Datortillverkare tar till åtgärder för att öka PC-försäljningen

Permalänk
Medlem

Var inte det inte slutet på förra året eller början på detta år en artikel om att datorförsäljningen nästan aldrig vart högre än vid de tillfället? Och nu när man köpt sitt under förra året/början här såklart minskar det?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Apple höjer priset = Fler sålda datorer. Bra logik.

Alltså, Apple hittar rätt marknadsgrupp- de som är redo att betala överpris för vad de tror är de bästa.
Datorentusiaster bygger alltid eget, punkt slut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tycker att utvecklingen sakta har stagnerat år efter år, främst pga sämre konkurrens ifrån AMD men även pga de flesta spelutvecklare fokuserar på anpassa spelen i första hand till konsol som PS4/Xbox.

Vilket gör i sin tur att många inte behöver uppgradera och klarar sig bra på grafikkort som är 4-5 år gamla samt ännu äldre CPU/Moderkort.

Samt hur kul skulle det kännas lägga 22 papp idag på en 4k skärm + 1080Ti å sedan få ut knapp 60 fps ?

Dagen man kan köpa en 4k gamingskärm med låg latens samt grafikkort som klarar driva senaste spelen i 120+ FPS i 4k för en lite mer rimlig peng så kanske jag öppnar plånboken.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min HP, slimmad aluminium unibody ala Macbook Pro, matt 4k IPS-skärm från Samsung, 16GB dual channel DDR4, M.2 NVME SSD samt extra 1TB HDD, USB 3.1 A och C, jättetyst, lång batteritid, belyst tangentbord, inte mycket att klaga på förutom att högtalarna suger och att det inte är någon gamingdator men det har jag heller inget behov av. Mycket billigare än en Apple.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dom får väl hitta nya metoder helt enkelt och bli dörrförsäljare. Om försäljarna har randiga kavajer med breda axlar och mörka solglasögon eller långa vita tunikor och dolt ansikte kanske dom får några kunder när dom ringer på.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, Apple hittar rätt marknadsgrupp- de som är redo att betala överpris för vad de tror är de bästa.
Datorentusiaster bygger alltid eget, punkt slut.

Skulle nog påstå att orsaken är att Apple är lite "coolare"
Prylar är till stor del status-bling och tagit över för guldklockor och annat dyrt krimskrams som innehåller grundämnen.
Svårt att bygga bärbara, vilket absoluta majoriteten köper idag.

Permalänk

Oftast nar de gäller dagens billiga datorer beror det pa en annan sak
Lata apel utvecklare o kassa optimeringar i det mesta . Dvs fort fel mass produktion. Ut me nytt o bara tjäna pengar .
Skillnad pa kvantite och kvalite.
Tex dagens fps mestadels suger fett. Skit kass net code daliga drivers.
Server system som ar utan tvekan det sämsta man kan tänka sig
Tex tickrates pa servrar som är totalt värdelös. Folk trottnat på sån skit. Och i långa loppet varför köpa nytt när det inte funkar som det borde iallafall.
Skillnad pa mac o pc = pc sidan for många kockar i köket
Mac= samma system som mass tillverkas och endast typ ca 3 olika modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Om tillverkare vill få försäljningen att öka kan dom börja med att tillverka bra datorer.

- 16x9-skärm
- En matt skärm av hög kvalitet.
- Utan numpad så tangentbordet är centrerat
- Ett desktoptangentbord i laptopformat som Lenovo Thinkpad T500 eller X200. Betyder också separata volymtangenter och piltangenter som äldre Apple-datorer.
- En musplatta som i alla fall kan konkurrera med fem år gamla Apple-datorer.
- Tyst tyst tyst och åter tyst kylning.

- Vettiga högtalare
- Stilren design utan bling-bling
- Praktiska portar med USB Typ A och C (En på vardera sida) för laddning+DP, HDMI, RJ45, 3,5mm
- Uppgraderingsbar processor, ram och hårddisk.
- Inte plastig
- Inte sönderkompromissad. Hellre en lite tjockare och lite tyngre dator som är bra.

Det var en början av förbättringar dom kan göra i sitt sortiment.

Jag förstår varför folk köper Apple datorer. Jag har fan inte varit med om en enda laptop PC som inte låter mycket och vars musplatta suger helt. Ska det vara så jävla svårt att kopiera Apple? Nästan så man vill köpa en Apple dator som bärbar, laptops är hemska.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

@Cameltotem:
Har en macbook air . Ångrar inte en sekund att ja köpte den .
Funkar lika bra idag som när ja köpte den . Bra batteri tid och knäpp tyst

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår varför folk köper Apple datorer. Jag har fan inte varit med om en enda laptop PC som inte låter mycket och vars musplatta suger helt. Ska det vara så jävla svårt att kopiera Apple? Nästan så man vill köpa en Apple dator som bärbar, laptops är hemska.

Men med ett jämra leksaks OS
OSX var är filhanteraren ?

Permalänk
Medlem

@ZaaphodBleebronx:
Joo det gillar jag inte. Men Apple är smarta och levererar en enkel lösning som bara "fungerar"

Köper du en PC laptop, är den fylld med skit och popups. Seriöst jag fattar inte hur fan de tänker, så klart alla vanliga människor kommer välja en Apple istället.

Det krävs ju en del för att få Windows fungera snyggt och snabbt och jag skulle inte vilja ha mac OS men för de som bara vill ha något som funkar så är Apple bäst för.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det här tror jag också ligger bakom, behovet av att köpa nya datorer har minskat och mobiler "duger" för en hel del. Dessutom tror jag begagnatmarknaden kapar en hel del av nyförsäljningen. En fem år gammal speldator duger utmärkt för någon som mest surfar runt

Tycker det syns om man kollar begagnatpriser på stationära datorer på tex blocket... Det är svårt att hitta något med minst dual core och DDR3 för under 1500 spänn... Vilket känns dyrt för 7-8 år gammal hårdvara, när det går att köpa en ny stationär för 2500-3000 spänn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, Apple hittar rätt marknadsgrupp- de som är redo att betala överpris för vad de tror är de bästa.
Datorentusiaster bygger alltid eget, punkt slut.

Skrivet av ramlösa:

Skulle nog påstå att orsaken är att Apple är lite "coolare"
Prylar är till stor del status-bling och tagit över för guldklockor och annat dyrt krimskrams som innehåller grundämnen.
Svårt att bygga bärbara, vilket absoluta majoriteten köper idag.

Många datorentusiaster bygger eget men kör double boot med hackintosh, eller annan Onyx based OS, och har Iphone, Ipad eller Macbook med sig när de inte är hemma.

Dessutom, entusiaster är en väldigt liten marknad. Och för den stora majoriteten är Macbook trevligare och lättare att använda.
Det behövs inte installera drivrutin för din kamera, ljudkort, webcam, skrivare etc..
Os X följer en annan logik som folk som är ovanna eller ovänner med datorer tycker ofta är mer intuitiv än Windows.
Och du behöver inte lära dig att "städa" i datorn för att undvika att den blir seg efter ett par år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Apple höjer priset = Fler sålda datorer. Bra logik.

Folk är idioter... Så enkelt är det. "Mer bröd och skådespel åt folket"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Folk är idioter... Så enkelt är det. "Mer bröd och skådespel åt folket"

Skickades från m.sweclockers.com

Starka ord.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Många datorentusiaster bygger eget men kör double boot med hackintosh, eller annan Onyx based OS, och har Iphone, Ipad eller Macbook med sig när de inte är hemma.

Dessutom, entusiaster är en väldigt liten marknad. Och för den stora majoriteten är Macbook trevligare och lättare att använda.
Det behövs inte installera drivrutin för din kamera, ljudkort, webcam, skrivare etc..
Os X följer en annan logik som folk som är ovanna eller ovänner med datorer tycker ofta är mer intuitiv än Windows.
Och du behöver inte lära dig att "städa" i datorn för att undvika att den blir seg efter ett par år.

Alltså, att "många" kör dual boot är nog att ta i, och att köra Hackintosh gör dig inte till ett Apple fan eller Apple kund, bara pirat

OCh vafan är det för snack om att Macbook är "trevligare" och "lättare" att använda, Än jämfört med vadå exakt? Nej, Apple är skit. De är inte dåliga, men de är överprisade och det går att hitta bättre för bättre pris.

"Det behövs inte installera drivrutin för din kamera, ljudkort, webcam, skrivare etc.."

öhhm.. va? Vafan snackar du om? När va senaste gången du använde en PC eller hackintosh? Självklart måste du installera drivers för tredje parti ljudkort och skrivare ifall de inte fungerar, vad är de för prat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, att "många" kör dual boot är nog att ta i, och att köra Hackintosh gör dig inte till ett Apple fan eller Apple kund, bara pirat

OCh vafan är det för snack om att Macbook är "trevligare" och "lättare" att använda, Än jämfört med vadå exakt? Nej, Apple är skit. De är inte dåliga, men de är överprisade och det går att hitta bättre för bättre pris.

"Det behövs inte installera drivrutin för din kamera, ljudkort, webcam, skrivare etc.."

öhhm.. va? Vafan snackar du om? När va senaste gången du använde en PC eller hackintosh? Självklart måste du installera drivers för tredje parti ljudkort och skrivare ifall de inte fungerar, vad är de för prat.

Jag har en Zoom H5 för inspelning, en RME Babyface ljudkort, en hd920 kamera, haft en Canon IX6850 och nu har en Epson XP-760. Behövde installera drivrutiner i Windows till allt, antingen för att de skulle starta överhuvudtaget (H5, IX6850), eller för att de skulle sluta krascha (HD920, RME babyface).

När jag startar samma dator på Os X SSD, allt funkar, behövde inte installera ett skit.

Och jag förklarade vad jag menade med trevligare och lättare, jämfört med Windows såklart: Os X följer en annan logik som folk som är ovanna eller ovänner med datorer tycker ofta är mer intuitiv än Windows.

Jag har jobbat lite på service i en datoraffär, och massa folk lämnar in sin laptop, för att de blivit tröga, bara för att de klarade inte hålla sig ifrån malware, adware, spyware, scareware. Många förstår sig inte på vad de ska uppdatera eller inte, vad de ska tacka ja eller nej till, vad de ska stänga omedelbart för sidor som öppnas automatisk.
Väldigt få behöver lämna in sin Macbook för att Os X klarar sig bättre med allt skit som finns på internet, som alla Kernel based OS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Najj, 16:10 eller 3:2 menar du ju

16x9 som är standard ida är ju odugligt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet! Skrev först 16:10 men redigerade inlägget så det blev mycket tydligare men blev 16:9. Klart det skall vara 16:10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag förstår varför folk köper Apple datorer. Jag har fan inte varit med om en enda laptop PC som inte låter mycket och vars musplatta suger helt. Ska det vara så jävla svårt att kopiera Apple? Nästan så man vill köpa en Apple dator som bärbar, laptops är hemska.

Skall vara 16:10 i inlägget. Kan inte redigera och fixa mitt stora misstag.

Håller helt med. Apple må vara överprisade men man får en produkt som är enkel att använda och kvaliten är allmänt bra. Kvalitetströskeln hos Apple är högre.

Jag lägger hellre 20000 kr på en Apple än 10000 på en PC med Windows för att... den kör Windows och det är helt idiotiskt uppbyggt (REKLAM i operativsystemet SOM ÄR ANIMERAD. = Bloat) och det är alltid något på bärbara PC-datorer som är skräp. Musmattan, tangentbordet, skärmen, högtalarna, fläkten, webkamera som har sämre bild än första mobilkameran, plastig. Sedan är alla portar utspridda på datorn på helt ologiskt sett. Några här och där. Strömporten bak på datorn så man måste fälla skärmen och leta upp porten. Apple har sin på sidan som man lätt kommer åt.

En kombo av Apple och Lenovo Thinkpad T500-kvalitet hade varit en underbar dator.

Bärbara datorer från PC-marknaden lider av samma problem som mobiltelefoner. Apple har en modell dom uppdaterar och förfinar med åren medan PC-marknaden och mobiler skapar en modell som kunder gillar och sedan slutar dom helt med den och gör en ny modell som inte alls efterliknar och har nya brister. Alltid någon skit.

...men Apples mobiler eller plattor kommer jag aldrig skaffa där man måste jailbreaka den för att installera det man vill.

Permalänk
Avstängd

2017 och företag som Dell, Asus & Lenovo fattar fortfarande inte hur man gör en trackpad likvärdig Macbook á 2008.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Skall vara 16:10 i inlägget. Kan inte redigera och fixa mitt stora misstag.

Håller helt med. Apple må vara överprisade men man får en produkt som är enkel att använda och kvaliten är allmänt bra. Kvalitetströskeln hos Apple är högre.

Jag lägger hellre 20000 kr på en Apple än 10000 på en PC med Windows för att... den kör Windows och det är helt idiotiskt uppbyggt (REKLAM i operativsystemet SOM ÄR ANIMERAD. = Bloat) och det är alltid något på bärbara PC-datorer som är skräp. Musmattan, tangentbordet, skärmen, högtalarna, fläkten, webkamera som har sämre bild än första mobilkameran, plastig. Sedan är alla portar utspridda på datorn på helt ologiskt sett. Några här och där. Strömporten bak på datorn så man måste fälla skärmen och leta upp porten. Apple har sin på sidan som man lätt kommer åt.

En kombo av Apple och Lenovo Thinkpad T500-kvalitet hade varit en underbar dator.

Bärbara datorer från PC-marknaden lider av samma problem som mobiltelefoner. Apple har en modell dom uppdaterar och förfinar med åren medan PC-marknaden och mobiler skapar en modell som kunder gillar och sedan slutar dom helt med den och gör en ny modell som inte alls efterliknar och har nya brister. Alltid någon skit.

...men Apples mobiler eller plattor kommer jag aldrig skaffa där man måste jailbreaka den för att installera det man vill.

Ganska problematiskt att jämföra datorer som kostar 10000kr mot dom som kostar 20000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@ZaaphodBleebronx:
Joo det gillar jag inte. Men Apple är smarta och levererar en enkel lösning som bara "fungerar"

Köper du en PC laptop, är den fylld med skit och popups. Seriöst jag fattar inte hur fan de tänker, så klart alla vanliga människor kommer välja en Apple istället.

Det krävs ju en del för att få Windows fungera snyggt och snabbt och jag skulle inte vilja ha mac OS men för de som bara vill ha något som funkar så är Apple bäst för.

Finns inte så många vanliga människor då?
Då Apple tappar marknadsandelar på datorsidan. Under 5% kör OSX, kanske under 3%.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Att köpa en Windowsdator/PC har visat sig omöjligt för mig, så sent som 2016 så stöddes de flesta köpedatorer Win7 och Linux.
Letade man kunde man till och med hitta bärbara speldatorer som tillverkarna (Lenovo och MSI) hade Win7 drivrutiner till ...Idag ingenting.

Numera är många PC-datorer ( från billiga netbooks, 2-1 och Win10 surfplattor till dyra Ultrabooks) inkompatibla med Linux till och med.
Det kan vara någon enstaka funktion/komponent till flera och viktiga.

Röstar med plånboken, mina pengar kan datortillverkare endast få i utbyte mot en dator som jag vill ha.
Köpte en Oukitel K6000 Androidmobil att använda som äggtimer, väckarklocka, kalender mm (bryr mig inte om telefondelen). Så gamla surfplattan kan användas som datorersättare. Även om drömmen hade varit en 2 i 1 hybrid, netbook, surfplatta eller en ultrabook med Linux.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Men med ett jämra leksaks OS
OSX var är filhanteraren ?

Lika mycket leksak som Linux. Det är terminalen som gäller för seriösa användare.

Jag använder främst Windows, men ska man komma med argument mot Apple får de gärna vara seriösa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

2017 och företag som Dell, Asus & Lenovo fattar fortfarande inte hur man gör en trackpad likvärdig Macbook á 2008.

Kan du inte förklara vad du saknar samt vad du anser vara så mycket bättre?
Jag vill så gärna förstå vad du saknar och vilka funktioner.
Det är inte ofta jag klagar över touchpads men jag hade lite svårt för de med integrerade knappar där hela touchpaden rör sig vid knapptryck men jag vänjer mig efter ett tag.