AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är inte ovanligt att se moderkort med stöd för olika mängder minne. Xeon-plattformen är ofta likadan. Även om två kost har lika många DIMM-platser så stödjer de olika mängder minne. Sedan har jag dock med åren märkt att jag ofta kunnat köra mer än vad som officiellt stöds. De verkar ha tagit antalet platser * den vanligaste modulstorleken just då. Men när större moduler finns till. ängsliga så har de funkat fint. Har tex kört 32GB i moderkort som endast hade "stöd" för 16GB.

Visst kan det vara så... minns när det fanns en begränsning av hur mycket minns som chachades, råkade ut för det på en dator där en uppgradering (ökning) av minnet resulterade i att prestanda rasade en faktor 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Visst kan det vara så... minns när det fanns en begränsning av hur mycket minns som chachades, råkade ut för det på en dator där en uppgradering (ökning) av minnet resulterade i att prestanda rasade en faktor 3.

Ja det där kommer jag också ihåg. Men det var bra länge sedan.
Kommer dock inte ihåg helt.
Har för mig att Intels gamla Triton VX chipset eller vad de hette hade just en sådan begränsning.
Man kunde köra sdram på dem och vanliga EDO dim men det var någon minnesbegränsning i chipsetet som gjord att hade man mer än en viss mängd minne tappade man massor i prestanda så fort man använde mer än den mängden.
Fast det var på pentium tiden.

EDIT:
Var bara tvungen att söka på detta nu när jag satte mig vid datorn och BAM vad man ibland kommer ihåg.
Intel 82430VX Chipset
Cache Type Pipeline Burst Cache
Maximum Supported Size 512KB
Maximum Cacheable DRAM Area 64MB
Memory Maximum DRAM Supported 128MB
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man undrar vad Intel har för Xeons i ungefär motsvarande prissegment.

Vore intressant att se en head to head med Xeon och Threadripper, någon som sett nåt åt det hållet?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ryzen Threadripper är en stor processorlansering på flera sätt och representerar AMD:s återkomst till entusiastsegmentet på allvar. SweClockers hårdtestar Ryzen Threadripper 1950X och 1920X.

Läs hela artikeln här

Vad är det för frekvens på processornerna i överklockningsdelen av testet? Det står bara OC på alla procesorer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@adzer: Det står 4GHZ på sidan du länkade, har alla processorer i nästföljande sida denna clock? Tack!

Permalänk
Medlem

@kabbedi: Jag hittar faktiskt inte informationen om Intel CPUerna. Vet inte om jag ser dåligt eller om detta faktiskt inte står i detta testet. Det är inte bra isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

@adzer: Det står 4GHZ på sidan du länkade, har alla processorer i nästföljande sida denna clock? Tack!

Överklocksidan:

Citat:

Taket slogs i vid stabila 4 GHz över samtliga kärnor för Ryzen TR 1950X vid spänningen 1,43 V.

I nästföljande sida:

Citat:

I Blender, som är kraftigt flertrådat, gör det inte helt oväntat ett märkbart avtryck att spika samtliga kärnor hos Threadripper-modellerna till 4 GHz.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Tack för svar! Men detta gäller inte alla CPUer i testet? Om alla processorer var överklockade till 4GHZ borde det inte stå det istället för bara "(OC)"? Mvh Kabbedi

Permalänk
Medlem

fett namn, fett processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av de1uxe:

fett namn, fett processor

Fet necropost

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB