Microsoft tillkännager Windows 10 Pro for Workstations

Permalänk

Vad sägs om 1 vettig version av varje numrering, och ingen version till dummies? Det är strategin jag skulle vilja se. Versionitis.

Förstår inte anledningen. Workstations behöver ju inte pådyvlas nåt monopol-API? Verkar slöseri med resurser.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och då blir man väl tvingad att uppgradera igen för en kostnad på säkert runt 1000kr..
Nu vill jag dock inte ha ReFs direkt utan jag låter gärna andra vara alfatestare innan, varvid jag avvaktar..

Windows 10 Pro stöder enbart 512GB ram, det vore ett problem för vanligt folk om våra moderkort stödde så mycket, plus att ram är så väldigt dyrt. Har man så mycket ram i en dator så kör man nog ändå server-versionen, men min gissning att att MS vill göra allt fler versioner för att kunna ta maximalt betalt för de alla.

Undra egentligen när vi lite mer vanliga användare kör med 512GB ram, kanske om 5år? Enligt vissa källor stöder Threadripper 1TB ram: http://www.pcworld.com/article/3197184/components-processors/...

Tror du fått en del om bakfoten...
Denna version är till att börja med inte för "vanligt folk" så att säga.
Och problemet med att köra Windows Server är att det är licensierat baserat på antal kärnor.
Vilket gör det rätt dyrt.
För att inte tala om att tweaka Windows Server till desktop-bruk inte är vidare skoj.
Det handlar alltså inte om att ta "maximalt betalt" utan faktiskt om att sänka kostnaderna för en speciell grupp användare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

Någon som vet vad som menas med "finns också stöd för icke-flyktig lagring (eng. non-volatile memory), vilken fortsätter lagra datan även när systemet är avstängt"?

Det är likt gamla tiders eprom men med ramsnabbhet, tänk dig som en ramsnabb ssd där man laddar in saker bara en gång och när de ändras, oftast så läser man ju samma data ofta tex operativsystemfiler, program och viss data som alltid används vid boot läses idag från en ssd men istället så ligger sånt kvar i ett speciellt ramminne och bara finns där. vi som varit med ett tag kommer ihåg tiden när datorerna kördes från ram i stället för att behöva läsa från diskar. Det här är en modernare version på det och jag säger äntligen....
Jag har längre undrat varför pcmakrnaden inte haft nått liknade och man kunde ju även tänka sig att man utvecklar det till att man har ett fysiskt skrivskydd så man måste slå om en strömbrytare för att kunna skriva, startar man om så har man en helt ren dator som inte kan innehålla ohyra och den startar omedelbart, det vore nått.
https://en.wikipedia.org/wiki/NVDIMM

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Aha då förstår jag, det låter ju inte helt dumt.
Med ett fysiskt skydd som du nämner borde vara användbart, del skulle ju vara bra mot att förhindra att datan som lagras i detta minnet att bli korrupt av tex. virus eller en del andra fel.

Lite som de gamla ROM kretsarna som man programmerade en gång och om man ville göra om dom så fick man lyfta på en liten klisterlapp och belysa kislet med UV-ljus

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det som behövts fixas?

Inga windows appar ink windows desktop är Color Managed. Färger förvrängs otroligt mycket på tex bakgrundsbilder som är i RGB istället för sRGB.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Iaf det som stör mig är att de inte släpper en w10 för företag som till 99% fokuserar på endast säkerhet.

Windows 10 LTSB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Inga windows appar ink windows desktop är Color Managed. Färger förvrängs otroligt mycket på tex bakgrundsbilder som är i RGB istället för sRGB.

Jo visst, fast det är ju enkelt att konvertera bakgrundsbilden och det finns gott om applikationer med färghantering. Det är ju ingen stor grej direkt.

För övrigt är RGB en färgmodell och inte en färgrymd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo visst, fast det är ju enkelt att konvertera bakgrundsbilden och det finns gott om applikationer med färghantering. Det är ju ingen stor grej direkt.

För övrigt är RGB en färgmodell och inte en färgrymd.

Färgrymd = den mängd färger inom RGB-modellen som kan uppvisas. Sluta vara en besserwisser. Hjälper ingen.

Och eftersom få ordinarie användare känner till begreppen, än mindre förstår hur förvrängd en bild faktiskt blir i Windows vore det desto bättre att bara kunna hantera alla färgrymder på ett korrekt sätt. Tydligast syns detta om man öppnar en bild i Photoshop och en i Windows 10 Photo tex.

Men nog om detta. Jag har varit i kontakt med Microsoft i snart 6 år om detta problemet och ingen lösning tycks vara i sikte. Det konstiga är att i Windows 10 blev det sämre. Samma problem har man i Mac OS, dock i mindre skala.

/A

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Färgrymd = den mängd färger inom RGB-modellen som kan uppvisas. Sluta vara en besserwisser. Hjälper ingen.

Och eftersom få ordinarie användare känner till begreppen, än mindre förstår hur förvrängd en bild faktiskt blir i Windows vore det desto bättre att bara kunna hantera alla färgrymder på ett korrekt sätt. Tydligast syns detta om man öppnar en bild i Photoshop och en i Windows 10 Photo tex.

Men nog om detta. Jag har varit i kontakt med Microsoft i snart 6 år om detta problemet och ingen lösning tycks vara i sikte. Det konstiga är att i Windows 10 blev det sämre. Samma problem har man i Mac OS, dock i mindre skala.

/A

Nej, det finns fler färgrymder än de som hör till RGB-modellen. CMYK exempelvis, som är en subtraktiv modell. Färgrymden behöver inte heller bestå bara av riktiga färger, som AdobeRGB.
Jag ser inte hur det hjälper någon att skriva felaktigheter.

Det är något som har störst effekt på skärmar med större färgrymd och lite skitsamma om du inte profilerat skärmen. Jag tror inte det är många som har problem av och de som har bör veta hur man kommer runt det. Microsoft lär inte göra något förrän fler sitter på skärmar med större färgrymd än sRGB.

Det enda jag vet som blivit sämre i Windows 10 är fotovisaren. MacOS har färghanterat skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det finns fler färgrymder än de som hör till RGB-modellen. CMYK exempelvis, som är en subtraktiv modell. Färgrymden behöver inte heller bestå bara av riktiga färger, som AdobeRGB.
Jag ser inte hur det hjälper någon att skriva felaktigheter.

Det är något som har störst effekt på skärmar med större färgrymd och lite skitsamma om du inte profilerat skärmen. Jag tror inte det är många som har problem av och de som har bör veta hur man kommer runt det. Microsoft lär inte göra något förrän fler sitter på skärmar med större färgrymd än sRGB.

Det enda jag vet som blivit sämre i Windows 10 är fotovisaren. MacOS har färghanterat skrivbord.

Suck...om vi går tillbaka till ursprungsdialogen, dvs jag pratade om olika men tydligt definierade färgrymder, RGB och sRGB. Dom innehåller mer eller mindre färger och när Windows inte identifierar vilken som används, utan kör en standardvisning blir färgerna förvrängda och missvisande. Och vem som har problem eller inte spelar väl mindre roll för min fråga? Bara en onödig kommentar. Jag som designer och fotograf upplever stor frustration över detta och ställde därför frågan då jag ofta ser mina bilder som bakgrundsbilder i Windows - förvrängda, och blir besviken.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Suck...om vi går tillbaka till ursprungsdialogen, dvs jag pratade om olika men tydligt definierade färgrymder, RGB och sRGB. Dom innehåller mer eller mindre färger och när Windows inte identifierar vilken som används, utan kör en standardvisning blir färgerna förvrängda och missvisande. Och vem som har problem eller inte spelar väl mindre roll för min fråga? Bara en onödig kommentar. Jag som designer och fotograf upplever stor frustration över detta och ställde därför frågan då jag ofta ser mina bilder som bakgrundsbilder i Windows - förvrängda, och blir besviken.

RGB är ingen färgrymd i sig. Om du har en skärm med större färgrymd kan du konvertera bilden till skärmens profil och "assigna" den som sRGB, så ska den visas rätt minus profilering av skärmen (vilket inte gör någon dramatisk skillnad på en bra skärm).