GG byter till Discord och firar med dubbel spelkväll! BF + PUBG 10-11/8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Sen förstår jag inte TS utvecklarna heller, borde dom inte lärt sig av Ventrilo? För dom är på väg mot samma öde känns det som. Dom följer inte med i utvecklingen och moderniserar sitt program, det dör sakta ut mot konkurrenter. Det är ju inte så att utvecklingen har stannat, dom updaterar ju TS ganska ofta ändå. Förstår inte riktigt varför dom inte gör en lite overhaul på den utdaterade GUI'n och fixar Youtube embed i chatten, samt bättre plugin API, hade gjort väldigt mycket för deras program tror jag.

Varför Discord har blivit så stort så snabbt är för att de har haft kraftig finansiell backning. De har lånat sig till en stor användarbas och snabb utveckling och är kraftigt skuldsatta. Denna finansiella backning tillåter att de gratis hostar alla servrar hos sig, något som inte är så vanligt med de andra tjänsterna där det ofta är en månadskostnad. Att de hostar alla gör att de kan samla data från användare, en inkomstkälla som är åtråvärd bland många bolag.

Att låna sig till succé är en modell som inte är helt ovanlig, se t.ex. Spotify och Netflix. För Spotify ser det ut att lyckas, men det finns en risk för Netflix som har enorma skulder samtidigt som bolag som Disney annonserar att de drar sig ur och ska starta egen tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Hur menar du, 200 personer i samma röst kanal? TS går att använda med voice activation, Discord går att använda med push-to-talk. Förstår inte problemet.

Varför stängde ni inte av @everyone kommandot för servern? De flesta större servrar jag känner till har det avstängt för medlemmar av just den anledningen. I de servers där det fortfarande är aktiverat kan individuella användare själva välja att inte se detta med en enkel inställning.

@ everyone är igång på vissa discord servrar jag har anslutit mig till och folk stänger inte av det eftersom de älskar den där terroriserande funktionen.. På TS kan man tvinga folk till att använda push-to-talk. Är osäker om det går på Discord. Har sagt till folk att använda det men det är ju lönlöst. 200 pers i samma röstkanal vid raid. Ungefär som 20-40 pers i WoW, fast det är 100+ i ARK som attackerar flera officiella spelservrar på samma gång, också kallat Cross-ARK/ Cross-Raiding. Har visserligen hittat mute på @ everyone nu. Får hoppas att det funkar. Ger GG Discord en chans för PUBG lir.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hjemrdeil:

@ everyone är igång på vissa discord servrar jag har anslutit mig till och folk stänger inte av det eftersom de älskar den där terroriserande funktionen.. På TS kan man tvinga folk till att använda push-to-talk. Är osäker om det går på Discord. Har sagt till folk att använda det men det är ju lönlöst. 200 pers i samma röstkanal vid raid. Ungefär som 20-40 pers i WoW, fast det är 100+ i ARK som attackerar flera officiella spelservrar på samma gång, också kallat Cross-ARK/ Cross-Raiding. Har visserligen hittat mute på @ everyone nu. Får hoppas att det funkar. Ger GG Discord en chans för PUBG lir.

Du kan skapa och tilldela folk roller i Discord, så när du skapar en röstkanal kan du ställa in vad för rättigheter respektive roll har.
t.ex. på min server så har vanliga "WoW Raiders" bara "Push to Talk" i raid-kanalen, medan "WoW Officers" har "Voice Activation", vanliga "Members" som har varken "Raiders" eller "Officer" rollerna (utöver vanliga member) kan inte ens joina WoW kanalerna och därmed omöjligen kunna störa varken voice eller text för dem som raidar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

@ everyone är igång på vissa discord servrar jag har anslutit mig till och folk stänger inte av det eftersom de älskar den där terroriserande funktionen.. På TS kan man tvinga folk till att använda push-to-talk. Är osäker om det går på Discord. Har sagt till folk att använda det men det är ju lönlöst. 200 pers i samma röstkanal vid raid. Ungefär som 20-40 pers i WoW, fast det är 100+ i ARK som attackerar flera officiella spelservrar på samma gång, också kallat Cross-ARK/ Cross-Raiding. Har visserligen hittat mute på @ everyone nu. Får hoppas att det funkar. Ger GG Discord en chans för PUBG lir.

Att flera servrar har igång det är väl knappast appens fel? Det är ju bara att admins över servern har valt att inte stänga av det. Konstig sak att klaga på Discordappen över.

Man kan tvinga push-to-talk i Discord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har verkligen svårt att se hur endel av denna kritiken är befogad.
Har spenderar otaliga timmar på TS servrar genom åren innan vi bytte till Discord för snart ett år sedan.
Fanns lite buggar i början och ja har fortfarande någon kvar med att datorn inte vill gå i strömsparläge när programmet är igång.

Dock har jag med mina Qpad 1339 lurar som ändå får anses vara klart bättre än de flesta sitter med, varken haft problem med mitt tal eller andras. Jag märker ingen skillnad i ljudkvalitet åt något håll.
Discord är utöverder enklare att förklara för nybörjare hur de kommer igång för första gången. Defenetivt enklare att bjuda in nya användare än i TS.
Av våra admins får jag samma svar. Enklare att administrera med användares rättigheter och kanaler.
Att kunna skicka bilder, länkar. Videor m.m är defenetivt bättre än i TS. Smidig app som hela tiden uppdaterar en om vad som händer i telefonen på de valda kanalerna är riktigt trevligt.
Att använda Steam som chattkanal är numera ganska onödigt då man kan samla allt i ett.
Sedan det trevligare interfacet gör det inte sämmre.
TS var ledande för något år sedan men det får nog ta till en rejäl uppdatering för att det i framtiden inte skall ha den i backspegeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har verkligen svårt att se hur endel av denna kritiken är befogad.
Har spenderar otaliga timmar på TS servrar genom åren innan vi bytte till Discord för snart ett år sedan.
Fanns lite buggar i början och ja har fortfarande någon kvar med att datorn inte vill gå i strömsparläge när programmet är igång.

Dock har jag med mina Qpad 1339 lurar som ändå får anses vara klart bättre än de flesta sitter med, varken haft problem med mitt tal eller andras. Jag märker ingen skillnad i ljudkvalitet åt något håll.
Discord är utöverder enklare att förklara för nybörjare hur de kommer igång för första gången. Defenetivt enklare att bjuda in nya användare än i TS.
Av våra admins får jag samma svar. Enklare att administrera med användares rättigheter och kanaler.
Att kunna skicka bilder, länkar. Videor m.m är defenetivt bättre än i TS. Smidig app som hela tiden uppdaterar en om vad som händer i telefonen på de valda kanalerna är riktigt trevligt.
Att använda Steam som chattkanal är numera ganska onödigt då man kan samla allt i ett.
Sedan det trevligare interfacet gör det inte sämmre.
TS var ledande för något år sedan men det får nog ta till en rejäl uppdatering för att det i framtiden inte skall ha den i backspegeln.

Om man inte vet att det är lika enkelt att bjuda in folk i TS som på Discord så kan man ju undra hur ofta personen behövt den funktionen.
Det är liksom en funktion ts3 har haft i över 6år (tror fan t.om den fanns i ts2).
Tools>Invite buddy>klart, personen hamnar t.om i rätt kanal direkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om man inte vet att det är lika enkelt att bjuda in folk i TS som på Discord så kan man ju undra hur ofta personen behövt den funktionen.
Det är liksom en funktion ts3 har haft i över 6år (tror fan t.om den fanns i ts2).
Tools>Invite buddy>klart, personen hamnar t.om i rätt kanal direkt.

Och i Discord finns det rakt upp och ner framför dig
Copy/past vart man vill sedan. Man behöver inte ens appen har ja för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Och i Discord finns det rakt upp och ner framför dig
Copy/past vart man vill sedan. Man behöver inte ens appen har ja för mig.

Är lika många klick (3) i båda programmen. Copy/paste länk till någon vart man vill.
Tycker dock att den är mer gömd i Discord än ts3 men är mest pga att de gömt alla knappar på olika ställen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Varför Discord har blivit så stort så snabbt är för att de har haft kraftig finansiell backning. De har lånat sig till en stor användarbas och snabb utveckling och är kraftigt skuldsatta. Denna finansiella backning tillåter att de gratis hostar alla servrar hos sig, något som inte är så vanligt med de andra tjänsterna där det ofta är en månadskostnad. Att de hostar alla gör att de kan samla data från användare, en inkomstkälla som är åtråvärd bland många bolag.

Att låna sig till succé är en modell som inte är helt ovanlig, se t.ex. Spotify och Netflix. För Spotify ser det ut att lyckas, men det finns en risk för Netflix som har enorma skulder samtidigt som bolag som Disney annonserar att de drar sig ur och ska starta egen tjänst.

Kan ingenting om discord. Har du källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Kan ingenting om discord. Har du källa på detta?

Discord är mycket riktigt finansierat av flera olika finansiärer.
De skriver på sin hemsida att de hade 30 miljoner dollar och flera olika företag som investerat i dem finns nämda.
Att några går in med pengar för att starta upp något hör till vanligheterna och jag ser inget problem i det.
Dock skall man vara medveten om att gratis servrar troligen inte kommer bestå i framtiden.
Företaget måste när de skapat en stor skara anhöngare börja tjäna sina egna pengar och då kommer troligen serverplattformen att kosta pengar.
Att det är gratis nu är ju ett bra sätt att få över folk från tex TS.

Även om Discord börjar ta betalt för servrar så anser jag fortfarande att denna platformen som den är nu är bättre än de andra alternativ jag använt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice!
eazy peazy med Discord.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Låter mer som ni/era vänner med problem inte har brytt sig om att kolla under inställningar när det kommer till problem med ljudet faktiskt. "lagg", sänkta volymer eller avklippningar kan mycket väl vara och är troligen orsakat p.g.a. "auto" under "Voice">"Input Method">"Voice Activity">"Automatically determine input sensitivity".
Rekommenderar att antingen ställa in den manuellt eller köra med "Push to Talk" - Det löser nog era problem i 9/10 fall törs jag nästan lova. Annars testa att stänga av "Echo Cancellation"/"Noise Suppression"/"Automatic Gain Control" och/eller "Quality of Service High Packet Priority (QoS)".

Angående ljudkvalitén så visar ju mer eller mindre varenda test där ute att Discord har både bättre latens och ljudkvalité än TS/Skype/Mumble/Curse - Och igen här, admins kan välja bitrate på respektive kanal, så kolla med server-ägaren vad som gäller för respektive kanal ni sitter i

Nejdå, allt var inställt korrekt så långt man kunde komma. Discord är bara väldigt buggigt. Eller var åtminstone innan jul när vi testade sist.

Latens möjligtvis, TS är inte känt för att vara särskilt responsivt i en konversation, men kvaliteten var åtminstone sämre - utan tvekan. Plus som sagt diverse buggar med tillfälligt sprakande ljud eller avkapade meningar. Det uppstod som sagt för vissa, medan det funkade bra för andra.

Möjligtvis har det förbättrats sedan dess, men vi har ingen anledning att testa som det är nu.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt då får jag hitta någon annan server att hänga på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk kan tycka att användargränssnittet är något att hurra över och hylla.
Det är väldigt rörigt och osmidigt, enligt mig.
Men då vill jag ju ha saker och ting lite snyggare och mer städat än vad många andra tycks vilja.
@Hund, får jag fråga vad du anser om användargränssnittet i Discord?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag förstår inte hur folk kan tycka att användargränssnittet är något att hurra över och hylla.
Det är väldigt rörigt och osmidigt, enligt mig.
Men då vill jag ju ha saker och ting lite snyggare och mer städat än vad många andra tycks vilja.
@Hund, får jag fråga vad du anser om användargränssnittet i Discord?

Jag har knappt använt det. Jag ser ingen poäng med en proprietär och centraliserad tjänst som denna när vi redan har öppna och decentraliserade alternativ som Jabber för privata konversationer, IRC för publika snackisar och Mumble för VoIP.

Webbgränssnittet har också designats av någon med en 34" UHD-skärm, som inte förstår att merparten av folket använder mindre skärmar med lägre upplösning. Det är fullt med onödiga element och massa onödig döyta.

Sedan är jag ingen hejare av att ha allt i webbläsaren heller. Jag gillar att ha en lokal och native klient till min miljö.

Och jag förstår mig inte på det här med allt bloat, det ska vara emojis, stickers, integration till brödrosten och Spotify. Gärna att Facebook ska vara med på något hörn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Discord är enkelt att använda och bättre än skype för gaming.
Men skulle hellre sett Matrix eller Xmpp/Jabber fått allmänhetens uppmärksamhet.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Skall börja använda discord men undrar hur man skriver pm?

Permalänk
Medlem

@andy2582: Om det är en person som du har lagt till som vän i Discord trycker du på ikonen högst uppe i vänstra hörnet för direktmeddelanden och sedan personen. Sedan är det bara att skriva.
Annars vänsterklicka på en persons namn och längst ner i den rutan bör det komma upp en ruta där du kan skriva ett direktmeddelande.
Kan givetvis högerklicka och sedan välja meddelande på en persons namn om du vill köra den varianten.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6/off topic)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...