AMD Ryzen Threadripper 1950X överklockas till 4,1 GHz och prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Prestanda i förhållande till pris, värmeutveckling och kompatibilitet borde väl vara det som är relevant att jämföra.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Jag blir helt svettig vid tanken på att göra Houdini-simuleringar med denna 16-kärniga best. Det enda som egentligen håller tillabaka mig är om singelkärnig prestanda (spel osv) blir lidande. Har ingen större lust att lägga 10k + 3k för moderkort för en sämre spelupplevelse. Ibland måste man väl helt enkelt välja kanske.

Fast sämmre spelupplevels är väll det inte om du har 90 eller 80 fps? spelar det så stor roll i din spel upplevelse? och spelar du 1440p så är det ingen skillnad

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kylningen var en Thermaltake 3.0 någonting (om jag inte helt missminner mig)

//Jonathan

Thermal Take Cooling Solution Water 3.0 Ring AIO P/N CL-W108-PL125W-A enl. op för reddit tråden.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6sg03p/1950x_geekbench_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Paddanx:
Finns det info om att intel inte ska ha löddad ihs på 2066?
Det har dom ju alltid haft,på lyxmodellerna.

Som @Xinpei redan har svarat... ja. En del info finns.

Om nu de högre upp än de nuvarande 2066 (som är släppta) är de enda eller inte vågar jag inte säga med 100% säkerhet, men det verkar högst troligt att om en 10kkrs CPU har det, lär de andra i samma serie också ha det.

Just därför är 2066 en mardröm om du inte är rik nog att vilja våga riskera delidda en 10-20kkrs CPU.

Skrivet av superegg:

Synd bara att man har förbi mot AMD.

Om man ska jämföra så ska man jämföra med samma antal kärnor.

Om en AMD GPU eller en NVidia GPU har fler eller färre cores är väl inte vad man jämför med, eller hur?
Man jämför vad du får för priset i prestanda. Om priset är högre, förväntas prestandan också vara det.

Det finns både nackdelar och fördelar med att ha fler kärnor, så det är inte en enkel "en vinner på allt" längre. Men prismässigt för total rå prestanda har Intel inte en chans idag i dessa klasser. Sen att de vinner i enkel tråd prestanda i frekvens är en helt annan sak, och frekvens är helt klart något man måste ta i aspekt.

Problemet är att Intel inte kan använda denna extrema frekvensen så bra på dessa 2066 CPUer pga ovan diskussion ang TIM vs fast-lödd, vilket gör 4Ghz på 16 core något du kommer ha riktigt svårt på med en Intel CPU utan delidd, vilket fubarar alla garantier och riskerar skada CPUn.

Men AMDs "problem" är denna 4.0-4.1Ghz "spärr"... som verkar vara där oavsett om du har en low-end R3 eller en Threadripper 1950X, vilket gör AMD efter på enklare nivåer där de enkelt kan nå 4Ghz+ på Intel CPUer (om de är upplåsta iaf), men helt klart framför i dessa klasser då du köper inte en 1950X för en-tråd användning.... totalt bortkastade pengar i så fall.

Sen har du mellan vägar som R5 1600, som med lite OC är en helt kanon CPU för allt i allo. Du spelar mer än nog bra på den, men kan samtidigt använda de extra kärnorna till andra saker förutom spelet. Att rendera lite youtube video eller bara ha en monitor till med något i bakgrunden medan du spelar där en 4 kärnig utan HT Intel inte har en chans att hänga med, vilket är en helt annan prisklass.

Hade dock inte den 4.x Ghz spärren funnits, så hade det blivit satans intressant, då Intel inte har mycket mer att komma med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Fast sämmre spelupplevels är väll det inte om du har 90 eller 80 fps? spelar det så stor roll i din spel upplevelse? och spelar du 1440p så är det ingen skillnad

Kör ultrawide på ett 1080Ti. 80/90fps med maxade settings är det väl sällan talan om. Snarare runt 60. Så visst gör det skillnad.

Då är det ju inte speciellt framtidssäkert heller. När det gäller en CPU för 10 lax vill man ju helst inte uppgradera årligen.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34