktar på deras patent eller ej. Grejen med switch är ju att växla mellan TV-spel och bärbar konsol medans grejen med wikipad verkar vara att växla mellan bärbar konsol och surfplatta, inte riktigt samma sak

Berätta gärna vilka tveksamma stämningar för patentintrång som Nintendo gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Man börjar undra om mindre företag gör detta enbart för PR. För nog faaan får de uppmärksamhet.
Börjar bli måttligt less på detta patenttrams hit och dit. Släpp ordentliga produkter med bra marknadsföring istället så kommer man in i matchen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Problemet är ju att bevis saknas. Att Bergsala åkt dit för kartellbildning tidigare bevisar inte att de gör det nu. Det var rätt kostsamt med, tveksamt om de gör om det.

Se övriga inlägg, jag är inte för Bergsala eller att betala högre priser än grannländerna. Tvärt om. Men jag vill se att bevis hittas så att det verkligen blir en förändring.

Bevis för vadå, att ett brott har begåtts? Monopol är ju inte olagligt. Att ta ut ockerpriser är inte heller olagligt. Svinigt är det, och att det är typiskt Bergsala som genom att strypa marknaden inte längre behöver syssla med kartellbildning för att bedriva ocker är det också, och det om något, finns det ju gott om bevis för. Det är ju bara att titta på prissättningen för Nintendo-prylar här i Sverige så har du ditt 'bevis'.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Bevis för vadå, att ett brott har begåtts? Monopol är ju inte olagligt. Att ta ut ockerpriser är inte heller olagligt. Svinigt är det, och att det är typiskt Bergsala som genom att strypa marknaden inte längre behöver syssla med kartellbildning för att bedriva ocker är det också, och det om något, finns det ju gott om bevis för. Det är ju bara att titta på prissättningen för Nintendo-prylar här i Sverige så har du ditt 'bevis'.

Fortfarande inget bevis för att det är Bergsala som ger de priser vi har. Ha i åtanke att prissättningen låg någorlunda i linje med resten av Europa med NES Classic. Något har uppenbarligen hänt med SNES Classic, men vad är frågan.

Permalänk

Nintendo är rikare än den som stämmer. Därför vinner Nintendo. När du är stor nog kan du bossa runt alla andra och står över lagen.

Den enda instans som kan försvara konsumenter, marknad, och företag som innoverar mot liknande uppträdande är EU-domstolen. De har ett föredömligt track record, till skillnad från globala korporationer, där det bara handlar om vilka konkurrensförhindrande deals bakom lyckta dörrar som det återstår att gräva fram.

Om du tjänade en miljard på att döda en konkurrent, skulle du också göra det. Det enda som förhindrar det och främjar konkurrens och utveckling är fler, skickligare och tuffare utredningar mot alla företag som är stora nog.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Fortfarande inget bevis för att det är Bergsala som ger de priser vi har.

Äh, men lägg av nu, va! Återförsäljare är ju tvungna att gå via Bergsala och om dom sätter ÅF-pris till 800 spänn för en Mini-SNES, är det då inte 'bevis' för de priser vi har?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VresiBerba:

Äh, men lägg av nu, va! Återförsäljare är ju tvungna att gå via Bergsala och om dom sätter ÅF-pris till 800 spänn för en Mini-SNES, är det då inte 'bevis' för de priser vi har?

Lägg av kan du själv göra, har du inget att tillföra så ge upp. Vi vet inte ens vad återförsäljarna betalar för varken NES Classic eller SNES Classic, utan en så pass vital information kommer man ingen vart. Vi vet dock vad ÅF'arna säljer de för och där skedde en ökning som inte återspeglas i utlandet.
Finns inga bevis för att antingen Bergsala eller ÅF saltat priset, men någonstans sker det. Prisproblemet existerar inte på varenda pryl men just nu är det så.

Ingen gillar läget, hoppas du förstår det iallafall.

Permalänk
Avstängd

Hoppas wikipedia stämmer wikipad efter detta då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Hoppas wikipedia stämmer wikipad efter detta då

Hehe säg inte så, Jimmy Wales frågar ständigt efter mer finansiering till Wikipedia och risken finns att till och med Gamevice skulle kunna vinna bara pga högre kapital.

Fast det vore nog en rätt låg risk, Wikipedia har många supporters. Själv ger jag 5%-bidraget till Wikipedia när jag gör mina köp i Humble Store exempelvis.